جدیدترین گزارش مرکز آمار:

قیمت 40 قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد

جدیدترین گزارش مرکز آمار تأیید می‌کند از بین 53 قلم کالاهای خوراکی منتخب، قیمت 40 قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد و رشد تورم ماهانه بالای 2 درصد را تجربه کرده است.

قیمت 40 قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد
کد خبر: 516911
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رشد قیمت خوراکی‌ها مدت‌هاست که به مرحله بحران رسیده و همچنان شدت آن بیشتر می‌شود. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید هرگاه قیمت یک کالا در هر ماه رشد بالای 2 درصد را تجربه کند یا اینکه در یک بازه زمانی یک‌ساله رشد قیمت بالای 24 درصدی داشته باشد، نشان می‌دهد قیمت این کالاها از کنترل خارج شده و می‌تواند باعث جهش تورم شود زیرا قیمت به مرحله یا حد بحران رسیده است.

به گزارش همشهری، جدیدترین گزارش مرکز آمار تأیید می‌کند از بین 53 قلم کالاهای خوراکی منتخب، قیمت 40 قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد و رشد تورم ماهانه بالای 2 درصد را تجربه کرده است.

تغییر در سبد کالاهای مصرفی

نبض قیمت کالاهای خوراکی در ایران همچنان تند می‌زند و سفره مردم همچنان در حال آب رفتن است؛ به‌گونه‌ای که آمارهای رسمی نشان می‌دهد از 53 قلم کالای خوراکی پرمصرف و منتخب، در شهریور امسال 42 درصد از این کالاها نرخ تورم نقطه به نقطه بالای نرخ تورم کل کشور به میزان 42.9 درصد را به ثبت رسانده‌اند. همزمان با رشد تورم کالاهای خوراکی و کاهش ارزش ریال، برخی شهروندان به تغییر سبد کالاهای مصرفی خود اقدام کرده و عملا برخی کالاها از سفره شهروندان با سطح درآمد متوسط و پایین حذف شده است.

وزارت کار می‌گوید: شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها نظیر سکه، طلا، مسکن، ارز و خودرو مردم را مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا کنند اما در بازار مواد غذایی هرچقدر هم قیمت‌ها افزایش یابد بازهم تقاضا وجود دارد و کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی کالاهای خوراکی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تأثیر می‌گذارد و شهروندان بیش از هر بازار دیگری رشد قیمت‌ها را لمس می‌کنند.

رکوردداران شهریور

داده‌های تازه مرکز آمار نشان می‌دهد در گروه نان و غلات، برنج ایرانی، ماکارونی و رشته‌ آش، در گروه گوشت و پروتئین و فرآورده‌های آن، ماهی قزل‌آلا و گوشت گاو، تخم‌مرغ ، در گروه لبنیات، ماست پاستوریزه، پنیره پاستوریزه و شیر پاستوریزه و روغن بیشترین جهش قیمت را در یک‌ماه گذشته تجربه کرده است. همچنین در گروه میوه و خشکبار پرتقال، هندوانه و هلو پیشتاز قیمت‌ها بوده و در گروه سبزیجات و حبوبات هم بالاترین رشد قیمت را کدو سبز و البته هویج در اختیار داشته‌اند. مرکز آمار ایران می‌گوید: در پایان آخرین‌ماه تابستان 1400 قیمت 11قلم کالا نسبت به ‌ماه پیش رشد قیمت بالای 10 درصد را تجربه کرده و قیمت پرتقال با 40.5 درصد، هندوانه با 27درصد، کدو سبز با 23 درصد، هویج فرنگی با 22 درصد و ماست پاستوریزه با 18 درصد به‌ترتیب در رتبه اول تا پنجم از حیث رشد قیمت ماهانه قرار گرفته‌اند.

در ماه گذشته تنها قیمت روغن نباتی جامد، مرغ ماشینی، روغن مایع، هلو، موز و گوجه فرنگی نسبت به مرداد ارزان‌تر شده است.

روند یک ساله

به‌گزارش همشهری، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی راهویج با رشدی 294 درصدی تجربه کرده است و پس از آن هندوانه با 145 درصد، گوجه‌فرنگی با 132 درصد، نخود با 112 درصد، قارچ و کره پاستوریزه هرکدام با 108 درصد، پیاز با 102 درصد و هلو با 100 درصد قرار دارند. مرکز آمار ایران تأیید کرده که قیمت کالاهایی چون خربزه، نوشابه گازدار، ماهی قزل‌آلا و روغن نباتی جامد در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال رشدی بالای 90 درصد داشته است. رشد قیمت کالاهایی چون روغن مایع، ماست پاستوریزه، شیرخشک، شکر، قند و سس مایونز در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال براساس روایت آمارگیران مرکز آمار بالای 70 درصد بوده و کالاهایی که رشد قیمت آنها در بازه زمانی مورد نظر در دالان بالای 60 درصد بوده شامل لپه، چای خارجی بسته‌ای، دوغ پاستوریزه، خیار و انار می‌شود. این گزارش می‌افزاید: در ماه گذشته نسبت به شهریور پارسال بادمجان و سس گوجه‌فرنگی 59 درصد گران‌تر شده و هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک 56 درصد و برنج خارجی درجه یک هم 38 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. پس از کالاهایی نظیر سس گوجه‌فرنگی، بادمجان و برنج ایرانی، این عدس، پسته، فلفل دلمه‌ای و رشته آش بوده که با افزایش قیمت بالای 50 درصدی مواجه شده است.

قیمت کالا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها