کد خبر: 517199
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

توانایی ایستادن روی یک پا نشانه سلامت شماست

کارشناسان می‌گویند ایستادن روی یک پا به بهبود وضعیت تعادل انسان کمک می‌کند. توصیه شده که افراد بالای 70 سال روزی 2 بار به مدت یک دقیقه روی یک پا بایستند. این کار باعث می‌شود از خطر زمین خوردن و آسیب‌های پس از آن دور بمانند.

توانایی ایستادن روی یک پا نشانه سلامت شماست
کد خبر: 517199
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تحقیقات نشان می‌دهد توانایی فرد برای ایستادن روی یک پا نشانگر سلامت است و تلاش برای ایستادن طولانی روی یک پا تناسب اندام و طول عمر را افزایش می‌‎‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، توانایی ایستادن روی یک پا با افزایش سطح فعالیت بدنی ارتباط دارد و خطر زمین خوردن را کاهش می‌دهد و با کیفیت و طول عمر رابطه دارد. سالانه حدود 37.3 میلیون نفر به دلیل زمین خوردن به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

ناتوانی در حفظ تعادل به مدت 20 ثانیه یا بیشتر روی یک پا در افراد سالم خطر آسیب به عروق خونی مغز را افزایش و توانایی درک مسائل را کاهش می‌دهد. اگر شما سابقه بیماری‌هایی مثل پارکینسون، سکته یا آلزایمر را داشته باشید، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید بدون لرزش روی یک پا بایستید.

حاملگی، یائسگی، بیماری و بازنشستگی می‌توانند قدرت و تعادل و توانایی ایستادن ما را تغییر دهند و دلیل آن را می‌توان این مساله دانست که این عوامل توانایی و انگیزه ما را برای درگیر شدن با فعالیت‌های جسمی روزمره تحت تاثیر قرارمی‌دهند. نشستن یا خوابیدن در بیداری با کاهش قدرت عضلانی و خطر زمین خوردن در ارتباط است. افرادی که به مدت طولانی می‌نشینند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی هستند.

چرا توانایی ایستادن روی یک پا مهم است؟

داده‌ها نشان می‌دهد مدت‌زمانی که مردم می‌توانند روی یک پا بایستند در زنان و مردان و همین‌طور در سنین مختلف متفاوت است و ناتوانی در ایستادن روی یک پا برای زمانی مشخص می‌تواند نشانگر وجود مشکلاتی در سلامت فرد باشد.

بدن انسان هنگام ایستادن ذاتاً کمی لرزش دارد. ما نسبت به قد و وزن خود دارای پشتیبانی بدنی نسبتاً کمی هستیم. هنگامی که سالمیم می‌توانیم به سیستم‌های عصبی مرکزی و محیطی خود تکیه کنیم تا تمام اطلاعاتی که از حواس تعادل (چشم‌، گوش داخلی و واکنش عضلات و مفاصل) می‌آید با هم ادغام شود. پس از آن عضلات مخصوص (پا، ران و عضلات مرکزی و حتی عضلات بازو) را درگیر می‌کنیم تا بتوانیم در زمانی که می‌خواهیم بایستیم. هرچه فعالیت بدنی ما بیشتر باشد، احتمال متعادل ماندن ما بیشتر است و روشن است که سلامت جسمی، روانی و اجتماعی تا چه اندازه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد.

آیا باید سعی کنیم روی یک پا بایستیم؟

ورزش

شما می‌توانید در هر سنی که هستید با ایستادن روی یک پا تعادل خود را بهبود بخشید. اگر مشکلات نورولوژیکی داشته باشید، این کار برایتان کمی چالش‌برانگیز خواهد شد. اما مطالعات نشان می‌دهد که با تمرین می‌توان وضعیت تعادل را بهتر کرد. در انگلیس گزارش شده که حدود یک‌سوم از بزرگسالان بالای 65 سال و نیمی از افراد بالای 80 سال دست‌کم یک بار در سال زمین می‌خورند. در گزارش سازمان بهداشت انگلیس به این موضوع اشاره شده که به سبب کم‌تحرکی افراد مسن پیرو شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی حاصل از آن ممکن است در سال جاری 110 هزار فرد مسن دیگر به دلیل زمین خوردن دچار بیماری شوند.

می‌توانید همین حالا ایستادن روی یک پا را امتحان کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، حفظ تعادل آسان‌تر می‌شود. اگر هنگام ایستادن روی یک پا چشم‌هایتان را ببندید، این کار چالش‌برانگیزتر خواهد شد. این تمرین ارزش امتحان کردن را دارد، زیرا در طولانی‌مدت به سلامت ما کمک می‌کند و خطر زمین خوردن را کاهش می‌دهد. اگر با چشمان باز این تمرین را انجام دهیم، بدن تنبل می‌شود و از قدرت بینایی برای تمرکز کمک می‌گیرد. اگر بینایی را حذف کنیم، حواس دیگرمان بهتر کار می‌کند. بیشتر مردم تنها مدت کوتاهی می‌توانند با چشمان بسته بایستند. مراقب باشید که هنگام انجام این تمرین در کنار خود جسمی بگذارید که بتوانید در صورت لزوم به آن تکیه کنید و زمین نخورید.

شواهد نشان می‌دهد که برای افراد بالای 70 سال ایستادن روی هر پا به مدت یک دقیقه و سه بار در روز به تراکم استخوان ران‌شان کمک می‌کند؛ یعنی در صورتِ افتادن احتمال ایجاد شکستگی استخوان آنها کمتر می‌شود.

پس در پاسخ به این سوال که آیا لازم است روی یک پا بایستیم باید بگوییم بله، صبح و شب هنگام مسواک زدن می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر توان آن را در خود می‌بینیم، با چشمان بسته نیز امتحان کنیم. تکرار این تمرین باعث افزایش مهارت در انجام آن می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها