تکلیف مانده سود سهام عدالت چه شد؟

سود سهام عدالت سال 1398 برخلاف سال‌های قبل که در یک مرحله پرداخت می‌شد، تقریبا در سه مرحله صورت گرفت که دو مرحله آن تحقق یافت و پرداخت مرحله سود هنوز صورت نگرفته و به نظر می رسد قرار است همزمان با سود سال 1399 پرداخت شود.

تکلیف مانده سود سهام عدالت چه شد؟
کد خبر: 517246
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۹

اعتمادآنلاین| سود سهام عدالت سال های 1395 تا 1397 طی یک مرحله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد، اما سود سال 1398 سرنوشت دیگری داشت و قرار شد طی دو مرحله به حساب سهامداران واریز شود، یعنی مرحله نخست در 28 اسفندماه سال 1399 واریز شد و مشمولان 50 درصد سود سهام خود را دریافت کردند.

به گزارش ایسنا بر این اساس، میزان سود مشمولان که ارزش اولیه سهام آن‌ها 532 هزار تومان بود، حدودا 200 هزار تومان و مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن ها یک میلیون تومان بود، حدودا 400 هزار تومان دریافت کردند.

همچنین افرادی سهام سهام عدالت 492 هزار تومانی داشتند 91 هزار تومان و افرادی که دارای سهام عدالت 452 هزار تومانی بودند نیز 84 هزار تومان دریافت کردند.

پرداخت نصفه و نیمه مرحله دوم سود

هرچند قرار بود فاصله واریز سود مرحله اول تا دوم ناچیز باشد و وعده های زیادی هم درمورد واریز بخش دوم سود از سوی مسئولان داده شد اما در نهایت بخش دوم سود در 14 تیرماه واریز شد.

از سوی دیگر قرار بود در مرحله دوم 50 درصد باقی مانده واریز شود اما به دلیل عدم پرداخت سود از سوی برخی شرکت ها به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، مشمولان در کل 90 درصد سود خود را دریافت کردند.

بر این اساس، در مرحله دوم واریز سود، سهام‌دارانی که ارزش اولیه آنها یک میلیون تومان است 144 هزار تومان دریافت کردند و مشمولانی که دارای سهام عدالت با ارزش اولیه 532 هزار تومانی هستند در مرحله دوم 76 هزار تومان دریافت کردند.

کدام شرکت ها سود پرداخت نکردند؟

البته از مجموع 36 شرکت بورسی و فرابورسی از دو شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند.

همچنین شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی‌رغم پیگیری‌های متعدد تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌اند و با محاسبه‌ این دو گروه از باقی‌مانده سود سهام عدالت به میزان 50 درصد، 40 درصد آن به حساب مشمولان واریز شده است.

پرداخت بخش سوم سود همچنان در هاله ای از ابهام

اکنون و با گذشت سه ماه از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت هنوز خبری از واریز باقی مانده این سود نیست.

در این راستا، آخرین خبر درمورد واریز این سود از سوی محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد که در اواسط شهریورماه اعلام کرد بخشی از عدم پرداخت به دلیل افزایش سرمایه شرکت‌ها بود. شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکردند از نظر انضباطی با آن‌ها برخورد می‌شود. از آنجاکه مقدار سود کم است، با سود سال 1399 پرداخت می‌شود، زیرا پرداخت سود سال 1399 نیز نزدیک است، مجامع برگزار شده است.

با این حال، تا کنون خبری از تنبیه انضباطی شرکت های متخلف و همچنین زمان پرداخت سود سال 1399 نشده و واریز بخش سوم سود سهام عدالت سال 1398 همچنان در هاله ای از ابهام است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها