رییس شورای تامین دام:

بیش از 7 میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه اکنون با مازاد بیش از 7.2 میلیون راسی دام سبک روبرو هستیم، گفت: آزادسازی صادرات دام زنده، فرصت تنفسی برای صنعت دام کشور جهت ادامه تولید مجدد است.

بیش از 7 میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد
کد خبر: 517289
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۴:۴۵:۲۴

اعتمادآنلاین| «منصور پوریان» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آزادسازی صادرات دام زنده، افزود: طبق آمارها در بخش روستایی و عشایری و صنعتی با حجم بالای تولید دام زنده از فصل های گذشته روبرو هستیم.

بیش از 7.2 میلیون راس مازاد دام سبک و سنگین

به گزارش ایرنا رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: جمعیت مازاد دام زنده در بخش دام سبک 7 میلیون راس و در بخش دام سنگین 200 هزار راس است که صادرات می تواند به خروج بخشی از این دام های حجیم و سنگین وزن از دامداری ها کمک کند، زیرا این دام ها در داخل کشور خریدار ندارند.

به گفته وی، جمعیت دام سبک کشور بیش از 70 میلیون راس است که 17 میلیون راس پرواری بوده و دام سنگین نیز 8 میلیون و 200 هزار راس که یک میلیون و 200 هزار راس از آنها دام پرواری است.

پوریان کاهش تقاضای گوشت قرمز را ناشی از بروز بیماری کرونا، افزایش قیمت ها و تعطیلی واحدهای پرمصرف دانست و ادامه داد: بنابراین امسال نزدیک 720 هزارتن تولید گوشت خواهیم داشت که بخشی از این دام قرار است توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره سازی شود.

به گفته رییس شورای تامین دام کشور، طبق این ابلاغیه دام های سبک بالای 55 کیلوگرم و گوساله با اوزان 750 کیلوگرم به بالا صادر می شود.

وی درباره آزادسازی صادرات و تاثیر آن بر بازار داخلی گفت: با توجه به حجم بالای جمعیت دامی کشور و مازاد دام به نظر می رسد آزادسازی صادرات تاثیر چندانی بر بازار مصرف داخلی نداشته و مشکلی ایجاد نکند.

مجوز صادرات 550 هزار راس دام زنده سبک و سنگین از کشور

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه بازار دام زنده و گوشت قرمز با رکود همراه است، افزود: با این مصوبه، دام های سبک و سنگین با اوزان بالا که روی دست تولیدکنندگان باقی مانده از کشور خارج می شود و دامی که تازه تولید شده به مصرف بازار داخلی می رسد.

پوریان گفت: براساس این مصوبه در بخش دام سبک 500 هزار راس به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق و 50 هزار راس دام سنگین گوساله به کشورهای هدف صادر می شود.

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه میزان صادرات حجم بالایی ندارد، اظهار داشت: با این وجود روند صادرات دام زنده علاوه بر کاهش قاچاق دام زنده می تواند موجب احیای تولید دام زنده در دامداری ها و دامپروری ها شود.

وی افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک 53 هزارتومان و گوساله 50 هزارتومان است.

رییس شورای تامین دام کشور با توجه به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر آزادسازی صادرات دام زنده، برای کمک به صنعت دامی کشور، خواستار آن شد که شرایط لازم برای صادرات فراهم شود تا تولیدکنندگان بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها