مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز:

واردات گاز از ترکمنستان، صادرات را باثبات‌تر می‌کند/ روسیه و ترکیه مانع ورود ایران به اروپا می‌شوند/ عسلویه منبع جدیدی برای بهره‌برداری ندارد

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز صادرات به اروپا را از مسیر خط لوله پیچیده دانست و گفت: ترکیه این اجازه را به ما نمی‌دهد و همچنان با مانعی به نام روسیه هم مواجهیم، البته سوریه هم می‌تواند به عنوان یک مسیر ورودی به اروپا مطرح باشد اما باید روی آن فکر کنیم و فعلا امکان را نداریم، ممکن است طی 5 سال آینده این امکان میسر باشد.

واردات گاز از ترکمنستان، صادرات را باثبات‌تر می‌کند/ روسیه و ترکیه مانع ورود ایران به اروپا می‌شوند/ عسلویه منبع جدیدی برای بهره‌برداری ندارد
کد خبر: 517364
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۰۷:۵۵:۱۷

اعتمادآنلاین| حمیدرضا عراقی درباره مشکلات احتمالی تامین گاز در زمستان سال جاری اظهار داشت: تولید گاز امسال هم به میزان سال گذشته است و حتی بیشتر هم شده اما موضوع مهم این است که باید مسئله ذخیره انرژی در کشور حل شود و این یک مسئله جدی نه برای اکنون بلکه برای آینده است. علاوه بر این باید مخازن جدید هم شناسایی و اکتشاف شوند.

به گزارش ایلنا وی با بیان اینکه اگر توسعه اقتصادی بیشتر شده و کارخانجات رونق بیشتری بگیرند، باید گاز بیشتری برای ذخیره کردن داشته باشیم، افزود: اکنون در کشور ما میزان مصرف انرژی بسیار بالاتر از دیگر کشورها است، بنابراین با همین روند مصرف امکان ادامه نداریم، البته امسال هم وضعیت تامین گاز مانند سال گذشته است شاید وضع بدتر نباشد اما در درازمدت راهی وجود ندارد جز اینکه دولت قوانین ذخیره‌سازی انرژی را اجرا کند، یعنی سیستم‌های نیروگاهی و کارخانجات بروز شده و مصرف بهینه شود.

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز تاکید کرد: باید قرارداد ترکمنستان را احیا کرده و واردات از این کشور را مجددا از سر بگیریم در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم، البته میزان واردات از ترکمنستان کم و تاثیر آن برای تامین گاز کشور تنها 5 درصد است، اما باعث می‌شود در صادرات به ترکیه و عراق دچار اختلال و کمبود نشویم، یعنی فضا باثبات‌تر می‌شود.

وی گفت: هرچند امسال 20 تا 30 میلیون هم به رقم تولید اضافه شده، تمام فازهای پارس‌جنوبی، خطوط انتقال و ایستگاه‌ها آماده‌اند و وضع از سال گذشته بدتر نیست، اما اگر سیوینگ انرژی نداشته باشیم مجبور می‌شویم محدودیت‌های بیشتری برای صنایع و نیروگاه‌ها اعمال کنیم.

عراقی درباره امکان ورود ایران به بازار گاز اروپا با توجه به چالش‌های موجود در این اتحادیه در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: صادرات به اروپا باید در دستور کار برنامه‌های درازمدت قرار گیرد، اکنون کشورهایی مثل ترکیه واردات ال‌ان‌جی دارند اما بخش تولید ال‌ان‌جی در کشور ما به دلیل تحریم متوقف شده زیرا تکنولوژی نداریم.

وی ادامه داد: بهترین مسیرها برای صادرات گاز با خط لوله کشورهای همجوار مثل پاکستان، افغانستان است، اما ابتدا باید تامین انرژی گاز در داخل کشور را با ذخیره‌سازی حل کنیم تا بتوانیم گاز اضافه را به همسایگان صادر کنیم.

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز صادرات به اروپا را از مسیر خط لوله پیچیده دانست و توضیح داد: ترکیه این اجازه را به ما نمی‌دهد و همچنان با مانعی به نام روسیه هم مواجهیم، البته سوریه هم می‌تواند به عنوان یک مسیر ورودی به اروپا مطرح باشد اما باید روی آن فکر کنیم و فعلا امکان را نداریم، ممکن است طی 5 سال آینده این امکان میسر باشد.

وی با بیان اینکه در صورت لغو تحریم صادرات ال‌ان‌جی بهترین مسیر برای ورود به اروپا است، افزود: با راه‌اندازی تاسیسات ال‌ان‌جی طی 5-4 سال آینده می‌توانیم به بازار اروپا هم فکر کنیم، اما لازمه آن این است که ابتدا مسئله ذخیره‌سازی انرژی را در کشور حل کنیم، ضمن اینکه به فکر اکتشاف مخازن جدید هم باشیم زیرا عسلویه دیگر منبع جدیدی برای بهره‌برداری ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها