کد خبر: 517838
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۰۷:۱۹:۱۸
| |

ملاحظات تهران در برگزاری نشست کشورهای همسایه افغانستان چیست؟

یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ایران همواره در مساله افغانستان اصرار به تشکیل حکومت فراگیر در این کشور دارد و تلاش می کند که این مساله مهم و اثر گذار هم مورد توجه کشورهای همسایه و طالبان قرار گیرد.

ملاحظات تهران در برگزاری نشست کشورهای همسایه افغانستان چیست؟
کد خبر: 517838
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۰۷:۱۹:۱۸

اعتمادآنلاین| حسن لاسجردی در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که ایران به دنبال برگزاری آن است گفت: در رابطه با این نشست ایران چند ملاحظه دارد. نخست مساله طالبان است که تاکنون موضوع مشخصی در به رسمیت شناختن طالبان نداشته ایم و ایران همواره اصرار دارد حکومت فراگیر درافغانستان شکل گیرد.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: شاید تهران بخواهد طالبان را به طرف این نگاه مهم و اثرگذار جلب کند. البته هدف نشست تهران بیش از آنکه مربوط به شناسایی طالبان باشد این است که طالبان به سمت گفت و گو بیایند و بتوان با آنها درباره تشکیل دولت فراگیر صحبت کرد تا مشکلات افغانستان حل شود. نادیده گرفتن بازیگران، گروه ها و اقوام در این کشور می تواند بحران ساز شود.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: ملاحظه دیگری که ایران آن را مدنظر دارد مربوط به خط مشی سیاسی کشور است که دولت سیزدهم اولویت ارتباط با همسایگان را در دستور کار خود دارد اما زمانی که این موضوع از سوی دولت اعلام شد مشکلی به نام طالبان خود را نشان داده و دولت تلاش می کند در راستای این سیاست خودش تبادل نظر انجام دهد. در واقع به دنبال اجرای سیاست اعلامی خود است.

لاسجردی درادامه اظهار کرد: درنشستی که برگزار خواهد شد در خصوص نقش دیگر کشورها نیز گفت و گو خواهد شد. کشورهایی مانند پاکستان که یکی از مهره های مهم و موثر می باشد همچنان که کشورهایی مانند ترکیه و قطر نیز در شطرنج تحولات افغانستان موثر هستند.

وی خاطر نشان کرد: نهایتا تهران علاقه مند است که با برگزاری این نشست و حضور همسایگان افغانستان به سمت ثبات منطقه ای دیدگاه ها را سوق دهد در حالی که تاکنون برخی کشورهای عربی تلاش کردند تا در مساله ی افغانستان موضع قومیتی را مورد توجه قرار دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها