هشدار اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست:

در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا 40 سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود

کهرم با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.

در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا 40 سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود
کد خبر: 518184
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۱۴:۳۴:۲۷

اعتمادآنلاین| اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی اظهار داشت: در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا 40 سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود.

در صورت توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای، مردم پاسارگاد با درآمد توریسم از کشاورزی بی‌نیاز می‌شوند

به گزارش امتداد این استاد برجسته دانشگاه، تصریح کرد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد می‌توانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند.

در سی و سه پل و پل خواجو هم شاهد شکاف‌هایی در پایه‌های این پل‌ها هستیم

کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.

در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در پاسارگاد، مقبره کوروش تا 40 سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود

وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آب‌های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه‌های سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد می‌کنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند.

این فعال محیط زیست، بیان داشت: آب‌هایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریده‌اند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهند. این آب‌ها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری می‌کند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهره‌‌برداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲

    چرا اینا به جای جذب توریست دنبال نابود کردن میراث فرهنگی هستند که البته کشاورزی هم با این روش چند سال بیشتر دوام نداره هم مقبره رو از دست میدیم هم کشاورزی و آخر ما میمونیم وزمینی که با فرونشست وچال های زیاد دیگه نه قابل کشاورزی ونه قابل سکونت هست التماس تفکر

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها