کد خبر: 518379
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اثر دومینوی ورشکستگی اورگراند بر اقتصاد چین/ ایجاد بحران احتمالی در بازار املاک چین

شرکت بزرگ اورگراند در آستانه ورشکستگی است و سهام آن به شدت سقوط کرده است. کارشناسان معتقدند تاثیر ورشکستی اورگراند بر بازار املاک چین و بروز اعتراضات و اغتشاشات در این کشور دور از ذهن نیست.

اثر دومینوی ورشکستگی اورگراند بر اقتصاد چین/ ایجاد بحران احتمالی در بازار املاک چین
کد خبر: 518379
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- اورگراند (Evergrande) یکی از غول‌های چین در زمینه املاک دچار مشکلات مالی شده و بدهی‌های زیادی دارد که گفته می‌شود ارزش آنها به 305 میلیارد دلار می‌رسد. جلوی دفتر مرکزی این شرکت تظاهرات خشونت‌‎آمیز برپا شده، سهام اورگراند سقوط کرده و با این وضع اقتصاد جهانی نگران وضعیت چین در آینده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، به عبارت ساده باید بگوییم اورگراند در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و تاثیرات احتمالی این مشکلات تنها متوجه این شرکت نیست، بلکه فراتر از آن خواهد رفت و می‌تواند پیامدهای مخربی برای صاحب‌خانه‌های چینی و تجارت و اقتصاد جهانی پدید آورد.

پرسش عمده‌ای که پیش آمده این است که آیا اورگراند ورشکسته خواهد شد یا خیر. این شرکت به شدت این مساله را رد کرده و ادعا می‌کند راه‌حل برون‌رفت از مشکل را پیدا خواهد کرد. اما بعضی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سناریوی احتمالی بدین صورت است که این شرکت دست‌آخر ورشکست شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد یک شرکت‌ سرمایه‌گذاری دولتی قصد دارد مدیریت دارایی‌های اورگراند را بر عهده گیرد.

چین

چشم‌انداز دولت چین این است که بتواند با اورگراند به توافق برسد تا بدهی‌های خود را پرداخت کند به امید آنکه تاثیر این سقوط بر بخش اقتصادی کاهش یابد. بخش‌هایی که متحمل ضرر می‌شوند شرکت‌های وابسته این مجموعه یا بانک‌هایی هستند که بدهی دارند و نمی‌توانند به سایر مشاغلی که ممکن است بعداً ورشکست شوند وام بدهند.

به دلیل اینکه اورگراند وام‌های سنگینی از بانک‌های دولتی گرفته، فشار زیادی بر دولت چین وارد خواهد آمد. روز 21 سپتامبر رئیس اورگراند، شو جیاین (Xu Jiayin)، برای آرام کردن اذهان عمومی بیان کرد که این شرکت سود سالانه خود را به مبلغ 600 میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. انتظار می‌رفت که این باعث ایجاد اطمینان در کارمندان شود و نشانه‌ای مثبت برای سهامداران شرکت باشد.

به نظر می‌رسد این اقدامات دست‌کم تاثیری موقت بر بازار سهام که در 6 ماه گذشته به شدت افت کرده داشته باشد. در روز 23 سپتامبر ارزش سهام اورگراند افزایش یافت، اما فردای آن روز که سود پرداخت نشد دوباره نگرانی‌ها اوج گرفت.

مشکلات اورگراند بر بازار املاک چین تاثیر آنی خواهد گذاشت. این بخش از اقتصاد حدود 7.3 درصد از تولید ناخالص ملی را از آن خود کرده که در مقایسه با سال 2000 که رقم آن 4.1 درصد بود رشد داشته است. اگر اورگراند سقوط کند، اثر دومینو پدید خواهد آمد و برخی از مشاغل از دست می‌روند. سقوط اورگراند بر سایر بخش‌ها از جمله وسایل الکترونیکی، مصالح ساختمانی، مبلمان و خودروهای برقی نیز اثر می‌گذارد.

وضعیت فعلی همچنان تغییری نکرده، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده قرار است چه اتفاقی روی دهد. آینده اورگراند در بلندمدت ممکن است با استراتژی چین مبنی بر دسترسی بیشتر مردم به املاک و مستغلات هم‌راستا باشد. دولت چین اظهار کرده که قصد دارد به مردم عادی مسکن ارزان بدهد. در آینده نزدیک دولت چین نگرانی‌های دیگری هم خواهد داشت. اگر اورگراند ورشکست شود، این دولت موظف خواهد شد از حقوق ده‌ها میلیون صاحب‌خانه دفاع و از بروز اغتشاشات جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها