شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در یمن شد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در یمن و حل اختلافات از طریق گفت و گوی فراگیر شدند.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری در یمن شد
کد خبر: 518715
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ۰۹:۰۴:۵۹

اعتمادآنلاین| اعضای شورای امنیت چهارشنبه شب به وقت محلی، مطابق قطعنامه 2565 (2021) خواستار آتش بس فوری در تمام یمن و حل اختلافات از طریق گفت وگوی فراگیر و مخالفت با خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی شدند.


به گزارش ایرنا آنها بر ضرورت کاهش تنش از سوی همه، از جمله پایان فوری پیشروی انصارالله در مارب تأکید کردند.


اعضای شورای امنیت ضمن اعلام حمایت از "هانس گراندبرگ" ‌نماینده ویژه جدید سازمان ملل در امور یمن، از تمام طرف‌های درگیر در این کشور خواستند که زیر نظر سازمان ملل با حسن‌نیت و بدون پیش‌شرط با گراندبرگ دیدار کنند.


اعضای شورای امنیت سازمان ملل مدعی تعهد قوی خود به وحدت، حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی یمن شدند و از عدم پیشرفت در روند صلح که می تواند توسط تروریست ها در یمن مورد سوء استفاده قرار گیرد، ابراز نگرانی کردند.


اعضای شورای امنیت در بیانیه خود مدعی لزوم رعایت تعهدات از سوی همه طرف ها و بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه از جمله تعهدات مربوط به تامین دسترسی بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان از جمله فعالان حقوق بشر و سلامت و تأسیسات آنها شدند.


اعضای شورای امنیت همچنین مدعی نگرانی شدید از وضعیت وخیم بشردوستانه از جمله گرسنگی طولانی مدت و افزایش خطر قحطی وسیع که با وضعیت وخیم اقتصادی یمن تشدید شده است، شدند.

به گزارش ایرنا، سازمان بین المللی مهاجرت روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد کمک های بشر دوستانه در سواحل غربی یمن جایی که ادامه درگیری ها نیازهای جوامع آواره شده را تشدید کرده است، افزایش خواهد یافت.


این سازمان افزود کمک های بشر دوستانه سازمان در درجه اول بر دو استان تعز و حدیده متمرکز شده است. در این دو استان جبهه های فعال همچنان باعث بی ثباتی می شود و خانواده ها را مجبور به فرار می کند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت از سال 2017، هنگامی که آوارگی دسته جمعی در این منطقه آغاز شد، ده ها هزار نفر در مناطق صعب العبور که خدمات عمومی و کمک های بشردوستانه بسیار محدود به آنها می رسد، به سختی برای بقا تلاش کرده اند.

بیش از 17 هزار خانواده آواره در حال حاضر در بیش از 140 اردوگاه در یمن زندگی می کنند، در حالی که درگیری های مداوم ادامه دارد. اخیرا، درگیری ها در منطقه التحیتا در شرق یمن باعث آوارگی بیش از 200 خانواده و مهاجرت آنها به غرب شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.
جیمز الدر سخنگوی یونیسف گفت: جنگ یمن به سطح جدید و شرم آوری رسیده است. در حال حاضر 10 هزار کودک معادل چهار کودک در هر روز از مارس 2015 کشته یا آسیب دیدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها