کد خبر: 518850
|
۱۴۰۰/۰۷/۳۰ ۰۹:۱۹:۰۸
| |

کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل با نور مادون قرمز

محققان می‌گویند: از درمان با نور مادون قرمز می‌توان به طور بالقوه برای کمک به افراد مبتلا به زوال عقل استفاده کرد.

کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل با نور مادون قرمز
کد خبر: 518850
|
۱۴۰۰/۰۷/۳۰ ۰۹:۱۹:۰۸

اعتمادآنلاین| محققان دانشگاه «دورهام» در انگلیس موفق به ساخت یک کلاه ایمنی شده اند که می‌تواند نور مادون قرمز (فروسرخ) را به طور مستقیم از جمجمه به مغز ساطع کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، آنها در جریان یک مطالعه آزمایشی روی افراد سالم متوجه شدند که استفاده از این کلاه ایمنی برای دوبار در روز به مدت 6 دقیقه، حافظه، عملکرد حرکتی و مهارت‌های عملکرد مغز را در بزرگسالان سالم تقویت می‌کند.

بر اساس مطالعات این محققان اگر این نتایج در افراد مبتلا به زوال عقل تکرار شود، می‌تواند تغییری در مبارزه با این بیماری لاعلاج ایجاد کند. این کلاه ایمنی از طریق فرایندی به نام «عکاسی بیومتریک» کار می‌کند که در آن نور مادون قرمز به اعماق مغز هدایت می‌شود.

در این مطالعه 14 مرد سالم انگلیسی 45 سال به بالا روزی دو بار به مدت یک ماه برای 6 دقیقه نور مادون قرمز PBM-T با طول موج 2068 نانومتر دریافت کردند. تیم کنترل نیز شامل 13 نفر می‌شدند که از کلاه ایمنی استفاده کردند و هر دو گروه قبل و بعد از درمان مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند افرادی که نور مادون قرمز به مغز آنها ساطع شده بود نسبت به افراد گروه کنترل، بهبود قابل توجهی در عملکرد حرکتی، حافظه و سرعت مغز آنها ایجاد شد.

آنها می‌گویند «بهبود سریع حافظه» نشان می‌دهد که نور مادون قرمز می‌تواند «درمانی» برای افراد مبتلا به زوال عقل باشد. تحقیقات بیشتر مشخص می‌کند که آیا این شیوه درمانی می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند یا خیر.

این محققان خاطرنشان کردند که این کلاه ایمنی می‌تواند به سلول‌های مرده مغز در بازسازی واحدهای عملکردی کمک کند. با این حال برای درک بهتر مکانیسم عملکرد این کلاه ایمنی به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که نور مادون قرمز می‌تواند آسیب سلول های عصبی را در بیماران مبتلا به زوال عقل معکوس کند.

آنها معتقدند؛ این درمان سطح اکسید نیتریک را نیز افزایش می‌دهد و در نتیجه جریان خون را در مغز بهبود می‌بخشد و از رسیدن اکسیژن بیشتر به سلول های مغزی اطمینان حاصل می کند.

زوال عقل یا دِمانس در پزشکی و روان‌پزشکی، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز است که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی، بیماری پیک و بیماری‌های غیرشایع ولی معروف مانند جنون گاوی نام برد. طبق تعریف، زوال عقل عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه‌ای از هشیاری کامل بروز می‌کند.

مشروح این مطالعه در مجله Photobiomodulation ، Photomedicine and Laser Surgery منتشر شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها