کد خبر: 518900
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

میثم محمدخانی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «هناسه»، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حضور «هناسه» در جشنواره مهر تاییدی است برای ادامه کارم/ اسکار کوالیفاید شدن اتفاق بزرگ و مقدسی است

کارگردان فیلم کوتاه «هناسه» گفت: همین که فیلم من از بین 1775 فیلم به جشنواره‌ای بین‌المللی که مورد تایید اسکار است راه پیدا کرده خودش جایزه است. فکر می‌کنم این اتفاق مهر تاییدی برای ادامه مسیر کارگردانی من در کشورم است که برایم بسیار فرخنده و مقدس است.

حضور «هناسه» در جشنواره مهر تاییدی است برای ادامه کارم/ اسکار کوالیفاید شدن اتفاق بزرگ و مقدسی است
کد خبر: 518900
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میثم محمدخانی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه داستانی «هناسه» که در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در مورد داستان و ایده فیلمش به اعتمادآنلاین گفت: «هناسه» را بر حسب داستانی واقعی نوشتم. به یاد دارم 2 سه سال پیش، بیست و سی خبری را پخش کرد در خصوص زلزله سر پل ذهاب که خانواده‌ای در شب تولد دخترشان همگی مجروح شدند و زیر آوار ماندند. این ایده از آنجا به ذهنم خطور کرد و بعد از مدتی نگارشش را آغاز کردم و تبدیل به فیلمنامه «هناسه» شد.


این کارگردان با اشاره به چالش‌های پیش رو در ساخت این اثر داستانی توضیح داد: در پیش‌‌تولید فیلم برای یافتن لوکیشن یک هفته به سر پل ذهاب رفتیم و قصد داشتیم فیلم را در همان منطقه بسازیم؛ اما از آنجا که تمام خانه‌ها را از نو ساخته بودند، لوکیشنی پیدا نکردیم که خانه‌هایش تخریب شده باشد. متاسفانه در تهران هم فضای مورد نظرمان را نیافتیم به همین دلیل سمت فضای روستا رفتیم. سرآخر در شهریار فضایی کاهگلی پیدا کردیم و با طراح صحنه، مدیر تولید و دیگر دوستان ساخت دکور در همان لوکیشن را آغاز کردیم.

او ادامه داد: حقیقتاً یکی دیگر از سختی‌های کار هم انتخاب بازیگران بود چراکه همگی باید کرد زبان می‌بودند. و این مساله کار ما را در انتخاب بازیگران دشوارتر می‌کرد. بازیگران ما از کردهای سنندج، کرمانشاه و ایلام بودند. بنابراین حفظ ارتباط بازیگران و اینکه با یک زبان دیالوگ‌ها را بیان کنند کار سختی بود. این‌ اتفاقات خیلی بر ما سخت گذشت و باعث شد بیش از حد در مرحله پیش‌تولید بمانیم.

محمدخانی درباره انتخاب «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» به‌ عنوان یکی از دروازه‌های ورود به آکادمی اسکار گفت: به نگاه من اسکار کوالیفاید شدن اتفاق بزرگ و مقدسی است. خوشبختانه این جریان با اولین تجربه حضور من در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکی شده است. اما در کل امیدوارم فیلمی که لایق این اتفاق است انتخاب شود و همگی ما از این موضوع خوشحال شویم.

او در ادامه اضافه کرد: حقیقتاً همه فیلمسازان خلاقانه و با سختی کار می‌کنند. این اتفاق می‌تواند باری از روی دوش آنها بردارد و امیدی به آنها بدهد. امید دارم که دولت هم بودجه‌ خوبی به این انجمن و فیلم‌های کوتاه اختصاص دهد چراکه قطعاً بازخورد خوبی خواهد داشت.


میثم محمدخانی در مورد کارهای پیش‌ رو و فعالیت‌های اخیرش توضیح داد: در فاز پیش‌تولید فیلم کوتاهی به نام «اسب دریایی» هستم که این قصه راجع به بچه‌های ترنس است. فکر می‌کنم اگر بتوانم این کار را خوب به تصویر بکشم، حمایت درستی از طرف من و بچه‌های گروه خواهد بود. امیدوارم بتوانیم قدمی برای این دوستان برداریم چراکه بسیار تنها هستند.

او ادامه داد‌: علاوه بر این فیلم کوتاه «گرسنگی» را هم با بازی نسیم ادبی و علیرضا مهران در مرحله‌ صداگذاری دارم. که امیدوارم آماده شود تا آن را برای جشنواره فیلم کوتاه سال بعد ارسال کنم.

کارگردان «هناسه» در پاسخ به این سوال که آیا قصد ساخت فیلم‌ بلند هم دارد گفت: بله، پس از ساخت فیلم کوتاه «اسب دریایی»، قصه‌ای دارم به نام «مرده‌شور» که خانم فاطیما اباحمزه مشغول نگارش این کار هستند. فکر می‌کنم کار خوبی شود زیرا بازیگران برجسته‌ای قرار است در آن نقش‌آفرینی کنند.

محمدخانی در جواب این سوال که چقدر به کسب جایزه امیدوار است گفت: هر کارگردانی دوست دارد جایزه بگیرد. یکی از رویاهای خود من هم گرفتن جایزه به خاطر ساخت فیلمی است که برایش زحمت کشیده‌ام. اما راستش به جوایز فکر نمی‌کنم.

او صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: همین که فیلم من از بین 1775 فیلم به جشنواره‌ای بین‌المللی که مورد تایید اسکار است راه پیدا کرده خودش جایزه است. فکر می‌کنم این اتفاق مهر تاییدی برای ادامه مسیر کارگردانی من در کشورم است که برایم بسیار فرخنده و مقدس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها