رونمایی اهداف سبز بزرگترین صادرکننده نفت جهان

عربستان سعودی متعهد شد انتشار گازهای گلخانه ای را در این کشور تا سال 2060 ریشه کن کند.

رونمایی اهداف سبز بزرگترین صادرکننده نفت جهان
کد خبر: 519025
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ۱۱:۰۱:۲۱

اعتمادآنلاین| این تصمیم نقطه عطفی برای بزرگترین صادرکننده نفت جهان است که دولتش همواره با کاهش سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی مخالفت کرده و فعالان اقلیمی را مسبب افزایش امسال قیمتهای انرژی خوانده است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی این خبر را روز شنبه در گشایش یک کنفرانس اقلیمی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، کشورهای اروپایی و آمریکا عربستان سعودی که یکی از بالاترین سرانه های آلایندگی در جهان را دارد را برای تسریع تلاشها برای محدود کردن انتشار آلایندگی و سرمایه گذاری بیشتر در انرژی تجدیدپذیر تحت فشار قرار داده اند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی که 11 اکتبر با محمد بن سلمان داشت، ابراز امیدواری کرده بود تعهد این کشور برای صفر کردن آلایندگی را ببیند. این تصمیم در آستانه کنفرانس اقلیمی COP26 که ماه جاری در گلاسکو برگزار خواهد شد، امتیازی برای انگلیس فراهم می کند.

هدف صفر کردن آلایندگی لزوما به معنای آن نیست که عربستان سعودی باید تولید نفت را کاهش دهد زیرا تنها مربوط به آلایندگیهای سرزمینی است. طبق مقررات سازمان ملل متحد، آلایندگیهای مربوط به دود خودروها، کارخانه ها و نیروگاههای خارج از عربستان به حساب نمی آیند.

دولت عربستان به دنبال افزایش ظرفیت تولید نفت از 12 میلیون بشکه در روز به 13 میلیون بشکه است. انتظار می رود این پروژه شش سال زمان ببرد و میلیاردها دلار هزینه داشته باشد.

عربستان سعودی دهمین انتشاردهنده بزرگ دی اکسید کربن در جهان است و در میان کشورهای گروه G-20 بزرگترین سرانه آلایندگی را دارد. رسیدن به سطح کربن خنثی به معنای معکوس کردن جدی روند افزایش آلایندگی است که در دو دهه گذشته مشاهده شده است.

هدف گذاری جدید در بحبوحه تغییرات در میان کشورهای نفتی بزرگ صورت گرفته است. امارات متحده عربی ماه جاری نخستین کشوری در منطقه خلیج فارس شد که اعلام کرد آلایندگیهای خود را تا سال 2050 صفر می کند. روسیه کمتر از یک هفته بعد این اقدام را دنبال کرد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مهلت 2060 را اعلام کرد.

عربستان سعودی اکنون همسو با اکثر اقتصادهای بزرگ گام برمی دارد. دانشمندان می گویند اگر جهان بخواهد از بدترین اثرات گرمایش جهانی اجتناب کند، این تغییرات ضروری هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جیم کرین از دانشگاه رایس هیوستون و نویسنده "پادشاهیهای انرژی: نفت و بقای سیاسی در خلیج فارس" می گوید مذاکره کنندگان سعودی در کنفرانسهای اقلیمی احتمالا همچنان تلاش خواهند کرد پیشنهادهای سایر کشورها برای کاهش سرمایه گذاریهای نفت و گاز را کم اثر کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها