مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه:

سوریه عامل اتحاد روسیه و ایران می‌شود

سفیر ایران در سوریه گفت، آنچه ایران و روسیه را در کنار هم قرار می‌دهد هدف مشترک در سوریه است.

سوریه عامل اتحاد روسیه و ایران می‌شود
کد خبر: 519217
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ۱۹:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «مهدی سبحانی» سفیر ایران در سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه سوری «الوطن» گفت، سوریه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه متمایزی دارد، دو کشور به خوبی نیت‌های یکدیگر را می‌شناسند و هیچ کسی نمی‌تواند این روابط را به هم بزند.

به گزارش فارس، سبحانی افزود: ایران همچنان به تلاش‌های خود برای توسعه همکاری اقتصادی و کمک به سوریه برای کم کردن از برخی مشکلات از جمله تأمین برق و سوخت و کالاهای اساسی ادامه می‌دهد.

وی در خصوص گشایش در روابط برخی کشورهای عربی با سوریه هم گفت، ایران به این موضوع نظر مثبتی دارد و از هر گشایشی در روابط خارجی سوریه که به نفع دولت و ملت این کشور باشد، استقبال می‌کند.

سبحانی گفت: آنچه ایران و روسیه را در کنار هم قرار می‌دهد هدف مشترک در سوریه است و این هدف، شکست تروریسم و ایستادن در برابر تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنان است. این تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی‌شان برای ساقط کردن دولت سوریه و تجزیه این کشور برنامه ریختند، بر این اساس دستورکارهای مشترک میان ما و روسیه به سوریه کمک کرد، دستورکارهای مذکور همچنان پابرجاست و از نظر من نبرد هنوز تمام نشده و ادامه کار برای تحقق این مأموریت ادامه دارد، از نظر من هیچ اختلافی میان ما و روسیه وجود ندارد.

سفیر ایران در خصوص حضور ترکیه در سوریه گفت، تهران با سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه بویژه درباره حضور غیرقانونی در خاک سوریه موافق نیست. موضع ایران بر ضرورت خروج نیروهای ترکیه از سوریه تأکید می‌کند . کشورهای خارجی نباید به بهانه حمایت از ملت سوریه سعی کنند سرنوشت این ملت را مشخص کنند. «جدا امیدوارم که ترکیه به تعهدات خود در خصوص ادلب و مسیر "ام 4" متعهد باشد و به سوریه اجازه دهد در صلح زندگی کند».

سبحانی درباره مذاکره ایران با عربستان سعودی نیز تصریح کرد: ایران به روابط خالی از تنش با همسایگان و کشورهای جهان اسلام چش دوخته است. دوست ندارم به حوادث گذشته گریز بزنم بلکه باید به آینده بنگریم و معتقدیم که آینده روشن است. از نظر ما مسیری که سعودی برای ازسرگیری روابط طبیعی با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته همان مسیری است که این کشور برای عادی‌سازی روابط با سوریه در آینده پیش خواهد گرفت.

امروز یک منبع آگاه در دولت عراق، گفت که بغداد موفق شده است میان ریاض و تهران پس از سال‌ها اختلاف، همگرایی ایجاد کند.

وی در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» تصریح کرد: پایتخت عراق طی چند ماه گذشته، میزبان چهار نشست میان دو کشور بوده که طی آن، همگرایی زیادی میان آن‌ها ایجاد شد. این نشست‌ها در سطوح بالای دیپلماتیک و اطلاعاتی صورت گرفت.

وی در پایان گفت، امور به سمت خروج کامل آمریکا از منطقه پیش می‌رود به نحوی که اثری از هیچ سرباز آمریکایی در منطقه نماند. کسی که ادعای حقوق بشر و قانون بین‌الملل دارد در خصوص تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه و نیز ترور تمام مخالفان این رژیم سکوت می‌کند و شهادت «مدحت صالح» نشان می‌دهد که این رژیم به شیوه خصمانه خود اصرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها