کد خبر: 519454
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۰۹:۲۹:۰۰
| |

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

احتمال دور زدن قرنطینه هوشمند توسط برخی از افراد/ ابلاغ سیاست‌های تشویقی تزریق واکسن می‌تواند موثر باشد؟

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: برخی از افراد دور زدن سیستم مدیریت قرنطینه هوشمند را در نظر دارند و باید برای این گروه از افراد فکری صورت گیرد.

احتمال دور زدن قرنطینه هوشمند توسط برخی از افراد/ ابلاغ سیاست‌های تشویقی تزریق واکسن می‌تواند موثر باشد؟
کد خبر: 519454
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۰۹:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: موضوع مدیریت هوشمند در چندین شهر کشور به صورت پایلوت انجام شد و مسئول آن نیز تیم مخصوص هوشمندسازی بوده است.


به گزارش برنا،او با بیان اینکه طبق گزارشات اعلام شده در حوزه قرنطینه‌سازی هوشمند این موضوع مطرح شده که ممکن است در رفتار مردم خلاءهایی به وجود بیاید، به‌طور مثال افراد کد ملی خود را اشتباه بیان کنند و به مراکز بهداشت در زمان بیمار مراجعه نکند، افزود: برخی از افراد دور زدن سیستم را در نظر دارند و باید برای این گروه از افراد فکری صورت گیرد.

ابطحی ادامه داد: ساختار مدیریت هوشمند به این صورت است که ما در عین حال که مراقبت می کنیم فرد بیمار و افراد پرخطر باعث توسعه بیماری نشوند، تا حد امکان از بسته شدن مراکز، اصناف و ادارات جلوگیری می کنیم.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هدف به این صورت است که تا حد امکان بتوانیم تأثیرات کرونا را بر زندگی افراد از جهت اقتصادی و روانی کاهش دهیم و قرنطینه هوشمند راهی برای تحقق این هدف است، گفت: برای اجرای صحیح قرنطینه هوشمند همراهی مردم لازم است و باید توجه داشت که برای هر روش صحیح یک روش ناصحیح وجود دارد.


ابطحی افزود: طبق این مدیریت هوشمند به طور مثال اگر شیوع کرونا را در یک صنف بیشتر دیدیم می‌توانیم تنها آن صنف را تعطیل کنیم و از تعطیلی سایر اصناف جلوگیری کنیم و اگر خانواده فردی به کرونا مبتلاست او و خانواده را قرنطینه کنیم تا زندگی عادی برهم نخورد.

او با بیان اینکه شرط داشتن مدیریتی هوشمند، داشتن بانک‌های اطلاعاتی است که به یکدیگر وصل می‌شوند و در این زمینه کدهای ملی نقش های موثری دارند، گفت: افراد جامعه باید سعی کنند با توجه به فضای کار، دیگران را کمک کنند.


عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: هوشمندسازی که در حال حاضر محقق شده در سیستم به صورت پایلوت اجرا شده و در جامعه به اجرایی درنیامده و این امر به دلیل بهبود و ارزیابی سیستم به اجرا گذاشته شده است.

او درباره عدم استقبال مردم از واکسیناسیون گفت: واکسن های موجود در کشور به دلیل این تزریق می شود که بیماری در فرد ایجاد نشود و میزان بستری و مرگ و میر کاهش پیدا کند.

ابطحی ادامه داد: حتی ممکن است افراد واکسینه شده بیماری را بگیرند و به دیگران منتقل کنند. تزریق واکسن از جهت خود فرد می‌تواند موثر باشد چراکه در پیک‌های بیماری ما کمبود تخت‌های بیمارستانی داریم و باعث می‌شود افراد خدمات کمتری دریافت کنند چراکه همزمان بیماران زیادی برای درمان مراجعه می‌کنند.

او با اشاره به اینکه واکسیناسیون باعث می‌شود بیماری کمتر به دیگران منتقل شود و این خود به نوعی یک وظیفه اجتماعی است، بیان کرد: با توجه به عدم تائید تزریق واکسن به افراد زیر 12 سال و عدم برنامه برای آن‌ها جمع کثیری از افراد واکسینه نمی‌شوند.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه در چنین شرایطی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مهم است، افزود: بله. افرادی که واکسن نمی‌زنند، هم خودشان و هم دیگران را در معرض بیماری قرار می‌دهند اما با رعایت برخی پروتکل‌ها می‌توان خطر ابتلا را پائین آورد.

ابطحی درباره اعمال سیاست‌های تشویقی برای تزریق واکسن گفت: باید هزینه‌های پرداخت مالی به افراد در راستای تزریق واکسن بررسی شود ولی فعلا موضوع این است افرادی که واکسن نزدند، نمی‌توانند همه خدمات اجتماعی را دریافت کنند.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه داد: من به شخصه برای تشویق افراد به واکسن پرداخت مبلغ را درست نمی‌دانم چراکه هزینه مالی زیادی دارد اما در مقابل می‌توان در صورت ابلاغ سیاست های تشویقی برخی از خدمات اجتماعی رایگان به افراد واکسینه شده، ارائه شود که آن هم باید بررسی شود که افراد چه انگیزه‌ای برای دریافت این خدمات دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها