آمریکا 48 ساعت قبل از وقوع، از کودتای سودان اطلاع داشت

برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این هستند که فرمانده نیروهای مسلح سودان پیش از آغاز کودتا به آمریکایی‌ها درباره اقدام احتمالی نیروهای ارتش سودان علیه کابینه غیرنظامی اطلاع داده بود.

آمریکا 48 ساعت قبل از وقوع، از کودتای سودان اطلاع داشت
کد خبر: 519540
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۳:۳۵:۴۱

اعتمادآنلاین| سایت خبری "اکسیوس" آمریکا به نقل از برخی منابع آگاه از دیدار عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح سودان با جفری فلتمن، فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا اعلام کرد، البرهان در این دیدار از احتمال اینکه نیروهای ارتش سودان به دلیل اختلاف‌نظرها با دولت غیرنظامی اقداماتی را علیه آن در پیش بگیرند، گفت.

به گزارش ایسنا، کمتر از 48 ساعت پس از این دیدار، البرهان وضعیت فوق‌العاده در سراسر سودان، انحلال شورای حاکمیتی و کابینه این کشور و نیز تعلیق اجرای برخی بندهای قانون اساسی را در پی کودتا در این کشور با بازداشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر و تعدادی از وزرا و چهره‌های سیاسی سودان اعلام کرد.

فلتمن پیشتر دیدارهایی با حمدوک و البرهان انجام داده و بر حمایت واشنگتن از تحول دموکراتیک و غیرنظامی در سودان برای خارج کردن این کشور از تنش میان دو تشکل نظامی و غیرنظامی در کابینه آن تاکید کرده بود.

سایت اکسیوس گزارش داد، پس از دیدار فلتمن با البرهان و بازگشت او به واشنگتن، اولین گزارش‌ها از انجام کودتا در سودان منتشر شدند.

فلتمن به البرهان گفته بود که واشنگتن به هر گونه تلاش برای کودتا با قدرت پاسخ خواهد داد و احتمال دارد تمامی کمک‌ها به سودان متوقف شده و ابعاد مختلف روابط دوجانبه خارطوم-واشنگتن به حالت تعلیق درآیند.

آمریکا پس از کودتا در سودان موضعگیری جدی در پیش گرفته و برای اتخاذ اقداماتی مناسب جهت محاکمه کسانی که تحقق خواست سودان‌ها را مختل کردند اعلام آمادگی کرده و از توقف کمک‌های مالی خود به سودان خبر داد.

همچنین آمریکا ضمن محکومیت شدید این کودتا و بازداشت‌ رهبران غیرنظامی سودان، بازگشت فوری به حاکمیت مدنی و آزادی نخست وزیر را خواستار شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید خود از گزارش‌ها درباره استفاده نیروهای امنیتی سودان از گلوله‌های واقعی علیه تظاهرکنندگان، اعلام کرد: آمریکا اقدامات نیروهای نظامی سودان را به شدت محکوم می‌کند.

بلینکن افزود: به شدت با انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان و نهادهای مرتبط با آن مخالف هستیم و تلاش برای بازگرداندن فوری آن را خواستاریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها