کد خبر: 519555
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۴:۰۲:۰۴
| |

استرالیا فیلم یک کارگردان ایرانی را به آکادمی معرفی کرد:

روایت روزگار تلخ افغانستان در اسکار

دنیای‌اقتصاد : فیلم سینمایی «وقت جیغ انار» محصول مشترک افغانستان، استرالیا، هلند و ایران به اسکار می‌رود تا ایران علاوه بر «قهرمان» اصغر فرهادی، یک فیلم‌ساز ایرانی دیگر هم در مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان حضور داشته باشد.

روایت روزگار تلخ افغانستان در اسکار
کد خبر: 519555
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۴:۰۲:۰۴

اعتمادآنلاین| «وقت جیغ انار» به کارگردانی گراناز موسوی فیلمی است که جنگ افغانستان را در قالب داستان‌های واقعی کودکانی روایت می‌کند که آن را زیسته‌اند. داستان این فیلم درباره زندگی پسربچه‌ای به نام «هیواد» است که پدرش در جنگ افغانستان کشته شده و او در 10 سالگی باید در کابل دستفروشی کند و یک‌ تنه بار خانواده‌اش را به دوش بکشد. هیواد آرزو دارد هنرپیشه و فیلم‌ساز شود؛ اما با چالش های مهمی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، فیلم‌ساز درواقع قصه کودکان کار و سرنوشت آنها را دستمایه قرار داده و به همین دلیل 40 نابازیگر کودک در این اثر بازی کرده‌اند. اکران این فیلم در اسکار از آنجا اهمیت دارد که افغانستان در برهه حساسی از تاریخ قرار دارد و نمایش «وقت جیغ انار» می‌تواند تلخی‌های روزگار یک ملت را برای مردم دنیا بازگو کند. با توجه به تحولات سیاسی اخیر در این کشور و قوانین سرسختانه‌ وضع‌شده‌ توسط طالبان، فعلا این فیلم یکی از آخرین کارهایی است که در کشور افغانستان تولید شده است. یکی از نکات قابل توجه این فیلم سینمایی حضور حسین علیزاده، آهنگ‌ساز و نوازنده شهیر ایرانی در کنار دیگر عوامل است.

او ساخت موسیقی «وقت جیغ انار» را برعهده داشته است. همچنین انرو کویلتی، عکاس سرشناس استرالیایی نیز در نقش خودش به‌عنوان عکاس جنگ در فیلم ظاهر شده است. البته بازیگران حرفه‌ای سینمای افغانستان همچون سعیده سادات، فرشته عالمی و حشمت‌الله فنایی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند که فنایی چندی پیش به‌‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفت. یکی دیگر از ویژگی‌های فیلم این است که اولین تجربه‌ تهیه‌کنندگی مرضیه وفامهر در مدیوم سینما به حساب می‌آید و این سینماگر به‌طور مشترک با بهیر وردک، گراناز موسوی و کریستین ویلیامز تهیه‌کننده کار بوده‌اند. فیلم وقت جیغ انار که در کابل فیلم‌برداری شده و به دو زبان فارسی و پشتو ساخته شده و تاکنون در جشنواره‌ها و رویدادهای معتبر بین‌المللی بسیاری چون سیدنی، سائوپائولو و توکیو حضور داشته است. این فیلم همچنین به تازگی به‌عنوان نامزد بهترین فیلم در بخش کودک و جوانِ جایزه‌ آسیاپاسیفیک انتخاب شده است.

گراناز موسوی، کارگردان این فیلم از شاعران شناخته‌شده ایران است که کتاب‌هایش در کشور منتشر شده‌اند؛ اما از سال‌ها پیش به فیلم‌سازی روی آورد و آثار مستند موفقی را ساخت. او درباره وضعیت افغانستان گفته است. هیچ کشور بیگانه‌ای برای سرنوشت کشور دیگری نمی‌تواند تصمیم بگیرد؛ به‌ویژه اگر آن دخالت نظامی باشد. میلیتاریسم نتیجه‌ای جز ویرانی ندارد. در افغانستان هم به جز اینکه زیرساخت‌ها نابود شوند، نتیجه‌ای نداشت. موسوی درباره وظیفه ما ایرانی‌ها در قبال همسایه‌مان افغانستان می‌گوید: «مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است مردم بهتری باشیم. ما می‌توانیم در کشور خودمان رفتار مناسب‌تر و انسانی‌تری با همزبانان افغانستانی مقیم ایران داشته باشیم و میزبانان بهتری باشیم.»


نودوچهارمین دوره‌ اسکار در 27 مارس 2022 میلادی مطابق با 7 فروردین 1401، همانند ادوار پیش از فراگیری جهانی (پاندمی) کرونا برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها