کد خبر: 519561
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۴:۲۰:۲۴
| |

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد:

بررسی روش تست‌گیری کرونا در مدارس و دانشگاهها/ایمنی 75درصدی با واکسن تا اوایل آذرماه

دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا با تاکید بر اهمیت تدریجی بودن بازگشایی ها، گفت: باید حواسمان باشد که بازگشایی ها باید به تدریج و آرام آرام بر اساس تعداد بستری ها و شرایط جامعه و درصد ایمنی جمعی باشد.

بررسی روش تست‌گیری کرونا در مدارس و دانشگاهها/ایمنی 75درصدی با واکسن تا اوایل آذرماه
کد خبر: 519561
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۴:۲۰:۲۴

اعتمادآنلاین| دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید19 با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: این جلسه درباره روش های تشخیصی و به‌روز کردن روش های تشخیصی در بیماری کرونا و همچنین درباره قارچ سیاه به عنوان عارضه ای که به دنبال کرونا ایجاد می‌شود و همچنین دز یادآور واکسیناسیون بود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حوزه روش‌های تشخیصی نکته مهم این است که یکی از اقداماتی که ما برای پیشگیری از پاندمی کرونا باید انجام دهیم، بحث تشخیص است تا بعد بتوان بحث قرنطینه و درمان را انجام دهیم. بنابراین خیلی اهمیت دارد که از چه روش‌های تشخیصی می‌توان استفاده کرد و چه زمانی باید انجام شوند.

جماعتی افزود: مطالعات نشان می‌دهد که معمولا 5 روز بعد از اینکه فرد مبتلا میشود، بیشترین میزان مثبت بودن تست را می‌تواند داشته باشد. البته تست ها روش های مختلفی دارند.

جماعتی گفت: درباره روش های جدیدی که برای تست ها باید انجام شود، به ویژه برای دانش آموزان در زمان بازگشایی مدارس هم صحبت شد و اینکه اگر مجامع اعم از مدارس، دانشگاه ها باز شود، با چه روش ها و پروتکل هایی بتوانیم پایش کنیم تا اگر کسی بیمار شد، بتوانیم قبل از اینکه منجر به انتقال بیماری به دیگران شود، بیمار را تشخیص داده و ایزوله کنیم. این موارد مورد بحث قرار گرفت.

وی در پاسخ با سوال درباره نحوه تست گیری در مدارس و دانشگاه ها، گفت: فعلا روش ها مورد بررسی قرار گرفت. ما باید بر اساس توانایی خودمان و تعداد تست هایی که میتوانیم ‌انجام دهیم و پروتکل‌های جدیدی که وجود دارد، مباحثی را به یک کارگروه داده و آنها به ما جواب می‌دهند که توانایی ما برای انجام تست ها و روش های آن به چه صورت است و به صورت پروتکل تدوین و ابلاغ می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا در پاسخ به سوال دیگر ، درباره علت افزایش موارد بیماری در برخی شهرها، گفت: وقتی تعداد بستری و موارد تشخیص که در بیمارستان ها پذیرش میشوند، بالا میرود، نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا زیاد شده، اما اینکه چرا این مساله اتفاق افتاده، دو بحث مطرح است؛ یکی بحث واکسیناسیون است که هنوز به درصد ایمنی جمعی نرسیدیم که طبق وعده وزارت بهداشت در اوایل آذر ماه به حدود 75 درصد می‌رسیم. البته از آنجایی که اکثر ویروس در گردش در کشور، دلتاست، باید 80 تا 85 درصد جامعه واکسینه شوند تا به ایمنی جمعی برسیم. دومین نکته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.

جماعتی تاکید کرد: بازگشایی ها در هر سطحی اولا باید به تدریج باشد. اگر بخواهیم بازگشایی ها را در مجامع متعددی ایجاد کنیم، باید شاهد پیک ششم باشیم. باید حواسمان باشد که بازگشایی ها باید به تدریج و آرام آرام بر اساس تعداد بستری ها و شرایط جامعه و درصد ایمنی جمعی باشد. بدید ایمنی به صورت نسبتا کامل انجام شده باشد و حداقل دو دز واکسن را تزریق کرده باشیم. باید دو دز واکسن در 80 تا 85 درصد جامعه تزریق شود. یک دز باعث ایجاد یک ایمنی نسبی میشود و بعد هم محدودیت هوشمند باید مدنظر قرار گیرد. اگر این موارد انجام ‌نشود، شاهد پیک های بلدی هم خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها