کد خبر: 519664
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور:

55 تا 60 درصد مرگ‌ها در کشور بر اثر مسمومیت موادمخدر و الکل است

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: 55 تا 60 درصد مرگ‌ها در کشور به دلیل مسمومیت بر اثر مصرف مواد مخدر، محرک و الکل است.

55 تا 60 درصد مرگ‌ها در کشور بر اثر مسمومیت موادمخدر و الکل است
کد خبر: 519664
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نوشین محمد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: مصرف متانول و ترامادول در بین مواد مخدر و محرک بیشترین مسمومیت و مرگ را شامل می شود، به همین دلیل نگهداری داروهای متانول که برای درمان استفاده می شود، باید دور از دسترس دیگران بویژه کودکان باشد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: مسمومیت ناشی از منوکسید کربن 11 تا 15 درصد، دارویی هفت تا 10 درصد، سموم دفع آفات، قرص برنج و غیره باعث بیشترین مرگ ها می شود. نجات دادن فردی که قرص برنج مصرف کرده، غیر ممکن است، نگهداری و مصرف این قرص ممنوع بوده و حتی گازی که ناشی از قرص برنج که در کیسه های برنج و حبوبات در انبارها نگهداری می شود نیز باعث مسمومیت شده و می تواند کشنده باشد.

محمدحسینی تصریح کرد: مسمومیت ناشی از منو کسید کربن در فصل سرما بسیار شایع است و افراد باید از استاندارد بودن بخاری ها و دودکش ها اطمینان حاصل کننده زیرا می تواند در غیر اینصورت جان افراد خانواده را بگیرد.

فوت یکهزار نفر بر اثر متانول

وی با بیان اینکه در 6 ماه سال گذشته یکهزار نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف متانول جان خود را از دست دادند، ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری نیز 47 نفر بر اثر استفاده از متانول فوت کردند که مصرف آن غیرعمدی بوده و بیشتر در کودکان زیر پنج سال که شباهت زیادی به آب و مواد سفید کننده دارد، اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور خاطر نشان کرد: مصرف خودسرانه دارو بویژه آرام بخش ها در کشور بالا است و برای استفاده منطقی از دارو و آنتی بیوتیک ها برنامه های زیادی انجام شده و بصورت برنامه آموزشی تهیه و به بیمارستانها ارسال شده که قابل دسترس پزشکان است.

به گفته محمدحسینی، با توجه به شیوع کرونا، آمار مصرف استفاده از آنتی بیوتیک ها بسیار افزایش یافته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها