چراغ سبز طالبان به ترکمنستان برای خط لوله "تاپی"

طالبان برای ساخت خط لوله گاز ترکمنستان ـ افغانستان ـ پاکستان ـ هند چراغ سبز داده و حالا قرار است هیاتی از ترکمنستان به افغانستان سفر کند.

چراغ سبز طالبان به ترکمنستان برای خط لوله "تاپی"
کد خبر: 519753
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۱۴:۴۹:۳۳

اعتمادآنلاین| مقامات طالبان اعلام کردند که این هفته قرار است هیاتی از ترکمنستان به افغانستان سفر کرده تا موضوع ساخت خط لوله انتقال گاز تاجیکستان ـ افغانستان ـ پاکستان ـ هند موسوم به تاپی را دنبال کند.

به گزارش فارس، انتظار می‌رود ظرفیت این خط لوله 1800 کیلومتری 33 میلیارد مترمکعب در سال باشد و قرار است گاز را از میدان گالکینیش که دومین میدان گازی بزرگ جهان به شمار می‌رود، به شهر فازیلکا در مرز پاکستان و هند منتقل کند.

محمد عیسی آخوند، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان در بیانیه خود آورده که مدتی است که به سختی در حال کار روی این مسأله هستیم و آماده‌ایم که افتخار آغاز ساخت این پروژه را داشته باشیم.

قرار است این خط لوله از هرات وارد افغانستان شده و از قندهار راهی پاکستان شود.

آخوند به تازگی با سفیر ترکمنستان دیدار داشته و گفته می‌شود؛ از روز شنبه پیش رو هیاتی از ترکمنستان به مدت دو روز وارد افغانستان خواهد شد. موضوع ساخت این خط لوله در سال 2018 در دستورکار دولت‌های چهار کشور قرار گرفت و همان زمان که طالبان در حال جنگ با دولت مرکزی بود از ساخت این خط لوله حمایت کرد و گفت که اجرای این پروژه یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی افغانستان در آینده خواهد بود.

اجرای این خط لوله می تواند طرف پاکستانی و هندی را نسبت به ادامه همکاری با ایران در موضوع پروژه خط لوله صلح بی میل تر کرده و کار ایران را در رسیدن به بازارهای گاز منطقه ای سخت‌تر کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها