کد خبر: 346089
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

سوسیالیسم چیست؟

سوسیالیسم (Socialism) در لغت به‌ معنی اصالت جمع، جامعه‌گرایى و جامعه‌باورى از واژه فرانسوى سوسیال (Social) به ‌معناى اجتماعى گرفته شده است. ریشه لاتینى آن واژه Socius به معناى شریک و همراه است.

حجم ویدیو: 4.72M | مدت زمان ویدیو: 00:01:16 دانلود ویدیو
کد خبر: 346089
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- سوسیالیسم (Socialism) در لغت به‌ معنی اصالت جمع، جامعه‌گرایى و جامعه‌باورى از واژه فرانسوى سوسیال (Social) به ‌معناى اجتماعى گرفته شده است. ریشه لاتینى آن واژه Socius به معناى شریک و همراه است.

سوسیالیسم در واقع ایدئولوژی‌ای است که در مخالفت با کاپیتالیسم قائل به لغو مالکیت خصوصی و خواهان برقراری مالکیت اجتماعی است.

بسیاری معتقدند سابقه این مسلک سیاسی به زمان افلاطون می‌رسد، زیرا افلاطون و هم‌عصرانش گفته بودند: «ثروت متعلق به عموم مردم است و باید به مصرف عموم برسد، چون تمرکز ثروت راه تفرقه مردم را هموار می‌سازد.»

خاستگاه سوسیالیسم جدید در قرن 19 بوده و در واقع فراورده مستقیم انقلاب صنعتی برای اکثریت جامعه به شمار می‌رود.

پیدایش سوسیالیسم واکنشی به شرایط اقتصادی و اجتماعی در اروپا بر اثر رشد کاپیتالیسم صنعتی بود.

زایش عقاید سوسیالیستی پیوند تنگاتنگی با ایجاد یک طبقه جدید اما در حال رشد از کارگران صنعتی داشت که از فقر و تحقیری که غالباً یکی از ویژگی‌های اوایل عصر صنعتی شدن قلمداد می‌شد رنج می‌بردند.

خط اصلی در سوسیالیسم، برابری و عدالت است و شاخص‌های آن عبارت‌اند از:

1. برابری در حقوق سیاسی
2. انکار نظام جهانی و مرزبندی بین کشورها
3. دولتی شدن امور
4. تاکید بر برنامه‌ریزی
5. توزیع عادلانه ثروت
6. اجتماعی بودن مالکیت
7. دخالت دولت در بهبود وضعیت شهروندان از طریق امکانات درمان و بیمه و رفاه اجتماعی و مساعدت‌های وسیع مالی و برنامه‌های بازنشستگی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها