کد خبر: 668939
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۷ ۱۲:۵۰:۲۰
| |

ورزشکاران افغانستان در المپیک پاریس؛ مشعل‌ داری دخترانی که از سلطه‌ طالبان فرار کردند»

حضور ورزشکاران افغانستان، به ویژه ورزشکاران زن در المپیک پاریس، با استقبال گسترده شهروندان این کشور و شماری از مقام‌های پیشین و سیاست مداران مواجه شده است.

ورزشکاران افغانستان در المپیک پاریس؛ مشعل‌ داری دخترانی که از سلطه‌ طالبان فرار کردند»
کد خبر: 668939
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۷ ۱۲:۵۰:۲۰

 حضور ورزشکاران افغانستان، به ویژه ورزشکاران زن در المپیک پاریس، با استقبال گسترده شهروندان این کشور و شماری از مقام‌های پیشین و سیاست مداران مواجه شده است.

به گزارش شفقنا، در المپیک پاریس، در مجموع ۱۳ ورزشکار اهل افغانستان حضور دارند؛ شش نفر آنان به نمایندگی از افغانستان و هفت نفر نیز در تیم پناهندگان.

اعضای تیم افغانستان در المپیک پاریس شامل سه زن و سه مرد است که از سوی کمیته‌ بین‌المللی المپیک و در مشوره با مقام‌های پیشین کمیته ملی المپیک افغانستان، انتخاب و دعوت شده‌اند.

در این تیم کیمیا یوسفی در رشته دو میدانی زنان، یولدوز و فریبا هاشمی در رشته دوچرخه سواری، محمد صمیم فیض‌زاد در رشته جودو، شاه محمود نورزهی در رشته دوش و فهیم انوری در رشته شنا حضور دارند.

طالبان اعلام کرده‌اند که سه ورزشکار زن را به نمایندگی از افغانستان به رسمیت نمی‌شناسند و تنها سه ورزشکار مرد را نماینده افغانستان می‌دانند؛ اما کمیته‌ی بین‌المللی المپیک گفته است که این افراد از مردم افغانستان نمایندگی می‌کنند، نه رژیم طالبان.

هفت ورزشکار افغانستانی نیز عضو تیم پناهندگان هستند که شامل چهار زن و سه مرد می‌شوند. ذکیه خدادادی، در رشته‌ی پاراتکواندو، معصومه علیزاده در رشته دوچرخه سواری، نگاره شاهین در رشته جودو، منیژه تلاش در رشته «بریک دنس»، امیر انصاری در رشته دوچرخه سواری، صبغت‌الله عرب در رشته جودو و فرزاد منصوری در رشته تکواندو، ورزشکاران افغانستانی هستند که در تیم پناهندگان حضور دارند.

از میان این ورزشکاران، ذکیه خدادادی و معصومه علیزاده مقیم فرانسه، نگاره شاهین مقیم کانادا، منیژه تلاش مقیم اسپانیا، امیر انصاری مقیم سویدن، صبغت‌الله عرب مقیم آلمان و فرزاد منصوری مقیم بریتانیا است.

ذکیه خدادادی و معصومه علیزاده، دختران ورزشکار شیعه و هزاره افغانستان که عضو تیم پناهندگان المپیک پاریس هستند، از جمله ورزشکارانی بودند که مشعل المپیک را در خیابان‌های پاریس حمل کردند.

ذکیه خدادادی که در رشته پاراتکواندو در المپیک پاریس حضور دارد، پس از حمله مشعل المپیک نوشت که «امروز افتخار حمل مشعل المپیک را داشتم. این افتخار بزرگی برای من بود و احساس غرور[کردم]، واقعاً شگفت‌انگیز بود» که «به عنوان یک دختر وزرشکار از افغانستان و یک پناهنده» این مشعل را حمل کردم.

معصومه علیزاده، در رشته دوچرخه سواری در المپیک پاریس حضور دارد و رییس تیم پناهندگان است.‌ او نیز مشعل المپیک را در خیابان‌های پاریس حمل کرد و در مراسمی با حضور مقام‌های جهان، از جمله امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه سخنرانی کرد.

خانم علیزاده بر کاهش موانع بر سر راه زنان آواره تأکید کرد و گفت که ما باید تلاش کنیم تا آنان بتوانند به همه ورزش‌هایی که ارائه می‌کنند، دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند.»

سرنوشت این دو دختر ورزشکار هزاره و شیعه، به صورت غم‌انگیزی با تهدیدها و سیاست‌های ضد زن طالبان گره خورده کرده است.

معصومه علیزاده که در ایران و در عالم مهاجرت به دنیا آمده است، پس از بازگشت به افغانستان و ادامه تمرین دوچرخه در ولایت غزنی، با تهدیدهای گسترده از سوی طالبان مواجه شد و مجبور شد در سال ۲۰۱۶ افغانستان را ترک کند. او با خانواده‌اش به فرانسه پناهنده شد و در سال ۲۰۲۰ نیز عضو تیم پناهندگان در المپیک توکیو بود.

ذکیه خدادادی در سال ۲۰۲۱ برای اولین‌بار به نمایندگی از افغانستان در پارالمپیک توکیو راه یافته بود، اما قبل از این‌که او راهی توکیو شود، طالبان بر افغانستان مسلط شدند و مانع حضور او در این رویداد بزرگ ورزشی شدند. اما در نهایت، کمیته‌ی بین‌المللی المپیک او را از افغانستان به فرانسه منتقل کردند و او توانست در پارالمپیک توکیو حضور یابد.

ذکیه خدادادی در سه سالی که از زیر سلطه‌ی طالبان فرار کرده دستاوردهای چشم‌گیری داشته است که عمده ترین آن قهرمانی اروپا در رشته پاراتکواندو است.

حمل مشعل المپیک از سوی دو ورزشکار زن افغا‌نستان و حضور تیم افغانستان با پرچم سه رنگ این کشور و لباس‌های محلی، با استقبال گسترده مواجه شده است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان بدون اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان، نوشته است: «جای بسی مسرت و افتخار است که تیم ورزشی ‎افغانستان با حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های ‎المپیک_۲۰۲۴_پاریس، بیرق کشور عزیز را به اهتزار در آوردند و دختران قهرمان ما با همت والای شان با وجود زندگی در هجرت، مشعل‌دار مسابقات المپیک شدند!»

رئیس جمهور پیش افغانستان برای این ورزشکاران آرزوی «موفقیت و سربلندی» کرده است.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ پیشین افغانستان نوشته است: «بر افراشتن درفش پر افتخار ‎افغانستان در مقابل برج ایفل در جشن ‎المپیک جهان آزاد از سوی دختران و پسران ورزشکار ما افتخار بزرگ و مباهات بی انتها است.»

او افزوده است: «حضور این جوانان بیانگر احترام جهان به ملت بزرگ ما و رد حاکمیت نامشروع و سیاست های تبعیضی مخصوصا در مورد حقوق دختران و زنان افغانستان است.»

داود ناجی، رییس کمیته سیاسی و روابط عامه جبهه آزادی افغانستان با نشر عکس ذکیه خدادادی در حالی مشعل المپیک را در دست دارد، نوشته است: «ذکیه‌خدادادی که مثل صدها هزار دختر دیگر از ظلم طالبان فرار کرده اند، در پاریس مشعل المپیک را به‌دست گرفت. این یک تصویر واقعی از زنان قهرمان افغانستان است، زنان افغانستان مشعل‌داران آزادی اند، هیچ قدرتی نمی تواند رویای آزادی و برابری را از زنان افغانستان بگیرد.»

فهیم فطرت، یکی از فعالان اجتماعی افغانستان نیز نوشته است: «حمل مشعل المپیک ۲۰۲۴ توسط دختر افغانستانی و حضور برابر ورزشکاران زن و مرد در این رویداد بزرگ جهانی، پیام روشنی دارد: هیچ قدرتی نمی‌تواند دسترسی زنان و دختران افغانستان به دانش و ورزش را محدود کند. زنانی که در کشورشان به جرم جنسیت از جامعه حذف شده‌اند، در جهان افتخار کسب می‌کنند.»

بسیاری از شهروندان دیگر افغانستان نیز با اشاره به حضور دختران افغا‌نستانی در المپیک پاریس، گفته‌اند این امر نشان می‌دهد که طالبان در جهان کنونی نمی‌توانند زنان این کشور متوقف کنند و آنان استعداد، توانایی و مهارت خود را در عرصه‌های مختلف به جهان به نمایش می‌گذارند و در این میان آنچه که برای طالبان باقی می‌ماند چیزی جز «شرم‌ساری» و «روسیاهی» نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها