کد خبر: 585411
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۱۹:۰۰:۰۰
| |

مولوی عبدالحمید: حکم «محاربه» برای معترضان برداشت اشتباه از قرآن است

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: کسی که با جرئت حکم اعدام صادر می‌کند، به آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.

مولوی عبدالحمید: حکم «محاربه» برای معترضان برداشت اشتباه از قرآن است
کد خبر: 585411
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ۱۹:۰۰:۰۰

کانال رسمی دفتر مولوی عبدالحمید نوشته است که وی در خطبه‌های نماز جمعه 11 آذر 1401 با اشاره به صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان به جرم محاربه، این اقدام را خلاف حکم قرآن دانسته و نسبت به عواقب صدور چنین احکامی هشدار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مهم ترین بخش های خطبه های نماز جمعه مولوی عبدالحمید را در ادامه می خوانید:

  • حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کرده‌اند و احیانا مرتکب خطایی هم شده‌اند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد شده و درگیر بشوند. من برای بسیاری از قضات می‌ترسم که روز قیامت نزد خداوند مواخذه می‌شوند. من خیرخواهانه می‌گویم کسی که با جرئت حکم محاربه و اعدام صادر می‌کند، بر آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.
  • در حدیث آمده است: «أَجرَؤکُم عَلى الفتیا أَجرَؤُکُم عَلى النّارِ»؛ (باجرئت‌ترین شما بر [صدور] فتوا با جرئت‌ترین شما بر آتش [جهنم] است.) قضات باید توجه کنند که اگر به کسی که حقش اعدام نباشد، چنین حکمی بدهند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند. کسی که حق را ناحق بکند و ناحق را حق جلوه بدهد، حتی اگر سر مویی باشد، روز قیامت مواخذه می‌شود. ما در صدر اسلام در میان اهل‌بیت و صحابه اعدام نداریم. بررسی کنید ببینید چند اعدام در صدر اسلام انجام شده است؟ الگوی ما صدر اسلام است و هر کس از آن عدول کند، برداشت نادرست از اسلام است.»
  • بعضی از گروه‌هایی که خودرا جهادی می‌گویند مردم را ترور می‌کنند و احترام مسجد و علما را هم نگه نمی‌دارند و خیال می‌کنند که در مسیر اسلام هستند اما چنین نیست. باید هر آیه و حدیثی را به زندگی آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم برگردانیم که بالاترین مفسر قرآن است. باید بیندیشیم و به عنوان حاکم و قاضی کاری نکنیم که آخرتمان آتش بگیرد و گرفتار عذاب جهنم بشویم. این‌ها صحبت‌های علمی و خیرخواهانه است. من غرضی ندارم.
  • این اشتباه است که بگوییم این‌ها عضو گروهک و محارب هستند و باید آن‌ها را کشت. این مسائل بحث شرعی می‌طلبد و من حاضرم در این باره بحث کنم. بحث را آزاد بگذارید در تلویزیون که مردم بشنوند. کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کرده‌اند، انسان‌هایی مانند ما بوده‌اند. ما بارها در همین مصلی عرض کرده‌ایم که باید در این قانون‌ها تجدیدنظر شود.
  • کتک‌زدن، توهین‌کردن و تعرض‌کردن به زندانی خلاف تعلیم حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم، اهل‌بیت و صحابه است. انسان با دشمن و مخالف خود هم باید به خوبی رفتار کند. مگر این نیست که ما مسلمانیم؟ شما هم با زندانی‌ها اسلامی رفتار کنید. اتهام محاربه نزنید. معترض با محارب و مفسد متفاوت است. این‌ها اعتراض دارند. ملت ۴۳ سال تحمل کرده‌اند و حالا که اعتراضی کرده‌اند شما هم تحمل کنید.
  • اعتراض مردم باید سالم باشد و به اموال عمومی، مأموران و هیچ‌چیز دیگری نباید تعرض شود. من و شما هم باید تحمل کنیم. معترضان هم‌وطنان ما هستند که مشکلاتی دارند. شاید ما مشکلاتشان را درک نکنیم اما این مشکلات باید شنیده شوند. ما گفته‌ایم که ندای مردم را بشنوید که چه می‌گویند. بسیار مهم است که انسان با مخالفان و منتقدان بنشیند و کمال در این است. هیچ‌وقت نباید راه انتقاد بسته شود؛ چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد. یکی نرم و ملایم انتقاد می‌کند و یکی به سختی. از پیامبر و خلفای راشدین و بزرگان اهل‌بیت خشن انتقاد شده اما آن‌ها با حلم و صبوری پاسخ داده‌اند. کسی که در حق او ظلم شده، صدایش بلند است و این صدای بلند را باید تحمل کنیم. این تعلیم فقط برای صاحبان قدرت و حکومت نیست. تک‌تک علما، ریش‌سفیدان، نخبگان و زنان و مردان باید از سیره آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنند.
  • اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند، مردم از تبعیض و فشار و فقر خسته شده‌اند
  • خداوند به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم دستور داده که بازویت را برای مومنان پایین بیاور. وقتی مسئولان ادعای مسلمانی دارند، باید بازویشان در مقابل مردم پایین باشد. اگر قانون، رفتار، کردار و عملکردی اشتباه و خلاف خواست مردم است باید تغییر کند. مسئولان باید مردمی باشند. رهبران مذهبی و سیاسی دنیا باید در کنار مردم باشند و با آن‌ها زندگی کنند و حرفشان را بشنوند. حضرت علی و سیدنا حسن و حسین مردمی زندگی کرده‌اند و اهل بیت و صحابه راهی جز راه مردم نداشته‌اند. آن‌ها از یک طیف خاص مشورت نمی‌خواستند بلکه از همه مشورت می‌گرفتند.
  • مجازات های سنگینی که در قانون آمده باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند و اگر اجتهاد یا برداشتی بوده است برداشت‌ها و اجتهادهای دیگری هم وجود دارد. توصیه ما به شفقت و شنیدن حرف مردم است. ما دشمن این مملکت نیستیم و در موارد زیادی سینه سپر کرده‌ایم. در جنگ‌هایی که شما در سوریه و عراق درگیر شدید، همۀ دشمنان شما متحد شدند که از سمت بلوچستان ناامنی ایجاد کنند. ما نمی‌گوییم شما نقشی نداشتید ولی این مردم این منطقه بودند که سینه‌هایشان را سپر کردند. ما در مقابل آمریکایی‌ها سینه سپر کردیم و گفتیم ناامنی را به وطن‌مان راه نمی‌دهیم.

 

  • بنده خدا ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    اقای مولوی اولا قاضی ها از شمابیشترهمسواد قضاوت وهم سوادقرانی دارند دوماشمابه اون نفری که دروسط خیابان شاهرگ اون بنده خدارامیزنه شماچی حکم میکنیدایااون زنو بچه ندارد فکر کنم شمابه ایه 175 سوره اعراف نردیک شدید ایاشما که خودتون راباسواد میدانید چرا یک دفعه به شاه لعنتی عربستان اعتراض نکردیدمگرجرم اون نوجوانهای قطیف محاربه بوده که باید گردن بزنند درخواست استغفارازخداوندبکن

    • یک ایرانی ارسالی در
      یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

      مردم حق اعتراض دارند ، و هر کس حکم محاربه بدهد، لایق زندگی نیست.
      اون افرادی که معترضین رو قاتل خطاب کردن ، چشمان آنها کور است و جنایات متعدد لباس شخصی ها و یگان ویژه را نمی بینند چون خودشان عضو همان ها هستند و انتظار دارند مردم رو بکشند، و قانون هم حمایت کنه.
      ولی نه، دوران بکش در رو تمام شده.
      خود قاضی ها، یک مشت بی سواد هستند مثل صلواتی که اصلا دیپلم نداره و مدارک فعلی که بهش داده اند جعلی هست.

  • یا علی مدد ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • حمید ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    کسایی که این احکام رو میدن اینا نه دنیا دارن نه آخرت به پست ترین شکل ممکن هم میمیرن

  • م ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    وقتی معترض ادم می کشد، ادم سر میبرد، ادم آتش میزند، اموال مردم اسیب میزند، ترس و وحشت بین مردم ایجاد میکند دقیقا منطبق بر محاربه و نص صریح قران است، اگر اینها محاربه نیست پی چیست ؟

  • مازندرانی ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    درود بر روحانی دانا و شجاع

  • منطقی ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    با سلام اظهارات ضد ونقیض شما قسمتی راست است ولی درون مایه ی آن برگ زدن به نظام و ایجاد اختلاف بین مردم و نظام و تفرقه افکنی بین مردم ونظام است لطفا این را هم از قول پیامبر اکرم (ص) بگویید که ایجاد فتنه ( تفرقه ای که شما سعی در ایچاد آن بین مردم و نظام اید) از قتل و محاربه بدتر است .گرگی در پوست گوسفند نباشید.

  • مظاهر ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    سلام، خدا خیرت بده که حرف دل ما رو میزنی، من شیعه هستم اما حرفات رو گوش دادم، همش حق و درسته. در جواب دوستان هم باید بگم اگه راه اعتراض مسالمت آمیز باز باشه، کار به اغتشاش نمیرسه! حرف مردم رو گوش کنیم و به خواسته های اکثریت رسیدگی کنیم، حتی اگه خلاف نظر مسیولین باشه.

  • حتم ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    جناب اقای مولوی مردم ۴۳سال تحمل کرده اما خواسته هم دارد که اعتراض میکنه سوال ایا کسی ازدولت مردان امدن بگویندمردم خواستتون چیه اقا فقر فلاکت بیکاری گرونی داد می زنه شب می خوابی صبح قیمتها فرق کرده همه چیز ترقی می کنه جز حقوق کارگری وزارت کار کجای این چه وضعی که زندگی می کنیم وقتی دخل وخرجت نمی خونه چه باید کرد

  • ناشناس ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    برادر محترم معترض با محارب فرق می کند شما فعلا در این دو کلمه مانده‌اید متاسفم برای شما ،شما از ابتدا بعد از رحلت پیامبر در تفسیر قرآن کم آوردیدوگرنه قرآن به کافر محارب حتی اجازه بررسی در احوالش راهم نمی‌دهد وحکم اعدامش را صادر میکند.ومثلا شما معترضید وهرچه میآید میگید کسی هم نگرفته شما رو ویا حکمی صادر نکرده ولی قمه بدستان ،چاقو کشا،سلاح بدستا وبرهنه ها فرق میکنند .محاربند .

  • asa ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    درود بر مرد بزرگوار.محارب مامورانی هستند که رعب و وحشت ایجاد میکنند و به راحتی بر روی معترضان گلوله شلیک میکنند و هیچ کس به جرمشان رسیدگی نمیکند آیا سزای اعتراض مرگ است؟ آیا قانون نحوه به کار گیری سلاح میگوید در جواب بوق زدن به سر شلیک کن و بکش؟

  • قاسمی ارسالی در
    یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    اولاً آقای مولوی عبدالحمید اعتراض با اغتشاش فرق داره، آتیش زدن مال و اموال مردم و دولت، توهین و فحاشی به مقدسات، استفاده از سلاح گرم، اسمش آشوب و اغتشاش هست، و با این افراد باید محکم و جدی برخورد کرد.
    این مردک ( عبدالحمید) داره از آشوبها و اغتشاشات حمایت می‌کنه.

  • حمید ارسالی در
    دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

    چرا در مورد اعدامی ها در عربستان حرفی نمی زند

دیدگاه تان را بنویسید

خواندنی ها