رئیس اورژانس اجتماعی کشور خبر داد:

خشونت خانگی، رتبه دوم بعد از کودک‌آزاری

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه خشونت خانگی رتبه دوم را پس از کودک آزاری دارد، گفت در تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد 90 تا 95 درصد خشونت از طریق مردان به زنان است.

خشونت خانگی، رتبه دوم بعد از کودک‌آزاری
کد خبر: 268046
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۱:۱۱:۳۲

اعتمادآنلاین| ‌ رضا جعفری درباره خشونت علیه زنان اظهار کرد: آمار ما نشان می‌دهد که خشونت خانگی رتبه دوم پس از کودک آزاری را در کشور دارد و در دنیا هم از هر 4 زن یک زن در معرض خشونت است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه خشونت علیه زنان در کشور ما دلایل گوناگونی دارد، گفت: یک دلیل آن نابرابری قدرت در جامعه است. در حوزه شغلی، تحصیلی و قدرت نابرابری وجود دارد. بخشی از آن هم به دلیل نابرابری فرهنگی است. در جامعه سنتی که مرد سالاری حاکم است باورهای فرهنگی غلطی درباره زنان وجود دارد.

خشونت از طرف زنان به مردان بیشتر تلافی‌جویانه و دفاع از خود است

وی درباره میزان تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در زمینه خشونت و همسرآزاری گفت: در تماس‌هایی که داریم، همسرآزاری از سوی مردان به زنان است و 90 تا 95 درصد خشونت از طریق مردان به زنان است. خشونت از زنان به مردان واکنشی است و بیشتر تلافی‌جویانه و دفاع از خود است. البته این موضوع در همه جای دنیا نیز همینگونه است و نباید فراموش کرد که بسیاری از خشونت‌ها گزارش نمی‌شود.

از نظر حقوق زنان در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وضع بهتری داریم

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای طرفدار حقوق زنان محسوب می‌شود، گفت: درست است که با آرمان‌ها فاصله داریم اما وقتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنیم به نسبت وضع بهتری در زمینه حقوق زنان داریم. در تاریخ هم زنان در ایران نقش پررنگی داشته‌اند همانطور که در پیروزی انقلاب نیز زنان پیشگام بوده‌اند.

جعفری در ادامه با اشاره به تدوین لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: این لایحه می‌تواند کمک بزرگی به زنان کند و تلاش‌ می‌شود که لایحه به سرانجام برسد.

تدوین سند پیشگیری از خشونت در سازمان بهزیستی

رئیس اورژانس اجتماعی کشور از تدوین سند پیشگیری از خشونت در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: کاری را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرده‌ایم که موضوع پیشگیری از خشونت است و امیدواریم اوایل سال 98 سند پیشگیری از خشونت آماده شود. در این سند سهم سایر وزارتخانه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و مذهبی دیده شده و تقسیم کار صورت گرفته است.

جعفری به ضرورت گفتمان‌سازی و مشارکت مردم برای رفع خشونت در خانواده‌ها گفت: اعتقاد ما بر این است که اقدامی را در زمینه کاهش خشونت در جامعه نهادینه کنیم و این موضوع به گفتمان‌سازی نیاز دارد و به مشارکت مردم وابسته است. سازمان بهزیستی در 20 استان رویکرد اجتماع محور را با مشارکت جامعه محلی دنبال می‌کند که این یک اقدام پیشگیرانه در زمینه خشونت محسوب می‌شود.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزود: همچنین اقدام دیگری که برای سال 98 برنامه‌ریزی شده است تمرکز بر روی مرتکبین خشونت است. ممکن است مرتکبین خشونت دارای اختلالات روانی باشند یا سوء مصرف مواد داشته باشند یا فاقد مهارت همسرداری باشند. به همین دلیل برنامه ما درمان مرتکبین خشونت است و در این زمینه بر موضوع آموزش و حمایت‌ از زنان خشونت دیده متمرکز هستیم.

پیش‌نویس لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» در 92 ماده در سال 92 از سوی معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. قوه‌ قضائیه 40 ماده از این 92 ماده را به دلیل تکراری بودن حذف کرد و به 52 ماده کاهش داد و این لایحه اکنون در اختیار قوه قضاییه است.

منبع: پانا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها