کد خبر: 271127
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۱:۴۵:۰۰
| |

حواشی تشییع پیکر همسر دکتر علی شریعتی

اجازه تشییع پوران شریعت‌رضوی در حسینه ارشاد داده نشده بود؟

مراسم تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی که قرار بود امروز یکشنبه 28 بهمن ماه در حسینیه ارشاد برگزار شود، با ممانعت مسئولان روبرو شد و اجازه ورود برای این تشییع به ساختمان حسینه ارشاد داده نشد.

اجازه تشییع پوران شریعت‌رضوی در حسینه ارشاد داده نشده بود؟
کد خبر: 271127
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| پوران شریعت‌رضوی، همسر دکتر علی شریعتی و نویسنده ایرانی جمعه 26 بهمن ماه 1397 درگذشت. براساس آنچه بر روی کانال تلگرامی احسان شریعتی، فرزند بزرگ و او قرار گرفت و در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد، قرار بود تششیع جنازه شریعت‌رضوی امروز یکشنبه 28 بهمن ماه در حسینیه ارشاد انجام شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ اما آن‌طور که در رسانه‌های وابسته به خانواده شریعتی منتشر شده است، مسئولان از ورود تشییع‌کنندگان به داخل حسینه ممانعت به عمل آوردند و بر همین اساس هم فرزند بزرگ خانواده شریعتی از حاضران خواست تا در پیاده‌روی حسینه ارشاد نماز میت و مراسم تشییع را انجام دهند. بنابراین مراسم تشییع همسر دکتر علی شریعتی صبح امروز با قرائت فاتحه دسته جمعی با صدای بلند پشت درهای بسته حسینیه ارشاد آغاز شد و به دنبال آن نماز میت در پیاده رو و مقابل حسینیه ارشاد به امامت احمد منتظری اقامه شد.

ساختمان حسینه ارشاد برای ما یک نماد است

در حاشیه مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی احسان شریعتی با گلایه از نحوه برخوردی که انجام شده و جلوگیری از حضور مردم به داخل حسینیه ارشاد گفت: امروز در چهلمین سالگرد انقلاب در این مکان نمادین جمع شدیم تا پیکر مادرمان پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریغتی معلم انقلاب مردم را تشییع کنیم.

او با اشاره به ساختمان حسینیه ارشاد گفت: اینجا پایگاه آن جهان‌بینی بود که امروز بیش از ایران در سایر کشورها گوش شنوا دارد و اینجا و این ساختمان برای ما یک نماد است والا ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد.

فرزند دکتر شریعتی با اشاره به سخنان پدرش یادآور شد: خودش می‌گوید ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. اگر اینجا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید شرم بر ما.

او خاطرنشان کرد: ما امروز اینجا آمده‌ایم تا نیمه دیگر شریعتی را تشییع کنیم. پیکر او خواهد آمد و ما همین جا در خیابان شریعتی برای او نماز خواهیم خواند.

فرزند دکتر شریعتی عنوان کرد: پوران شریعت رضوی علی شریعتی را وادار کرد به ایران بازگردد و رنج زندان را به جان بخرد. مادر ما یکی از مبتکرین نهادهای آموزشی در ایران بود و بعد از دکتر شریعتی به حسینیه ارشاد دعوت شد پدرم بعد که به زندان رفت همیشه خیالش راحت بود که پوران هست.

احسان شریعتی گفت: وقتی دکتر شریعتی از زندان آزاد می‌شود و در خانه‌نشینی است حوادثی همچون دستبرد به مقتلاتش به هجرت او می‌انجامد و وقتی از کشور خارج می‌شود در شرایظ مشکوکی به شهادت می‌رسد و پوران ممنوع‌الخروج می‌شود بعد در آن شرایط سخت یادمان است پوران چگونه مقاومت کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران از تشییع شریعتی در لندن آغاز شد، گفت: آرمان انقلاب استقلال، آزادی و توسعه بود. الان بعد از 40 سال مستقل هستیم اما می‌دانیم با آزادی و عدالت چه فاصله‌ای داریم با این حال در همین کشور ایستادیم و پوران آثار دکتر شریعتی را جمع‌آوری کرد.

احسان شریعتی تاکید کرد: مجموعه مقالات و مدارسی که پوران شریعت رضوی ساخته است، باقیات صالحات است او از نظر مادی مستقل ماند. نشان این استقلال این است که امروز نمی‌توانیم وارد حسینیه شویم و در کنار ساختمان نهضت را نگه داشته‌ایم.

فرمانداری مجوز تشییع همسر شریعتی از حسینیه ارشاد را داده بود

پس از انتشار اخبار ممانعت از ورود تشییع‌کنندگان همسر دکتر شریعتی به داخل حسینه ارشاد عیسی فرهادی، فرماندار تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

او در گفت‌وگویی که با «ایرنا» داشت، در واکنش به این موضوع گفت: متولیان و خانواده مرحوم باید به منظور انجام مراسم هماهنگی‌های لازم را با هیات امنای حسینیه انجام می دادند که این کار صورت نگرفته بود.


فرماندار تهران ادامه داد: برگزاری مراسم در حسینیه، بازشدن درها و سایر امور نیازمند هماهنگی با هیات امنای آن بود که باید از طرف متولیان مراسم یا خانواده متوفی انجام می شد اما ظاهرا این اقدامات انجام نشده است.


به گفته او، مجوز انجام مراسم از آن محل و نیز همکاری نیروی انتظامی صادر شده بود و ماموران پلیس نیز همکاری لازم داشته اند.

زشت است که درِ حسینیه ارشاد برای تشییع‌پیکر پوران شریعت‌رضوی باز نشود

حاشیه به‌وجود آمده در تشییع جنازه همسر دکتر علی شریعتی با واکنش‌هایی در فضای مجازی و میان فعالان سیاسی و اجتماعی روبرو شده است.

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره در توییتر خود نوشت: در خیابان طویلی که نام شریعتی را روی آن گذاشته‌اند و حسینیه‌ای که هویتش با شریعتی عجین شده است، چه زشت است که در حسینیه ارشاد برای مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی باز نشود.

آذر منصوری - شریعتی
کنار همان خیابان «شریعتی» ایستادیم و نماز خواندیم

محمد علی ابطحی، رییس دفتر رییس دولت اصلاحات نوشت: برای تشییع پیکر همسر دکتر شریعتی، درهای حسینیه ارشادِ شریعتی را باز نکردند. کنار همان خیابان «شریعتی» ایستادیم و نماز خواندیم. دولتهم مفقود بود؛ نمی توانست در حد باز کردن در اثر داشته باشد؟ مردم شریعتی را در همه راهپیمایی ها معلم انقلاب می نامیدند.

ابطحی - شریعتی

تعجب دارد ‏که چرا از تشییع مرحومه پوران شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد

هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت هم که در مراسم تشییع پوران شریعت رضوی حاضر بود، در واکنش به ممانعت از برگزاری این مراسم در حسینیه ارشاد گفت: خانواده ‏شریعتی، اجازه لازم برای تشییع را از فرمانداری گرفته بودند.

هاشم صباغیان در گفت وگویی کوتاه با «انتخاب» با اعلام این خبر که «خانواده ‏شریعتی، از فرمانداری اجازه تشییع را گرفته بودند» ادامه داد: واقعا تعجب دارد ‏که چرا از تشییع مرحومه پوران شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد. این ‏اتفاق در حالی رخ داد که خانواده دکتر شریعتی هماهنگی های لازم را با ‏فرمانداری انجام داده بودند. اما در کمال تعجب و البته تاسف، امروز صبح بهانه ‏آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می شد و به همین دلیل از تشییع ‏همسر دکتر شریعتی در حسینیه ای که ایشان در آنجا با سخنرانی هایش ‏تاثیرگذاری زیادی در انقلاب داشت، ممانعت به عمل آورده شد.‏

وزیر کشور دولت موقت همچنین ادامه داد: خانم دکتر پوران شریعت رضوی ‏در جمع آوری، نشر و تبلیغ آثار دکتر تلاش هایی مجدانه داشتند و به همین دلیل ‏شایسته نبود که در مراسم تشییع اش چنین رفتاری انجام شود. چرا که آن ‏مرحومه با نشر و پخش آثار دکتر، نقشی غیرقابل انکار در تبیین تفکرات ‏شریعتی در افکار عمومی داشت.‏

هاشم صباغیان در پایان صحبت هایش گفت: همه می دانند که دکتر شریعتی و ‏سخنرانی هایی که در حسینیه ارشاد داشتند، چقدر در به ثمر رسیدن انقلاب ‏نقش داشت و به همین دلیل، باید اذعان داشت که رفتارهایی اینچنینی باعث ‏خودنمایی اختلاف و تفرقه می شود که این اصلا زیبنده کشور ما نیست.‏

پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی به مناسبت درگذشت «پوران شریعت‌رضوی»


سیدمحمدخاتمی هم امروز با صدور پیامی درگذشت «پوران شریعت‌رضوی» همسر دکتر علی شریعتی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: با درود به روان پاک حضرت استاد دکتر علی شریعتی، درگذشت همسر و همراه آن عزیز، مادر گرانقدرتان سرکار خانم پوران(فاطمه) شریعت‌رضوی را به جنابعالی و خواهران فرهیخته‌تان خانم‌ها؛ دکتر سارا، دکتر سوسن، دکتر مونا شریعتی و دیگر بستگان داغ‌دار صمیمانه تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت پروردگار برای آن فقیده سعیده آمرزش و رحمت گسترده الهی و برای بازماندگان معزز تندرستی، شکیبایی و پاداش نیکو مسألت می‌کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها