کد خبر: 277723
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

پدرو گالان، نماینده و مدرس داوری فوتسال فیفا در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

برابری جنسیتی نه فقط در فوتبال بلکه باید در جامعه باشد/ امیدوارم زنان ایرانی بتوانند به‌زودی از تماشای فوتبال در استادیوم‌ها لذت ببرند

پدرو گالان، نماینده فیفا در ایران به اهمیت برابری در تمام جامعه از جمله فوتبال اشاره کرد و گفت: همه ما انسان هستیم و جنسیت نباید عامل برتری باشد، دستمزد برابر برای فوتبالیست‌های مرد و زن هم نشانی از این موضوع است.

برابری جنسیتی نه فقط در فوتبال بلکه باید در جامعه باشد/ امیدوارم زنان ایرانی بتوانند به‌زودی از تماشای فوتبال در استادیوم‌ها لذت ببرند
کد خبر: 277723
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پدرو گالان، مدرس داوری فوتسال فیفاست که تا به حال سه بار برای تدرس به ایران آمده است. او آخرین بار در جشن روز جهانی فوتبال زنان که در ایران برگزار شد شرکت کرد و از روند رو به رشد داوران زن ایرانی، برابری جنسیتی در دنیا و همچنین اهمیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی ایران گفت.

گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با گالان را در ادامه می‌خوانید:

*حضور در ایران و تماشای فوتبال زنان و مردان ایرانی برایتان در این مدت چطور بوده است؟

من تا به حال سه بار به ایران آمده‌ام و وقتی پایم را در ایران می‌گذارم احساس می‌کنم در خانه دوم خودم هستم. آخرین بار در مراسم روز جهانی فوتبال زنان فرصت این را داشتم که در جشن فوتبال زنان ایرانی شرکت کنم. به واسطه کلاسی که پیشتر در ایران برای داوران زن ایرانی داشتم توانستم نماینده فیفا در این مراسم شوم که فرصت بسیار خوبی هم بود. فوتبال زنان و مردان ایرانی رو به پیشرفت است و می‌تواند روزهای درخشان‌تری نسبت به امروز برای خود ترسیم کند.

*چه پیشنهادی برای داوران زن ایرانی دارید؟

تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که فقط باید کار و تمرین کنند. کار چیزی است که باعث رشد انسان‌ها می‌شود. قطعا کار برای زنان سخت است اما من به توانمندی‌های این زنان اعتقاد دارم و می‌دانم که می‌توانند بیش از امروز پیشرفت کنند.

*به نظر شما تا چه اندازه می‌توانند پیشرفت کنند؟

چیزی که در این کلاس‌ها دیدم، رشد روزافزون زنان فوتبال ایران بود؛ چه بازیکن‌ها، چه مربیان و چه داورانی که من آن‌ها را به طور مستقیم در کلاس‌هایم دیدم. شور و انگیزه آن‌ها مثال زدنی است و قطعا کسی که عاشق کارش باشد پیشرفت می‌کند. داوران ایرانی آینده خوبی دارند. سال گذشته 2 داور زن ایرانی در مسابقات جام ملت‌های اروپا قضاوت کردند و عملکرد بسیار خوبی هم داشتند. این مسیر می‌تواند ادامه داشته باشد. این نوید را هم به شما بدهم که امسال مسابقات جام جهانی فوتسال در لیتوانی برگزار می‌شود و داوران زن ایرانی شانس زیادی برای حضور در این تورنمنت بزرگ خواهند داشت.

*مدتی است که موضوع تساوی دستمزد فوتبالیست‌های ملی‌پوش زن و مرد در دنیا جاافتاده است. سوئیس و آمریکا هم از سرآمدان آن بودند. چه نظری در این باره دارید؟

این موضوع نه تنها درباره فوتبال، بلکه درباره زندگی در دنیاست. برابری باید در تمام جنبه‌های زندگی ما جریان داشته باشد. به خاطر اینکه ما همه انسان هستیم و جنسیتمان هیچ اهمیتی ندارد. دستمزد، اجتماع، حقوق و همه این‌ها باید به شکل مساوی بین افرادی که برای هدفشان زحمت می‌کشند و می‌جنگند اختصاص یابد.

*ولی برخی می‌گویند فوتبال مردان جذاب‌تر است و درآمدزایی بیشتری هم دارد. طبیعی است که پول بیشتری بگیرند.

این موضوع به خاطر آن است که از ابتدا جهان اینطور ساخته شده است. همین که مردان سال‌های زودتری فرصت این را داشته‌اند که وارد میدان‌های ورزشی شوند طبیعتا آن‌ها را از زنان جلو می‌اندازد. شاید اگر دنیا به شکل دیگری پیش می‌رفت حالا همین مردم می‌گفتند که فوتبال زنان جذابیت بیشتری دارد. به نظرم همه این‌ها به درک ما از جهان برابر برمی‌گردد و باید سعی کنیم این ذهنیت را در خودمان تقویت کنیم.

*همان‌طور که می‌دانید ایران تنها کشور دنیاست که زنان در آن حق ورود به استادیوم‌ها را ندارند. آیا شما در فیفا اقدامی در جهت بازشدن این مسیر انجام می‌دهید؟

اولین چیزی که در فیفا به آن توجه می‌شود این است که ما باید به رسم و رسوم و قوانین داخلی کشورها احترام بگذاریم. این موضوع مهمی در فیفاست. اما از طرف دیگر ما با مقامات بالادستی که در فیفا حضور دارند صحبت‌هایی کرده‌ایم. امیدواریم که هرچه سریع‌تر این امکان فراهم شود تا زنان ایرانی هم بتوانند همچون مردان در کشورشان به تماشای بازی فوتبال بنشینند و از آن لذت ببرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها