کد خبر: 291611
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۰:۲۸:۰۰
| |

یک وکیل دادگستری:

اشتغال قاضی به وکالت باعث از بین رفتن شان قاضی می‌شود/ قوه قضاییه با حمایت از قضات مانع اشتغال آن‌ها در حرفه وکالت شود

یک وکیل دادگستری از قوه قضاییه خواست تا به شکلی قضات دادگستری را تامین کند که آن ها مجبور نباشند پس از شغل قضاوت به حرفه وکالت رو آورند.

اشتغال قاضی به وکالت باعث از بین رفتن شان قاضی می‌شود/ قوه قضاییه با حمایت از قضات مانع اشتغال آن‌ها در حرفه وکالت شود
کد خبر: 291611
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیامک مدیرخراسانی وکیل دادگستری درباره اشتغال قضات به شغل وکالت گفت: اشتغال قاضی به وکالت باعث از بین رفتن شان قاضی می شود و به طور کلی دستگاه قضایی باید به شکلی قضات خود را تامین کند که آن ها مجبور نباشند به شغل وکالت رو آورند.


وی افزود: من موافقم که دستگاه قضایی باید به گونه ای از قضات حمایت کند که آینده و کرامت آن ها تامین و حفظ شود، به گونه ای که نیاز نداشته باشند پس از شغل قضاوت به وکالت مشغول شوند.


وی با اشاره به شرایط وکالت قضات گفت: کسانی که به هر دلیلی مانند بازخریدی یا بازنشستگی (غیر از مواردی مانند انفصال) از دستگاه قضا منفک می شوند، می توانند به حرفه وکالت بپردازند. البته این افراد باید عملکرد صحیحی در دستگاه قضا داشته باشند و کانون وکلا نیز عملکرد آن ها را با استعلام از دستگاه قضایی بررسی کرده و در صورت تایید اقدام به صدور پروانه وکالت می کند و این گونه نیست که به راحتی به هر قاضی پروانه وکالت بدهند.


مدیرخراسانی گفت: به همین دلیل اگر کسی سابقه کار قضایی داشته باشد ولی لیسانس قضایی نداشته باشد، نمی تواند پروانه وکالت بگیرد. چون در ابتدای انقلاب برخی افراد بدون دانشنامه مرتبط قضایی، ابلاغ قضایی گرفتند در حالی که اکنون اگر کسی فوق لیسانس مرتبط با رشته حقوق داشته باشد، پروانه به او داده نمی شود.


این وکیل دادگستری، مقایسه قوه قضاییه ایران با دستگاه قضایی کشورهای دیگر را برای استفاده از خدمات وکلا یک «قیاس مع الفارق» دانست و گفت: ممکن است یک وکیل در کشوری دیگر به دلیل پنج دقیقه تاخیر یک هواپیما اعتراض کرده و وکالت کند ولی وکالت در کشور ما شرایط خاص خود را دارد.


مدیرخراسانی افزود: اگر بعضی وکلا به اندازه کافی دانش حقوقی نداشته باشند و نتوانند به خوبی از حق موکل خود دفاع کند و یا حتی حق موکل را از بین ببرد، موضوع را به دادسرای انتظامی کانون وکلاء ارجاع می دهند و اگر ناشی از تقصیر وکیل باشد، او را مقصر می دانند. به همین دلیل کانون وکلای دادگستری به راحتی برای هر کسی پروانه وکالت صادر نمی کند.


«طبق ماده هشت لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری به اشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می‌شود:


‌الف - به کسانی که دارای 10 سال متوالی یا 15 سال متناوب سابقه خدمات قضایی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشند ‌و سلب صلاحیت قضایی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.


ب - کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و پنج سال سابقه خدمات قضایی داشته باشند و سلب صلاحیت قضایی از طرف دادگاه عالی انتظامی از ‌آن ها نشده باشد.


ج - نمایندگان هر یک از مجلسین که علاوه از عضویت کمیسیون دادگستری سابقه تدریس در دانشکده حقوق داشته و یا حداقل 20 سال در‌دوائر وزارت دادگستری و یا ثبت اسناد انجام وظیفه اداریکرده باشند به شرط آن که از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت دو ماه درخواست صدور‌پروانه کنند.»

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها