کد خبر: 337184
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۸:۳۹:۱۸
| |

راه دشوار رستمی برای بازگشت به مسابقات جهانی

ملی‌پوش دسته 96 کیلوگرم وزنه‌برداری ایران برای بازگشت به سکوهای قهرمانی راه سختی در پیش‌رو دارد و باید با حریفان داخلی و خارجی مبارزه کند.

راه دشوار رستمی برای بازگشت به مسابقات جهانی
کد خبر: 337184
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۸:۳۹:۱۸

اعتمادآنلاین| «کیانوش رستمی» که تمرینات انفرادی وی شهره عام و خاص است و دانش هیچ مربی را در این رشته قبول ندارد این روزها در زمره نفراتی قرار گرفته که باید برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان در این رشته عازم تایلند شود.

هر چند که این ورزشکار خود را تافته جدا بافته از سایر وزنه‌برداران می‌داند و فدراسیون نیز نسبت به رفتارهای وی مدارا لازم را به عمل می‌آورد اما اوت کردن وزنه در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا موجب شد تا این مداراها کمرنگتر شود و کیانوش به حاشیه برود. اما رستمی از تلاش دست برنداشت و مصدومیت چندباره کتف «سهراب مرادی» موجب شد تا وی به عنوان نفر نخست دسته 96 کیلوگرم در لیست اعزام به تایلند قرار گیرد.

اما آیا کیانوش این توانایی را دارد که قدرت گذشته خود را بازیابد و بر سکوی جهانی و المپیکی قرار گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است رکوردهای رقیبان وی مورد واکاوی قرار گیرد؛ رقیبانی که هم داخلی هستند و هم از کشورهای چین و قطر که در رقابت‌های قهرمانی جهان حضور پیدا می‌کنند.

نخستین حریف سخت رستمی در راه مدال جهانی، «سهراب مرادی» عنوان‌دار دسته 96 کیلوگرم است. البته مصدومیت سهراب موجب شد تا کیانوش به راحتی جواز حضور در تایلند را کسب کند اما این مجوز برای انتخابی المپیک کار را برای وزنه‌بردار کرمانشاهی تیم ملی سخت خواهد کرد. سهراب مرادی با مهار وزنه 186 کیلوگرم در یک ضرب و 230 کیلوگرم در 2 ضرب رکورددار جهان و المپیک به شمار می‌رود. این در حالی است که رکورد نهایی کیانوش در 2 ضرب را 220 کیلوگرم تخمین زده‌اند.

اما اگر بنا باشد که مصدومیت مانعی برای حضور مرادی در المپیک باشد این سوال در ذهن دوستداران رشته ورزنه‌برداری شکل خواهد گرفت که در نبود دارنده مدال طلای ریو 2016، مدال طلای دسته 96 کیلوگرم به وزنه بردار ایرانی خواهد رسید؟ پاسخ به این پرسش با شرایط کنونی بدون شک منفی است زیرا در این دسته، 2 ورزشکار دیگر هستند که رکوردی به مراتب بهتر از رستمی دارند.

«تیان تائو» چینی که در المپیک ریو 2016 مغلوب رستمی شد به دسته 96 آمده است و شرایطی به مراتب بهتر از کیانوش دارد. وی تیرماه با مهار وزنه 231 کیلوگرمی در 2 ضرب، رکورد این دسته را به نام خود ثبت کرد؛ پیش از این سهراب مرادی با 230 کیلوگرم عنوان‌دار بود. دیگر وزنه برداری که می‌تواند در تایلند مانعی برای مدال طلای رستمی باشد «ابراهیم فارس الباخ» قطری است. وزنه برداری که در 2 ضرب 225 کیلوگرم را به ثبت رسانده است.

این شرایط نشان می‌دهد که رستمی هر چند به هوای ایستادن بر سکوی قهرمانی دسته 96 گیلوگرم، به این وزن آمده است اما کسب مدال طلای او در این دسته بسیار دشوار به نظر می‌رسد. البته احتمالات را در وزنه‌برداری نمی‌شود منکر بود. احتمالاتی که با لغزش رقیبان ممکن است کیانوش را به سمت سکوی قهرمانی سوق دهد.

لازم است این ورزشکار برای رسیدن به مدال طلا دسته 96 کیلوگرم باید از خودسری‌های یک‌جانبه پرهیز کند و با بازگشت به تمرینات و استفاده از تجربیات پیشکسوتان بتواند بهترین تصمیم برای مدال زرین المپیک بگیرد. کیانوش که در المپیک ریو 2016 با تمرینات انفرادی توانسته بود بر تیان تائو غلبه کند باید تا المپیک 2020 توکیو تلاشهای خود را بیش از پیش کند تلاش‌هایی که بتواند با ثبت رکورد از رقیبان داخلی و خارجی عبور کرده و به پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران تبدیل شود.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها