کد خبر: 345020
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۹:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

از کجا بفهمیم نارضایتی جنسی داریم؟/ معنای لذت جنسی چیست؟

اگرچه رضایت جنسی یکی از وجوه مهم زندگی زناشویی محسوب می‌شود، اما محققانی هستند که رضایت جنسی را نه تنها یکی از عوامل، که یکی از سه عامل مهم در موفقیت زندگی زناشویی قلمداد می‌کنند. دیدگاهی که در دهه اخیر قوت بیشتری هم گرفته است.

از کجا بفهمیم نارضایتی جنسی داریم؟/ معنای لذت جنسی چیست؟
کد خبر: 345020
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ۱۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگرچه رضایت جنسی یکی از وجوه مهم زندگی زناشویی محسوب می‌شود، اما محققانی هستند که رضایت جنسی را نه تنها یکی از عوامل، که یکی از سه عامل مهم در موفقیت زندگی زناشویی قلمداد می‌کنند. دیدگاهی که در دهه اخیر قوت بیشتری هم گرفته است.

کافی است یک بار امتحان کنید. از افراد در آستانه ازدواج بپرسید که چه عواملی را برای زندگی مشترک مهم می‌دانند. عموماً جوانان به فاکتورهایی مثل تحصیلات، اصالت خانوادگی، اخلاق، وضعیت معیشتی و مالی، جایگاه اجتماعی و مواردی از این قبیل اشاره می‌کنند. اما کمتر پیش می‌آید که پسر یا دختری به موضوع توانمندی، سلامت یا آگاهی جنسی اشاره کند. حتی اگر کسی هم باشد که به این موضوع فکر کرده باشد، عموماً تصور بر این است که نباید در گفت‌وگوها به آن اشاره کند. چرا؟ چون با وجود پیشرفت تکنولوژی، مدرن شدن جهان و حتی مردم و کمرنگ شدن عقاید بدون ریشه علمی، کماکان موضوعات جنسی در جوامع مختلف و به ویژه ایران یک تابوی جدی محسوب می‌شود. تابوی بزرگی که حرف زدن در فضای عمومی در این‌باره را مساوی با بی‌حیایی می‌داند.

این دیدگاه از نظر کارشناسان در تمام این سال‌ها قربانیان زیادی داشته است. افراد بدون اینکه بدانند مثلاً با فردی ازدواج کرده‌اند که فاقد توانمندی جنسی بوده است. یا اینکه برخی از زوج‌ها با وجود گذشت سال‌ها از زندگی مشترک‌شان، رابطه جنسی درستی نداشته‌اند، آن هم در شرایطی که مراجعه به یک متخصص می‌توانسته مشکل‌شان را حل کند، اما به خاطر این معضل کار آنها به طلاق کشیده شده است.

اما اصلاً رضایت جنسی چیست؟ چند نفر را می‌شناسید که بتوانند در این‌باره به خودشان و زندگی مشترک‌شان نمره دهند؟ نارضایتی جنسی چیست؟ آیا قابل درمان است یا خیر؟

بهزاد کاویان‌پور، روانشناس و زوج‌درمانگر، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این پرسش‌ها پاسخ داد. کاویان‌پور با توضیح مفهوم رضایت جنسی گفت: «رضایت جنسی صرفاً برطرف شدن یک نیاز یا غریزه انسانی نیست. توصیف رابطه جنسی در این حد، تقلیل مفهوم کلی آن است. ما متخصصان این حوزه همیشه می‌گوییم مسیر یک زندگی سالم و شاد و آرام از اتاق خواب‌های سالم و شاد و آرام می‌گذرد. این گفته بدان معنی نیست که تمام زندگی را در حد رابطه جنسی معنا کنیم، بلکه مساله اینجاست که رابطه جنسی و احساس رضایت از آن باعث اتفاقاتی می‌شود که می‌تواند به یک زندگی کمک کند.»

کاویان‌پور ادامه داد: «رضایت جنسی تحت 2 معنای کلی تعریف می‌شود: بعد جسمی و بعد عاطفی و هیجانی. در بعد جسمی فارغ از شرایط استاندارد ارگاسم که باید برای زوجین رخ دهد، پس از آن هورمون‌های بدن در زن و مرد در شرایطی قرار می‌گیرد که سبب حفظ سیستم‌ها می‌شود. حتی تحقیقاتی نشان داده ارگاسم سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند، اما در بعد عاطفی و هیجانی اتفاق جالب‌تری رخ می‌دهد و آن هم ترشح اندورفین در بدن است، هورمونی که سبب شادی و هیجان مثبت در بدن می‌شود و بسیاری از مردم با مواد مخدر سعی می‌کنند آن را به دست آورند.»

این زوج‌درمانگر همچنین به تحقیقی اشاره کرد که در سال 2014 درباره میزان رضایت‌مندی جنسی زوجین انجام شده بود: «سال 2014 حدود 760 زن و مرد در تحقیقی به این پرسش جواب دادند که رضایت جنسی را چگونه معنی می‌کنید؟ اگرچه پاسخ‌ها متنوع بود، اما 2 پاسخ در میان آنها فراوانی بالاتری داشت. یکی از آنها مربوط به سلامت و تجربیات شخصی و دیگری مربوط به تجربیات 2 نفری زوجین بود؛ یعنی در شرایطی که فرد در تنهایی خود و همچنین در تعامل با همسرش شرایط جسمی و روحی آرام‌تری داشت همان زمانی بود که رضایت جنسی بالاتری را هم تجربه کرده بود.»

کاویان‌پور اما معتقد است رضایت جنسی امری اکتسابی و یادگرفتنی است: «نکته مهم اینکه این رضایت جنسی از آسمان بر دامن زوجین روانه نمی‌شود. باید رابطه جنسی درست و سالم را یاد گرفت تا به همراه آن رضایت هم رخ دهد. غیر از افرادی که اختلالات جنسی دارند و نیازمند درمان هستند، سایر افراد باید با افزایش آگاهی و اینکه این موضوع امری ساده است به آن نگاه کنند؛ یعنی قبل از هر چیزی باید بدانند که اگر قبل‌تر در خانواده شنیده و دیده بودند که رابطه جنسی امری در گوشی است و نباید درباره آن حرف زد و خواند و یاد گرفت، اگر در مدرسه هیچ آموزشی در این زمینه ندیده‌اند، اگر حتی در جمع‌های دوستانه هم این موضوع امری غیرعمومی بوده است، در مقابل همسر خود دیگر باید این موارد را کنار بگذارند و اگر تا الان یاد نگرفته‌اند حالا دیگر وقت آن است که بیاموزند، چون این آگاهی باعث می‌شود زندگی بهتری داشته باشند.»

این روانشناس با اشاره به راه‌های تامین رضایت جنسی در زندگی گفت: «کسب رضایت جنسی 2 بعد مجزا دارد. بخش اول این است که رابطه جنسی درست آموختنی است. اینکه زن و مرد چه نقشی دارند، چه فرایندی را باید طی کنند، اینکه بدانند این فرایند جنسی به همان اندازه عاطفه و علاقه هم نیاز دارد چون در قالب یک زندگی اتفاق می‌افتد. بُعد دوم اما مربوط به رعایت کردن برخی نکات است؛ مثلاً مصرف الکل و مواد مخدر میل جنسی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر می‌تواند باعث افزایش هیجانات منفی شود. استرس، کم‌خوابی، پرخوری و مصرف برخی از داروها می‌تواند به طور مستقیم روی روابط جنسی و رضایت پس از آن تاثیر بگذارد. تصویر ذهنی ناخوشایند از بدنِ خود که عموماً در زنان رخ می‌دهد از دیگر موارد تاثیرگذار در رابطه جنسی است. البته باز هم تکرار می‌کنم که تمام این موارد شرایطی است که زوجین اختلالات جنسی و روانی از جمله ترس از رابطه جنسی، اختلالات نعوظ و دیگر موارد اینچنینی را نداشته باشند.»

کاویان‌پور در نهایت صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: «رابطه جنسی و رضایت پس از آن، توانایی زوجین در گفت‌وگوی سالم با یکدیگر و همچنین داشتن دغدغه‌های مشترک در آخرین تحقیقات انجام‌شده سه عامل مهمی است که می‌تواند ضامن زندگی موفقیت‌آمیز زوجین باشد؛ در توضیح ‌آن هم گفته می‌شود که رابطه جنسی سالم ذهن، بدن و روان زوجین را سالم نگه می‌دارد و باعث می‌شود روحیه بهتری برای زندگی داشته باشند. از سوی دیگر، توانایی تعامل درست و گفت‌وگو عموماً در افرادی رخ می‌دهد که صادقانه و صریح حرف می‌زنند. دغدغه‌های مشترک هم همان تفاهمی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود زوجین دنیای مشترکی داشته باشند. در کنار این موارد، اعتمادی شکل می‌گیرد که زن و شوهر می‌توانند استقلال فردی خود را نیز حفظ کنند. البته که این یک فرمول کلی نیست و اشکالش می‌تواند در زندگی‌های مختلف تغییر کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها