«اعتمادآنلاین» از جایگاه تیم کاراته زنان ایران در تازه‌ترین رنکینگ المپیکی گزارش می دهد:

کاراته زنان در راه کسب سهمیه المپیک/ راضیه جلیل‌پور: رنکینگ بازیکنان ما در اوزان مختلف بسیار مطلوب است

تیم ملی کاراته زنان ایران، صبح روز چهارشنبه 10 مهر، عازم ششمین مرحله لیگ جهانی در روسیه شد. با توجه به تازه‌ترین رنکینگ فدراسیون جهانی پس از برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا و 2 مرحله لیگ جهانی کاراته و جایگاه کاراته‌کاهای ایران در رنکینگ المپیکی، امید بسیاری به موفقیت تیم کاراته زنان وجود دارد.

کاراته زنان در راه کسب سهمیه المپیک/ راضیه جلیل‌پور: رنکینگ بازیکنان ما در اوزان مختلف بسیار مطلوب است
کد خبر: 347250
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- کمتر کسی است که پس از دیدن مسابقات حمیده عباسعلی یا طراوت خاکسار جذب مبارزه این کاراته‌کاها نشود. رشته‌ای که در روزگاری نه‌چندان دور در انحصار مردان بود، حالا نیمی از امید مدال و قهرمانی کاراته ایران را در مبارزه کاراته‌کاهای زن می‌بیند.

تیم ملی کاراته زنان ایران، صبح روز چهارشنبه 10 مهر، عازم ششمین مرحله لیگ جهانی در روسیه شد. با توجه به تازه‌ترین رنکینگ فدراسیون جهان ی پس از برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا و 2 مرحله لیگ جهانی کاراته و جایگاه کاراته‌کاهای ایران در رنکینگ المپیکی، امید بسیاری به موفقیت تیم کاراته زنان وجود دارد.

در این رنکینگ سارا بهمنیار پس از کسب مدال طلای لیگ ژاپن با پنج پله صعود رتبه خود را تک‌رقمی کرد و در جای نهم ایستاد. طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی، با طلایی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا به دست آوردند، در رده‌های هفتم و هشتم ایستادند. همچنین رزیتا علیپور با 2782 امتیاز در رده هفتم ایستاد.

راضیه جلیل‌پور، عضو سابق کادر فنی تیم‌های ملی پایه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در ارتباط با اعزام تیم کاراته زنان به لیگ جهانی گفت: «هر لیگ برای کسب امتیاز لازم در راستای کسب سهمیه المپیک مهم است و از دست دادن هر لیگ ممکن است برای ما حساس باشد، در نتیجه باید تمام تلاش خود را به کار بندیم تا در این لیگ‌ها نتیجه بگیریم. در حال حاضر وضعیت رنکینگ بازیکنان ما در اوزان مختلف بسیار مطلوب است و باید تلاش کنند این شرایط را حفظ کنند. در شرایط فعلی می‌توان به کسب سهمیه المپیک خوش‌بین بود.»

جلیل‌پور با اشاره به وضعیت تیم ملی کاراته زنان در رنکینگ گفت: «در لیگ‌های جهانی بازیکنانی که در رنکینگ زیر 100 قرار دارند مجاز به شرکت هستند و بازیکنان مطرح ما در رنکینگ زیر 10 هستند، در نتیجه وضعیت تثبیت‌شده‌تری دارند و می‌توانیم برایشان شرایطی فراهم کنیم تا در همه مسابقات شرکت کنند و جایگاه خود را حفظ کنند. به یک نکته مهم هم اشاره کنم؛ ما پنج وزن در کاراته زنان داریم که وزن 50 و 55 کیلوگرم برای سهمیه با هم تلفیق می‌شود. وزن آخر هم که 68 کیلوگرم مثبت و منفی است، مجدداً با هم تلفیق می‌شود و تنها وزنی که با سایر وزن‌ها تلفیق ندارد، وزن وسط یا همان 61 کیلوگرم است. بچه‌هایی که در آن 2 وزن تلفیقی قرار دارند- برای مثال افرادی مثل خانم سارا بهمنیان که الان رنکینگش بسیار خوب و زیر 10 است- به همراه طراوت خاکسار که ایشان هم رنکینگ بسیار خوبی دارند، باید دوباره به‌ نحوی در ترازو قرار بگیرند و در نهایت در این وزن‌ها به شکل تلفیقی گزینش انجام شود.»

در تاریخ چهارم مهرماه با تصمیم اشرف امینی، مدیر تیم‌های ملی کاراته زنان، و مسئولان فدراسیون، ستاره موسوی سرمربی تیم ملی کاراته زنان ایران از کار برکنار شد و سمانه خوش‌قدم، به عنوان مربی موقت تیم ملی، هدایت کاراته زنان ایران را در اختیار گرفت. راضیه جلیل‌پور درباره تغییرات کادر فنی تیم کاراته گفت: «ما از شرایط اردوها و مسائل درون اردو اطلاع نداریم. بچه‌ها باید امنیت روحی و روانی داشته باشند و فقط مسائل فنی مطرح نیست. تا المپیک زمان زیادی داریم و تیم ملی ما نیاز به اصلاح داشت. حتماً مدیریت نقاط قوت و ضعفی در این حوزه دیده و با توجه به این نقاط ضعف و قدرت تصمیم‌گیری کرده‌اند. همه در پی موفقیت ملی هستند. هر تغییری ممکن است در کوتاه‌مدت منجر به تزلزل شود، اما تغییر همیشه هم بد نیست. ممکن است در طولانی‌مدت این تغییرات نتیجه مثبت در پی داشته باشد.»

جلیل‌پور در پایان، در ارتباط با شرایط کاراته‌کاهای زن و احتمال موفقیت آنها در کسب سهمیه گفت: «در بخش کاراته زنان، ما در بعضی از اوزان، حرف برای گفتن داریم. بچه‌ها به لحاظ تکنیکی و تفکر با قهرمانان جهان برابری می‌کنند. همه زندگی غیرقابل پیش‌بینی است، اما اگر بخواهیم با دید کارشناسانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم سهمیه المپیک را بگیریم و حتی به کسب مدال المپیک در کاراته زنان امیدوار باشیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها