کد خبر: 357080
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی ورزشگاه یادگار امام تبریز:

شعارهای هواداران تراکتور دردسرساز شد/ 7 هوادار تبریزی دستگیر شدند/ پلیس به دنبال 4 متخلف دیگر/ کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در محیط‌های ورزشی تشکیل شد/ بهتاش فریبا: فدراسیون باید جلوی وقوع چنین اتفاق‌هایی را بگیرد

هواداران تراکتور آن‌قدر حاشیه ساختند که دیگر کتمان این اتفاق تلخ امکان‌پذیر نبود. هرچند خیلی از مسئولان ورزش کشور تلاش کردند از ورود به این ماجرا پرهیز کنند، اما آش آن‌قدر شور شد که حالا صدای همه درآمده است.

شعارهای هواداران تراکتور دردسرساز شد/ 7 هوادار تبریزی دستگیر شدند/ پلیس به دنبال 4 متخلف دیگر/ کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در محیط‌های ورزشی تشکیل شد/ بهتاش فریبا: فدراسیون باید جلوی وقوع چنین اتفاق‌هایی را بگیرد
کد خبر: 357080
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شعارهای نژادپرستانه و جدایی‌طلبانه هواداران تراکتور آخر سر کار دست این باشگاه داد و حالا وزارت ورزش و جوانان و نهادهای امنیتی به این ماجرا ورود کرده‌اند. هواداران این باشگاه آن‌قدر حاشیه ساختند که دیگر کتمان این اتفاق تلخ امکان‌پذیر نبود. هرچند خیلی از مسئولان ورزش کشور تلاش کردند از ورود به این ماجرا پرهیز کنند، اما آش آن‌قدر شور شد که حالا صدای همه درآمده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

درست سه سال قبل بود که مهدی تاج در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اعلام کرد خبرهایی در دست است که برخی کشورها تلاش دارند جو استادیوم‌های ایران را خراب کنند و می‌کوشند تا شعارهایی ضدایرانی و جدایی‌طلبانه را در برخی ورزشگاه‌ها باب کنند. هرچند همان زمان هم بودند افرادی که در استادیوم یادگار امام تبریز با پرچم کشورهای دیگر و حمایت از برخی جنبش‌ها حضور پیدا می‌کردند. در ابتدا تعداد این افراد کم بود و همین امر باعث شده بود مسئولان توجهی به این موضوع نشان ندهند. البته تراکتورسازی آن زمان در اختیار سپاه بود و به همین خاطر بروز چنین اتفاقاتی در ورزشگاه یادگار امام خیلی محدود شد. بعد از واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی شرایط تغییر کرد و هر روز بر تعداد افرادی که ورزشگاه را برای ابراز عقاید خودشان انتخاب می‌کردند افزوده شد.

تراکتور-استقلال؛ شعارها به اوج می‌رسد

همین جمعه گذشته بود که تراکتور در تبریز میزبان استقلال بود. حساس‌ترین دیدار هفته نهم لیگ برتر با گل‌های زیاد به پایان رسید، اما حواشی این دیدار هنوز ادامه دارد. پیش از آغاز این بازی برخی از هواداران تراکتور با در دست داشتن پرچم‌هایی که شعارهایی جدایی‌طلبانه رویشان نوشته‌ شده بود جو ورزشگاه را به هم ریختند و در طول بازی هم این رفتار ادامه پیدا کرد.

حالا حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، از دستگیری هفت نفر در این رابطه خبر داده و گفته: «آنها حرکت خارج از عرف فوتبال انجام دادند. البته تعدادشان خیلی کم بود. دستگاه اطلاعاتی، انتظامی و قضایی هم پیگیر سه چهار نفری هستند که آنجا مطلبی نوشته بودند.»

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس، نیز به خاطر حواشی این بازی عذرخواهی کرد و از هواداران تراکتور خواست به‌ هیچ‌ وجه به قومیت‌ها، فارس‌ها، کردها و گیلک‌ها، توهین نکنند.

شنبه‌شب نیز وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، از معاون فرهنگی وزارت ورزش خواست هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل کارگروه صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در محیط‌های ورزشی اقدام کند. این کارگروه با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، صداوسیما، فدراسیون فوتبال، کمیسیون فرهنگی مجلس، نیروی انتظامی، معاونت فرهنگی سپاه و نمایندگان باشگاه‌های ورزشی تشکیل خواهد شد.

اتفاق بد همه جای ایران بد است

بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اتفاقات پیش‌آمده در ورزشگاه یادگار امام تبریز گفت: اتفاق بد همه جای ایران بد است. فرقی نمی‌کند این اتفاق بد در تبریز رخ بدهد یا در آبادان، تهران، اصفهان یا هر استان دیگر. توهین به افراد بد است و همه افراد به‌ خوبی این را می‌دانند. توهین به بازیکنان هم بد است و فرقی نمی‌کند این توهین از سمت کدام شخص باشد. فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد که چرا نسبت به این اتفاقات واکنش نشان نمی‌دهد.

او ادامه داد: زمانی آقای حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود در تلاش هستیم احکامی را جایگزین منع ورود هواداران به استادیوم‌ها کنیم تا دیگر شاهد محرومیت هواداران فوتبال نباشیم. اما در عمل این اتفاق رخ نداد. هرچند باید قبول کنیم که در هیچ کشوری این میزان توهین در ورزشگاه‌ها شنیده نمی‌شود و اگر هم‌ چنین اتفاقی رخ بدهد، کمیته‌های انضباطی آنها تلاش می‌کنند تیم‌ها را جریمه کنند نه اینکه هواداران را از حضور در ورزشگاه محروم کنند. فدراسیون باید با هر باشگاهی که چنین رفتارهایی انجام می‌دهد برخورد کند. فرقی نمی‌کند این باشگاه متعلق به کدام شهر ایران است. باید جلوی وقوع چنین اتفاق‌هایی را بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها