گزارش «اعتمادآنلاین» از فعالیت موسسات ترویج چندهمسری:

مجوز موسسات مبلغ چندهمسری از کجا می‌آید؟

«آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند.» این نقل قول صریح رهبری درباره موضوع تعدد زوجات است. رهبر انقلاب این نظر را در محل‌ کارشان هم اجرایی کرده‌اند و هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. حال در چنین شرایطی چه کسی به برگزارکنندگان کارگاه‌های ترویج چندهمسری در کشور مجوز فعالیت می‌دهد؟

مجوز موسسات مبلغ چندهمسری از کجا می‌آید؟
کد خبر: 357083
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هفته گذشته بود که اظهارات حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان در برنامه «بدون توقف» شبکه سوم سیما، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت.

این روحانی با حضور در این برنامه تلویزیونی، که با موضوع «چندهمسری» برگزار شده بود، حضور یافت و به رغم اینکه اعلام کرد قصد ترویج این اقدام را ندارد، به مواردی اشاره کرد که باعث ایجاد جوی منفی شد.

او در این برنامه به آمار سه میلیون و 400 هزار نفری زنان مجرد در کشور که بیوه، مطلقه یا تا به حال ازدواج‌نکرده هستند، اشاره کرد و گفت در مقابل این زنان، 800 هزار مرد هم در چنین شرایطی به سر می‌برند. کشور ایران با ادامه چنین وضعی به سرای سالمندان شبیه می‌شود.

او همچنین معتقد بود زنانی که با چندهمسری موافقت می‌کنند، از زنانی که مجرد هستند زندگی شادتری دارند.

برگزاری کارگاه آموزشی برای ترویج چندهمسری

واکنش‌ها نسبت به اظهارات او اگرچه گذشت، اما وجود برخی موسسات، که به طور ویژه دقیقاً روی همین موضوع کار می‌کنند، باعث تشویش عمومی در جامعه شده است.

موسسه «وطن توحیدی حیات حسنی» یکی از همین مراکز است. موسسه‌ای که پس از پخش همین برنامه تلویزیونی از مردم خواست تا به صفحه شبکه اجتماعی برنامه بدون توقف مراجعه کنند و به این «دیکتاتوری فرهنگی در تخریب الگوهای خانواده» پایان دهند.

اما این تنها اقدام این موسسه در زمینه ترویج فرهنگ چندهمسری نیست. مسئولان این موسسه که مشخص نیست چه کسانی هستند، به طور ویژه در این زمینه تولید محتوا می‌کنند.

حتی قرار است به زودی کارگاهی در زمینه آموزش‌های مرتبط با چندهمسری برگزار کنند و با انتشار تصاویری کارتونی از یک خانواده چندهمسری شاد، می‌کوشند تصویرسازی مثبتِ‌ به دور از واقعی از این مساله به دست دهند.

چندهمسری

نگاهی به دیدگاه متخصصان دینی درباره چندهمسری

اینها همه در حالی است که رهبری و سایر متخصصان دینی به طور مشخص درباره این موضوع اظهارنظر صریح کرده‌اند.

چندی پیش فتوایی منتسب به رهبری در کانال‌ها منتشر شده بود که مدعی بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می‌دانند، اما رهبر انقلاب به طور جدی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند: «اصلاً بنده چنین فتوایی ندارم و اصلاً چنین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود.»

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی هم چندی پیش نسبت به این موضوع اظهارنظر کرد و گفت: «وقتی از حقوق زن در اسلام سخن می‌گوییم، حرف‌هایی جدی داریم. من معتقدم هیچ مردی نمی‌تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می‌فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می‌فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى‌ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید.»

آیت‌الله موسوی بجنوردی معتقد است این آیه دیگر به زمان حال مربوط نمی‌شود: «اما باید توجه کنید که این اصلاً به ما که شرایط آن روز نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می‌فرمایند، اگر در مورد آنها هم نمی‌توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی‌توانید بگیرید. اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می‌شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رأی می‌کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می‌شود.»

در چنین شرایطی باید دید آیا نهادهای مرتبط از جمله پلیس فتا یا قوه قضاییه برخوردی با موسسات اینچنینی خواهند کرد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها