کد خبر: 372305
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تنها نیم درصد قاچاق از طریق کولبری انجام می‌شود/ 99.5 درصد قاچاق کالا از طریق کانتینر و توسط دانه‌درشت‌ها انجام می‌شود/ منظور رهبری از برخورد با قاچاق کالا، برخورد با کولبران نیست/ طرح ممنوعیت شلیک به کولبران بعد از تعطیلی مجلس به صحن می‌آید/ رئیس‌جمهوری

رسول خضری، نماینده مردم سردشت در مجلس، با اشاره به اینکه تنها نیم درصد از قاچاق کالا توسط کولبران انجام می‌شود و نظر رهبری از برخورد با قاچاق، برخورد با کولبران نیست، گفت: 99.5 درصد قاچاق از طریق کانتینر و توسط دانه‌درشتان انجام می‌شود. با این حال به جای برخورد با آنها، با کولبران برخورد می‌شود که باید این روند اصلاح شود.

تنها نیم درصد قاچاق از طریق کولبری انجام می‌شود/ 99.5 درصد قاچاق کالا از طریق کانتینر و توسط دانه‌درشت‌ها انجام می‌شود/ منظور رهبری از برخورد با قاچاق کالا، برخورد با کولبران نیست/ طرح ممنوعیت شلیک به کولبران بعد از تعطیلی مجلس به صحن می‌آید/ رئیس‌جمهوری
کد خبر: 372305
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در توضیح طرح دوفوریتی ممنوعیت شلیک مستقیم نیروی انتظامی به کولبران گفت: بحث کولبران را از مجلس دور قبل پیگیری می‌کردم، همچنین در سال 95 هم طرحی را با 157 امضا ارائه دادم که متاسفانه نمایندگان در صحن از آن حمایت نکردند. ولی پس از آن در بهار سال جاری طرحی را به منظور جلوگیری از کشته شدن کولبران تهیه کردم که تاکنون در نوبت رسیدگی قرار دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: پس از به نتیجه نرسیدن طرح قبلی کولبران در صحن مجلس، طرح دوفوریتی ممنوعیت شلیک نیروی انتظامی به کولبران را تهیه کردم که پس از چند ماه انتظار، بالاخره بعد از تعطیلی مجلس به صورت دوفوریتی در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.

خضری با اشاره به نظر رهبری درباره مبارزه با قاچاق گفت: رهبری بارها اعلام کرده‌اند که منظورشان از مبارزه با قاچاق، مبارزه با دانه‌درشتان است نه کولبران. رئیس قوه قضاییه و رهبری تاکید دارند با کولبران رأفت اسلامی داشته باشید و با آنها تعامل بیشتری شود.

فرعیات اجازه نمی‌دهد موارد اصلی در دستور کار مجلس قرار گیرد

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر توضیح داد: در طرح دوفوریتی فوق، تقاضایمان الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون به‌کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری است که در نوبت هجدهم قرار دارد و از بهار سال جاری تاکنون در انتظار هستیم این طرح در دستور کار صحن قرار گیرد، اما از آنجا که موضوعات فرعی زیادی در دستور کار است فرصت پیش نمی‌آید موضوعات اصلی در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر میزان ناچیز سهم کولبران در قاچاق کالا گفت: کل سطح وارداتی که کولبران در بهترین شرایط در کشور انجام می‌دادند تنها نیم درصد بود و 99.5 درصد قاچاق از بنادر به شکل کانتینر صورت می‌گیرد.

خضری با گفتن اینکه برای تصویب این طرح دوفوریتی باید نمایندگان استان‌های دیگر از آن حمایت کنند توضیح داد: متاسفانه چون حوزه کولبری برای استان‌های مرکزی جا نیفتاده است تصور می‌کنند کولبر قاچاقچی‌ای است که به تولیدشان ضربه می‌زند، در حالی که سهم کولبری در جابه‌جایی کالا نیم درصد است.

او ادامه داد: به همین خاطر به جای اینکه با دانه‌درشتان قاچاقچی برخورد شود، کولبران و این قشر ضعیف را تحت فشار قرار می‌دهند که با توجه به تکرار حوادث تلخ برای کولبران و مورد اصابت گرفتن‌شان، الان دنبال طرح ممنوعیت شلیک به کولبران هستیم.

خضری با اشاره به طرحی که سال 95 مطرح کردند و در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی در نوبت است تصریح کرد: سال 95 طرحی درباره معابر عبور و مرور قانونی کولبران تهیه کردم که 9 ماده دارد. پیش از این معابر کولبری مشخص بود که نمایندگانی از وزارت اطلاعات، نیروهای امنیتی، نظامی، فرمانداری، وزارت کشور و... در این معابر مستقر بودند و بر آنها نظارت داشتند و در ازای دریافت عوارض کولبری انجام می‌شد.

نماینده مردم سردشت ادامه داد: این کار کمک بزرگی به مردم این مناطق محسوب می‌شد ولی رئیس‌جمهوری که رئیس شورای عالی امنیت ملی است عبور و مرور از این معابر را ممنوع کرده و قوه مجریه به جای اینکه مساله را حل کند، صورت‌مساله را پاک کرده است.

کارت‌های موقتی که دولت به کولبران داده است کاربردی ندارد

این نماینده خطه مرزی کشور همچنین به کارت‌هایی اشاره کرد که دولت به کولبران برای استفاده موقت از کولبری داده است ولی کاربردی ندارد: کارت‌هایی را در مرزها به کولبران داده‌اند که نه زیرساخت دارد نه فعال است و نه کار می‌کند؛ یعنی معابر رسمی را به رویشان بسته‌اند و در این بخش هم کاری برایشان انجام نداده‌اند.

رئیس‌جمهوری به صورت چکشی با کولبران رفتار کرده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: برای اینکه اشتغال پایدار ایجاد شود ناچاریم این بحث را به صورت تدریجی ارائه و پیگیری کنیم، اما رئیس‌جمهوری به صورت چکشی برخورد کرده و راه‌های قانونی و معابر را به روی کولبران بسته است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر تاکید کرد: سال‌هاست در مناطق مرزی تعدادی از کولبران به خاطر سرمازدگی، ریزش بهمن یا تیراندازی ماموران نظامی و انتظامی کشته یا زخمی می‌شوند. بنابراین به منظور جلوگیری از کشته و زخمی شدن آنها برای تامین معیشت حداقلی خانواده و به منظور پیشگیری از تیراندازی غیرضرور، طرحی را با قید 2 فوریت تهیه کرده بودیم که در مجلس در نوبت بررسی طرح‌های دوفوریتی قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها