کد خبر: 376850
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی، از وضعیت سیستان و بلوچستان بعد از وقوع سیلاب به «اعتمادآنلاین» گفت:

یک کپرنشین هنگام وقوع سیلاب باید کجا برود؟/ برخی روستاها هیچ راه ارتباطی با شهر ندارند و در میان آب گم شده‌اند/ در برخی مناطق حدود 200 میلی‌متر آب جمع شده است/ هشدار دادند، اما محل اسکان اضطراری برای مردم تامین نکردند

بارش باران از روز 20 دی‌ماه در برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا 22 دی هم ادامه دارد. در این میان، سهم مردم از نعمت الهی، باز هم سیلاب، آب‌گرفتگی و اختلال در زندگی و آرامش آنان شده است.

یک کپرنشین هنگام وقوع سیلاب باید کجا برود؟/ برخی روستاها هیچ راه ارتباطی با شهر ندارند و در میان آب گم شده‌اند/ در برخی مناطق حدود 200 میلی‌متر آب جمع شده است/ هشدار دادند، اما محل اسکان اضطراری برای مردم تامین نکردند
کد خبر: 376850
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بارندگی‌ها در جنوب و شرق کشور از روز 20 دی ماه آن‌قدر شدت گرفته که حالا آب‌گرفتگی به دغدغه جدید مردم این منطقه بدل شده است. ابتدا استان هرمزگان دچار مشکل شد و حالا اهالی سیستان و بلوچستان.

نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی اهل زاهدان، درباره وضعیت بارش‌های اخیر در این استان به اعتمادآنلاین گفت: 2 روز است که باران در استان ما می‌بارد و وضعیت به شدت وخیم است. در برخی مناطق شهری حدود 200 میلی‌متر آب جمع شده است. آن هم در حالی که تجمع تنها 15 میلی‌متر در شهرهای ما می‌تواند سیل به پا کند.

او ادامه داد: منزل من تقریباً در مرکز شهر قرار دارد و حدود 65 میلی‌متر آب‌گرفتگی کاملاً قابل مشاهده است. امروز صبح اصلاً نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم. آب‌گرفتگی به حدی است که واقعاً تردد در شهر امکان ندارد. همه در خانه‌هایشان مانده‌اند و منتظر یک گشایش هستند. حالا در چنین شرایطی شما تصور کنید که مردم در حاشیه شهر چه وضعیتی دارند.

نوید برهانزهی

برخی مردم اینجا حتی فامیل هم ندارند

نگرانی اصلی او و سایر فعالان اجتماعی، شرایط مردم حاشیه‌نشین است: نگرانی فعلی من و بسیاری دیگر وضعیت ساکنان حاشیه شهر است. آنهایی که در حلبی‌‌آبادی‌ها زندگی می‌کنند و اصلاً خانه‌ای ندارند که بشود روی آن در مقابل چنین وضعیت هولناکی حساب باز کرد. روز گذشته، فرماندار شهر «دلگان» به مردم هشدار داد که اگر شرایط خانه‌شان مساعد نیست، به منزل بستگان خود بروند. اما مگر به این راحتی است؟ کسی که در کپر زندگی می‌کند، فامیل و بستگانش هم مثل خودش هستند. خیلی از مردم اصلاً فامیلی ندارند. این آدم کجا باید برود؟

فرماندار شهر «دلگان» به مردم هشدار داد که اگر شرایط خانه‌شان مساعد نیست، به منزل بستگان خود بروند. اما مگر به این راحتی است؟ کسی که در کپر زندگی می‌کند، فامیل و بستگانش هم مثل خودش هستند.

این فعال اجتماعی با اشاره به جای خالی تکراری مسئولان در این اتفاق عنوان کرد: از 2 روز قبل هواشناسی هشدار داده بود، اما چه فایده؟ هشدار زمانی مفید است که مردم ساکن یک شهر استاندارد باشند و زندگی مردم هم از حداقل‌های یک زندگی عادی برخوردار باشد. اما مردمی که در حلبی‌آباد زندگی می‌کنند هشدار به کارشان نمی‌آید. مسئولان اگر خیلی به فکر بودند، وقتی دیدند شرایط تا چه اندازه بغرنج است باید محل اسکان اضطراری و فوری برای مردم تامین می‌کردند. تنها کاری که مسئولان کردند این بود که مدارس را برای امروز تعطیل کردند و گفتند فردا هم تعطیلی‌ها ادامه دارد. اگر هم این اتفاق نمی‌افتاد البته فرق چندانی نداشت، چون با شرایطی که در خیابان‌ها وجود دارد، بچه‌ها می‌خواستند هم، نمی‌توانستند به مدرسه بروند.

وضعیت روستاها بدتر است

برهان‌زهی با اشاره به اسامی روستاهایی که بیشتر تحت فشار هستند توضیح داد: وضعیت روستاها از همه جا بدتر است. در حال حاضر حدود 25 روستای حوالی تفتان به طور کامل در میان آب گیر کرده است. هیچ پلی در این روستاها وجود ندارد و به همین دلیل راه ارتباطی بین روستاها و شهر موجود نیست. در همین شهر هم بیماران را با لودر جابه‌جا می‌کنند و شما تصور کنید در چنین وضعیتی اوضاع در روستاها صدچندان بدتر می‌شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: روستاهای دلگان، قصرقند و نیکشهر شرایط بسیار بدی دارند. عملاً هیچ راه ترددی موجود نیست و خانه‌ها میان آب گم شده‌اند. از سوی دیگر، روستاهای «خاش» هم با برف درگیرند. اخبار مرتبط با تلفات به زودی مشخص می‌شود، اما دیروز یک دختر بچه هفت‌ساله، به خاطر ریزش سقف خانه در خاش آسیب دیده است که گفتند خیلی جدی نبود. اما باید منتظر ماند و دید که دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده است. فضای کشور هم آن‌قدر ملتهب است که باز مسئولان حواس‌شان به سیستان و بلوچستان نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها