کد خبر: 379944
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ماجرای مدعی طب اسلامی که کتاب مرجع علم طب را به آتش کشید:

عباس تبریزیان کیست؟/ از ادعای رشد انگشت قطع شده با عسل تا درمان اوتیسم با بخور حضرت مریم! + فیلم + جزییات

انتشار ویدئویی در فضای مجازی از عباس تبریزیان در حال سوزاندن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» که یکی از منابع مهم علم پزشکی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، برای مردم یادآور دوران قرون وسطی شده است. دورانی که به همین شکل، کتاب‌ها را می‌سوزاندند و آن را نوعی مقابله با خدا می‌دانستند. اما عباس تبریزیان کیست؟

عباس تبریزیان کیست؟/ از ادعای رشد انگشت قطع شده با عسل تا درمان اوتیسم با بخور حضرت مریم! + فیلم + جزییات
کد خبر: 379944
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عباس تبریزیان، کسی که خود را متخصص طب اسلامی و سنتی معرفی می‌کند، این روزها به یکی از مشهورترین چهره‌های شبکه‌های اجتماعی بدل شده است.او متولد سال 1343 در نجف است و به ادعای برخی، او را «ابن‌ سینا»ی حوزه علمیه می‌خوانند. او در 18 سالگی به ایران سفر کرد و و مدتی در قم ساکن بود. تا اینکه در سال 1359 به مشهد مهاجرت کرد. اما در ویدئویی که از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مدعی است «چند سالی در اصفهان زندگی کرده و سپس به دستور رهبری، به شهر قم رفته و کلاس‌هایش را با هزاران شاگرد در درس طب آغاز کرده است.»

از رشد انگشت قطع‌شده با عسل در عرض 2 ماه تا معرفی گیاه شجاعت‌آور

اگر گشتی ساده در اینستاگرام بزنید، صفحات زیادی خواهید یافت که منتسب به اوست. اما صفحه اصلی عباس تبریزیان، با بیش از 92 هزار دنبال‌کننده، جایی است که می‌توان تا حدی با نگاه او نسبت به طب آشنا شد. این روحانی که تخصص دانشگاهی در حوزه پزشکی ندارد، فقه و اصول خوانده و حتی مشخص نیست دانسته‌هایش در طب اسلامی بر اساس چه آموزه‌هایی است، مشخصاً در صفحه‌اش اعلام می‌کند: «مجربات درمانی، برگرفته از منابع متقن شیعه است.» او مشاوره درمانی هم می‌دهد. در صفحه‌اش نیز همه چیز یافت می‌شود؛ از رشد انگشت قطع‌شده با عسل در عرض 2 ماه تا درمان ناباروری و معرفی گیاه شجاعت‌آور.

انگشت

اما تبریزیان روز سوم بهمن‌ماه، در ویدئویی کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» را که یکی از منابع مهم علم پزشکی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود می‌سوزاند. چند مرد دیگر هم در این ویدئو حضور دارند و به گفته خودشان، در این مراسم نمادین می‌خواهند به استقبال روزی بروند که دیگر طب شیمیایی در دنیا وجود نداشته باشد.

تبریزیان اوتیسم را معلول جن می‌دانست، به واکسیناسیون کودکان هم اعتقاد نداشت

پیشتر خبرگزاری تسنیم طی مصاحبه با تبریزیان نوشته بود که او روزانه 500 نفر را ویزیت می‌کند که عده‌ای از آنها ساکن کشور‌های خارجی هستند و در اماکنی چون فرودگاه نیز مردم برای دیدار با او صف می‌کشند. این خبرگزاری همچنین مدعی شده بود تبریزیان از اروپا و آمریکا پیشنهادهای متعددی برای کار و اقامت داشته است، حتی قول داده‌اند چنانچه او به اروپا عزیمت کند و آنها معجزات درمانی‌اش را ببینند همگی مسلمان شوند. تبریزیان همچنین مدعی است که رئیس بیمارستان «سرطان هلند» شخصاً به او مراجعه کرده و حتی پیشنهاد ازدواج هم به او داده است.

او همچنین ادعا می‌کرد حدود 11 هزار روایت طبی جمع‌آوری کرده که بر اساس آنها می‌توان همه بیماری‌ها را درمان و تمامی مسائل پزشکی را بررسی و حل کرد و نیازی به طب مدرن نیست.

به عنوان مثال، تبریزیان درباره بیماری اوتیسم گفته بود: «اوتیسم نوعی معلولیت ذهنی است که در روایات به «خبل» یاد شده است.» او ضمن اینکه منشاء این بیماری را ضایعه نخاعی کامل نشدن مغز معرفی کرده، آن را معلول جن می‌داند که در نطفه یا هنگام زایمان به مغز نفوذ می‌کند. تبریزیان همچنین راه درمان را بخور (بخار) حضرت مریم (س)، قطره سداب سرکه، داروی جامع امام رضا (ع) به همراه آب انار، داروی ترکیبی عقل، داروی تقویت عصب و داروی طریفل بیان می‌کند که همه را نیز خود می‌سازد.

او همچنین با واکسیناسیون مخالف است. به واسطه همین تشخیص‌ها هم بود که مردادماه امسال، کار تبریزیان به دادگاه کشید.

محکومیت

از سوی دیگر، سوله تولید داروی او و شرکایش هم به خاطر اوضاع نابسامان بهداشتی پلمب شد.

سوله

وزیر سابق وزارت بهداشت: به اسم دین با جان مردم بازی می‌کنند

علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، در مورد محکومیت عباس تبریزیان و محمدحسین ناظری از سوی دادسرای ویژه روحانیت که به نام طب اسلامی در امر درمان مردم دخالت می‌کردند، گفته بود: «این افراد بدون داشتن مدرک، مجوز، مهارت و تحصیلات به طور وسیع در امر درمان مردم دخالت کرده که بنا بر گزارش معاونت طب سنتی وزارت بهداشت، مشکلات چشمگیری در حوزه درمان و سلامت برای مردم ایجاد کرده، پیگیری‌های وزارت بهداشت و همکاری قوه قضاییه و دادگاه روحانیت سبب شد رأی به محکومیت این دو نفر صادر گردد.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، نیز با گلایه از قوه قضاییه و نهاد‌هایی که حامی عباس تبریزیان بودند گفته بود: «چرا هیچ کس معترض فردی که در لباس پیامبر و به اسم دین با جان مردم بازی می‌کند نمی‌شود؟» البته در همان زمان، صادق آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه در واکنش به صحبت‌های وزیر بهداشت گفته بود: «قوه قضاییه در این فقره جرمی مشاهده نمی‌کند که اقدام کند.»

وزارت بهداشت: با نام طب اسلامی تجارتخانه برپا کرد

حالا با انتشار این ویدئو، واکنش‌های جدیدی نسبت به تبریزیان و عملکرد او با لباس پیامبر به جریان افتاده است.

نخستین واکنش‌ها از سوی وزارت بهداشت ابراز شد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به این ویدئو گفت: «از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی‌ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آیینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت‌الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است، به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.»

رئیسی تاکید کرد: «آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهای نابهنجار به نام اسلام و ایران است. به نظر می‌رسد این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم. از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه پویش ملی کنترل فشار خون از تریبون صدا و سیما، خط نفوذی برای به تاراج بردن ایمان و اعتماد آحاد ملت مسلمان ایران و ضربه زدن به شأن و جایگاه روحانیت شکل گرفته است.»

معاون وزارت بهداشت با هشدار به کلیه مراجع دینی اظهار کرد: «در این برهه وظیفه خود می‌دانیم که به کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی هشدار داده شود که در برابر اینچنین اقدامات سخیف و جاهلانه‌ای بایستند و واکنشی در خور از خود نشان دهند.»

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: «جاهلی به نام عباس تبریزیان به شیوه اسلاف اموی خود، قتیبه بن سهل باهلی و امثال محمود غزنوی، قوم مغول و تاتار، احمد کسروی و دیگر قشریون و داعشیان تاریخ، درسنامه هاریسون را آتش زده است. غافل از آنکه حتی در قیاس با آن اسطوره‌های بلاهت نیز: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.»

حوزه علمیه هم تبریزیان را محکوم کرد

اما واکنش‌های منفی تنها محدود به متولیان نظام سلامت یا به نحوی حامیان طب مدرن نبود، حوزه علمیه هم تبریزیان را محکوم کرد.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اقدام اخیر در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون، آن را محکوم کرده و اعلام کرده است این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با امضای آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، به این شرح است: «حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.»

نماینده رهبری در دانشگاه‌ها: این اقدامات نتیجه‌ای جز وهن روحانیت ندارد

همچنین حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، طی یادداشتی آتش زدن کتاب علمی رشته پزشکی و انتشار فیلم آن را خطایی بزرگ دانست که موجب خدشه‌دار شدن ساحت علم، عقل و منطق می‌شود. در بخشی از این یادداشت اینستاگرامی آمده است: «اقدام سخیف آتش زدن کتاب علمی مهم رشته پزشکی و انتشار آن خطایی بزرگ است که ساحت علم و عقل و منطق را خدشه‌دار می‌کند اگر این اقدام توسط فردی که ملبس به ردای روحانیت است صورت گیرد که خطایی مضاعف است. بر هر پژوهشگر و مدعی علمی لازم است اگر حرفی متقن و چارچوب‌مند دارد در مجاری پیش‌بینی شده پیگیری کند و الا اقدامات مذبوحانه‌ای از جنس آنچه انجام شده است حتماً نتیجه‌ای جز انشقاق و دو‌دستگی، وهن روحانیت و آب به آسیاب دشمن ریختن ندارد.»

تمامی این واکنش‌ها در حالی مطرح شده که خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و شبکه جهانی ولایت، بارها تریبون اظهارنظرهای تبریزیان شده بودند.

همچنین علی اکبر رائفی‌پور که هربار با صحبت‌هایش هجمه‌های زیادی در بین مردم ایجاد می‌کند هم جزو کسانی بود که با او دیدار و از فعالیت‌هایش تقدیر کرده بود. در این ویدئو، بخشی از صحبت‌های رائفی‌پور را خواهید شنید.

تبریزیان مخالفانش را مافیای دارو خواند

در نهایت اما تبریزیان در واکنش به تمامی این اظهارات، پستی در اینستاگرام منتشر کرد و مخالفانش را مافیای دارو خواند: «بیشترین کسانی که از سوزاندن کتاب هاریسون ناراحت می‌شوند مافیای دارو داخل کشور است. نگاه کنید آنهایی که بیشتر انتقاد می‌کنند و هجوم می‌آورند اینها همان مافیای دارو که تا به حال شناخته نشده بودن و پشت پرده فعالیت می‌کردند و ما با این حرکت نمادین کاری کردیم این تاجرهای مرگ را معرفی کردیم و خودشان خودشان را برملا کردند. نام‌های آنان را داشته باشید، یک روزی بدرد می‌خورد.»

مافیای دارو

حالا پرسش مهم اینکه تبریزیان که پیشتر هم محکوم شده و تمامی مراکز درمانی‌اش پلمب شده بود، چگونه به این راحتی در فضای مجازی فعالیت می‌کرد؟ پلیس فتا که بارها نشان داده در ضبط و ثبت متخلفان شبکه‌های اجتماعی به سرعت وارد عمل می‌شود، چگونه تبریزیان و اقداماتش را نادیده گرفته است و قوه قضاییه چه برنامه‌ای برای برخورد با او دارد؟

فاضلی: تبریزیان، وامدار چند دهه کوبیدن بر طبل بومی‌سازی دانش است

محمد فاضلی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یکی از روزنامه‌ها و در واکنش به حرف‌ها و اقدامات جنجالی عباس تبریزیان نوشت: «کتاب‌سوزان آیت‌الله عباس تبریزیان، وامدار چند دهه کوبیدن بر طبل بومی‌سازی دانش است. علم بومی که بیش از هر عرصه‌ای در علوم انسانی بر آن تأکید شده و شوراها برای تحقق آن ساخته و پرداخته شده، هنوز خروجی نداشته و کسی چشمش به جمال جامعه‌شناسی،‌ علوم سیاسی، اقتصاد یا فیزیک و طب بومی‌شده و گاه متصف به صفت اسلامی روشن نشده است، اما رخدادی نظیر کتاب‌سوزان هاریسون‌گیت بر بستر چنین گفتمانی بالیده و شجاعت ظهورش را از همین گفتمان گرفته است. قدرت سیاسی، تمام‌قد مدعی نظام معرفتی جدیدی به نام بومی‌سازی و اسلامی‌سازی دانش شده و طبیعی است که پس از چند دهه، میوه‌هایی نظیر سوزاندن کتاب هاریسون به بازار معرفت می‌رسند. آیت‌الله عباس تبریزیان یک کانال تلگرامی با عنوان «دفتر آیت‌الله تبریزیان» دارد که 93 هزار نفر نیز عضو آن هستند.

محمد فاضلی


نگاهی مختصر به پست‌های این کانال نشان می‌دهد که آتش زدن کتاب هاریسون در پیوند با امریکاستیزی، مبارزه با صهیونیسم، پروژه نفوذ و نوعی غرب‌ستیزی بسیار افراطی توجیه می‌شود. چند عبارت از پست‌های این کانال را مرور کنیم: «هاریسون ... تمرکز ثروت بر مبنای تفکر امپریالیسمی است»، «سوزاندن کتاب هاریسون ... دوستان واقعی اهل بیت علیه‌السلام را معرفی کرد و صف آنها را از صف منافقان جدا کرد.»، «امروز آغازگر پایان هاریسون هستیم و فردا از بین‌ برنده بانکداری صهیون، در آخر معدوم‌ کردن تفکر امپریالیسم.» عباس تبریزیان نیروی کتاب‌سوزی خود را از گفتمانی می‌گیرد که سخنگویان آن گفتمان هم مایل نیستند با او و ایده‌هایش همراهی کنند، اما گفتمان‌ها فقط به راهی نمی‌روند که واضعان و سخنگویان آنها می‌خواهند. عباس تبریزیان محصول جانبی محتمل و ممکن آن مواجهه ستیزه‌جویانه با غرب است.»

جعفریان: خطیبان ما آنقر ضد غرب سخن گفتند که مردم فکر کردند علم غربی هم بی‌پایه است

رسول جعفریان، روحانی و پژوهشگر تاریخ هم با تاکید بر موضوع بومی‌کردن علم در ایران در یادداشتی نوشت: « این که امروز، پس از حمله به اقدام زشت او، کانال وی، به آب و آتش می زد تا انقلاب، امام و رهبری و قاسم سلیمانی و همه و همه چیز را به حرکت ضد غربی خود در آتش زدن این کتاب وصل کند، شاهدی بر این مدعاست. امروز دهها بار کلماتی از امام و رهبری را علیه غرب، به عنوان شاهدی بر درستی رفتار خود آورد. به نظر می رسد وی فردی زرنگ است و می داند از چه طریقی چه طیفی از افراد جامعه را جذب کند.

باید عرض کنم، متأسفانه امروز در قم، بحث های مربوط به تمدن اسلامی و علم اسلامی، زمینه بروز این قبیل اندیشه های افراطی را فراهم کرده است. بماند که خود آن مباحث هم سر و ته روشنی ندارد و اگر حرف حقی هم در این میانه هست، در میان انبوهی از بافتنی های نادرست به اسم کلام جدید، نابود شده و در عوض این قبیل رفتارهای نامتعادل و مسخره برآمده است.

رسول جعفریان

به نظرم این ماجرا می تواند درس عبرت برای کسانی باشد که با پز خاص خود و در حالی که فکر می کردند روی کوهی از دانش هستند، می گفتند، البته علم جدید هم همه مطالبش درست نیست! و حالا باید شاهد باشند که از دل این طعنه ها، آن هم نسبت به علمی که هیچ گاه بر این باور نبوده که همه حرفهایش درست است، جریانی در آمده که زیر میز دانش زده و این طور آموز های رایج انقلاب را هم به تمسخر می گیرد. ما باید به ریشه یابی این افکار بپردازیم و دست کم این احتمال را بدهیم که مشکل، تفکرات موجود در میان خود ماست. کجای کار ما اشکال داشته که این اتفاق افتاده است.»

تبریزیان بازداشت شد؟

بعد از گذشت یک روز از این جنجال‌ها، خبر بازداشت عباس تبریزیان از سوی یک کانال تلگرامی برای نخستین بار اعلام شد. کانال تلگرامی دولت بهار، منتسب به هواداران محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، از بازداشت تبریزیان خبر داد.

این رسانه نزدیک به رئیس دولت نهم و دهم نوشت: درپی شکایت از کتاب‌سوزی شیخ عباس تبریزیان برخی خبرها حاکی است وی بازداشت شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها