کد خبر: 385242
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان گزارش می‌دهد:

رقابت «راست» با «راست»/ فهرست‌های متعدد انتخاباتی محصول مذاکره سران اصولگرا با یکدیگر + عکس

گروه‌ها و احزاب مختلف اصولگرا فهرست‌های انتخاباتی مورد تایید خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که حتی به 9 یا 10 لیست قناعت کنند. هر چهره یا گروه و حزبی که وجه و جایگاهی در جریان اصولگرا دارد یک فهرست 30 نفره به عنوان لیست مورد تایید خود در معرض دید دیگران می‌گذارد.

رقابت «راست» با «راست»/ فهرست‌های متعدد انتخاباتی محصول مذاکره سران اصولگرا با یکدیگر + عکس
کد خبر: 385242
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- رویای اتحاد در جریان اصولگرایی بار دیگر محقق نشد و رایزنی‌ها برای ائتلاف هم به جایی نرسید. در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دو فهرست که هیچ، اصولگرایان فهرست‌های مختلف دارند. گروه‌ها و احزاب مختلف اصولگرا فهرست‌های انتخاباتی مورد تایید خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که حتی به 9 یا 10 لیست قناعت کنند. هر چهره یا گروه و حزبی که وجه و جایگاهی در جریان اصولگرا دارد یک فهرست 30 نفره به عنوان لیست مورد تایید خود در معرض دید دیگران می‌گذارد ( بیشتر بخوانیم ).

در این میان لیستی که امید بیشتری نسبت به آن وجود دارد، لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. ائتلافی که قرار بود احزاب اصولگرا را در کنار هم جمع و با جبهه پایداری به عنوان کودک ناسازگار مدارا کند تا بعد از سال‌ها یک فهرست ائتلافی از سوی جریان اصولگرا به حامیان عرضه شود، اما نه مدارایی با کودک ناسازگار و زیر بار نرو صورت گرفت و نه حتی توان نگه داشتن دیگر گروه‌ها مهیا شد.

اکثریت نیروهای 8 هزار نفری که قرار بود یک ائتلاف را در جریان اصولگرایی رقم بزنند نیز از شیوه عملکرد شورای ائتلاف اعلام نارضایتی کرده و در روند طی شده برای انتخابات افراد با وجود تاکید رئیس شورا به مردمی بودن، شبهه ایجاد کرده‌اند ( بیشتر بخوانیم ).

در ادامه تلاش شده تا فهرستی از لیست‌هایی که احزاب و گروه‌های اصولگرا برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران ارائه داده‌اند معرفی شود.

فهرست ایران سربلند، ائتلاف شکست‌خورده

هیات‌رئیسه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست غلامعلی حدادعادل، دبیری پرویز سروری و سخنگویی محسن پیرهادی، از یاران نزدیک به محمدباقر قالیباف، مامور انتخاب لیست 30 نفره تهران شدند. البته ماموریت حدادعادل و گروهش تعامل با جبهه پایداری و جلب نظر آنها هم بود. اصولگرایان عزم خود را جزم کرده بودند که فقط با یک لیست انتخاباتی برای مجلس یازدهم فهرست 30 نفره تهران را فتح کنند، اما در نهایت و با اعلام نتیجه بررسی و غربالگری نه ائتلافی باقی ماند و نه یک فهرست واحد ( بیشتر بخوانیم ).

با وجود اینکه از همان ابتدا حضور برخی چهره‌ها در فهرست شورای ائتلاف قابل پیش‌بینی بود، اما اصولگرایان جدای از کنار نیامدن با جبهه پایداری پای ائتلاف نماندند و با اعلام نارضایتی نسبت به نوع انتخاب اعضا به چند دستگی دامن زدند. به هر روی، با توجه به گستردگی تایید صلاحیت چهره‌های شاخص در جریان اصولگرا بسیاری فهرست شورای ائتلاف را نپذیرفتند و همین شد که هر گوشه و کناری از شهر تهران و هر شبکه اجتماعی را که نگاه کنید حزب و گروهی از اصولگرایان فهرست مورد تایید خود را منتشر کرده‌اند.

حدادعادل البته در پاسخ به این انتقادات روز شنبه، 26 بهمن، در نشست خبری خود درباره تعدد لیست‌های انتخاباتی گفت: «چند دستگی در همه جا وجود دارد و ما این موضوع را در بین اصلاح‌طلبان هم می‌بینیم. از طرفی، کسی نمی‌تواند مانع معرفی لیست از سوی افراد مختلف شود.»

او با بیان اینکه وحدت ما وحدتی کامل نیست، بیان کرد: «سعی ما، ایجاد وحدت حداکثری بود، با دوستان نیز گفت‌وگوهای طولانی داشتیم، اما به خاطر اختلاف سلیقه‌ای که وجود داشت نتوانستیم به وحدت کامل برسیم، البته اشتراکاتی هم بین لیست ما و دوستان وجود دارد.»

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوسته بودند، از ابتدا تعهد داده بودند در صورت قرار نگرفتن در لیست نهایی انصراف دهند، تاکید کرد: «به همه این افراد یادآوری می‌کنیم که به همان شکلی که احساس وظیفه کردند و وارد عرصه انتخابات شدند، اکنون که شورای ائتلاف به فهرست نهایی رسیده، دوستانی که در لیست قرار ندارند، احساس وظیفه کنند و انصراف دهند تا وحدت حفظ و پیروزی حاصل شود.»

لیست ائتلاف اصولگرایان

یاران قالیباف، آلترناتیو رسیدن به مجلس

اگر چه اصولگرایان همه تلاش خود را به کار بسته‌‌اند تا اتفاقات در حال وقوع در این جریان را عادی جلوه دهند و این موضوع در اظهارات حدادعادل هم به وضوح مشخص است، اما نمی‌توان منکر چند دستگی و اختلافات شد.

همان‌طور که رئیس شورای ائتلاف هم در نشست خبری خود اعلام کرد دلخوری و نارضایتی از حضور برخی چهره‌ها در لیست نهایی وجود داشته و حتی محمدباقر قالیباف که به عنوان سرلیست معرفی شده هم از این موضوع مستثنی نبوده است. با وجود این مشخص نیست که چرا چهره‌های حامی محمدباقر قالیباف که این روزها او را از هر زمان دیگری به مجلس و ریاست آن نزدیک‌تر می‌بینند به صورت سازمان‌یافته یا گروهی اقدام به انتشار فهرست مورد تایید با نام یاران قالیباف کرده‌اند. بر اساس یک سناریو گفته می‌‌شود که یاران قالیباف در تمام مدت شکل‌گیری شورای ائتلاف با توجه به تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همواره یک آلترناتیو برای رودست نخوردن مجدد از اصولگرایان داشته‌اند و احتمال دارد این هم یکی از نمونه آن احتیاط‌ها باشد ( بیشتر بخوانیم ).

فهرست ائتلاف مردم

لیست جبهه پایداری، اولین ضربه به ائتلاف اصولگرایان

جبهه پایداری باز هم بازی خراب کن شد و همه محاسبات اصولگرایان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را به هم ریخت. با وجود اینکه گفته می‌شود از ابتدا در شورای ائتلاف نماینده‌ای نداشته اما شورا بار دیگر شانس خود را امتحان کرد تا شاید ائتلافی حداقل دست‌وپا شکسته با آنها ایجاد شود. اما رایزنی‌ها نه تنها نتیجه‌ای نداشت که منجر به تاخت و تاز در قالب نامه‌نگاری حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف، با مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، شد. در نهایت هم جبهه پایداری آغازی برای انشقاق مجدد در تلاش‌های ائتلافی اصولگرایان شد و به عنوان اولین گروه، فهرست مجزا منتشر کرد ( بیشتر بخوانیم ).

فهرست ائتلاف مردم، وزرای دولت‌های نهم و دهم

روز ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم همان‌طور که حضور پررنگ جبهه پایداری‌ها گزارش شد، ثبت‌نام پرتعداد احمدی‌نژادی‌ها هم مورد توجه قرار گرفت. برخی حتی حضور چراغ خاموش آنها را مطرح کردند و هشدار دادند احتمالاً در آینده شخص محمود احمدی‌نژاد از آنها حمایت خواهد کرد و فهرستی با حمایت او منتشر می‌شود. هرچند خبر حمایت احمدی‌نژاد آن زمان تکذیب شد، اما با توجه به انتشار فهرستی 30 نفره از وزرای دولت‌های نهم و دهم مشخص نیست که آینده چگونه خواهد بود. به هر صورت وزرای گذشته احمدی‌نژاد فهرستی با عنوان ائتلاف مردم را منتشر کرده‌اند.

فهرست ائتلاف مردم

فهرست جهادگران، تشکیل فراکسیون جهادگران

وهاب عزیزی، دبیر کل حزب جهادگران، به همراه تعدادی از اصولگرایان جوان یک فهرست انتخاباتی با سرلیستی سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، منتشر کرده‌اند. در این فهرست نام چهره‌هایی مانند الهه راستگو و الهام امین‌زاده نیز به چشم می‌خورد ( بیشتر بخوانیم ).

عزیزی هدف حضور در انتخابات را نهادینه کردن تفکر جهادی و تشکیل فراکسیون جهادگران در مجلس دانسته و گفته که سیستم مدیریتی و قانون‌گذاری کشور هنوز با آنچه رضایت مردم و رهبری است فاصله دارد و تفکر جهادی می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند.

لیست اقتصاددانان با سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم

ائتلاف «اقتصاد و معیشت مردم» هم با سرلیستی غلامرضا مصباحی‌مقدم اقدام به انتشار یک فهرست انتخاباتی با تمرکز بر اقتصاددانان اصولگرا کرده است.

مصباحی‌مقدم در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برای هر دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده است اما به نظر می‌رسد از آنجا که حضورش مورد اقبال شورای ائتلاف قرار نگرفته خود در ائتلافی دیگر با برخی اقتصاددانان فهرست تهیه کرده است. او همچنین عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است ( بیشتر بخوانیم ).

فهرست اقتصاددانان

فهرست عدالتخواه، پویش مجلس عدالت‌خواه

پویش مجلس عدالتخواه نام تشکلی است که فهرست عدالتخواهان از دل آن بیرون آمده است. سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصولگرا، که صلاحیت او برای انتخابات تایید نشد ریاست این پویش را بر عهده دارد. این پویش متشکل از تعدادی از جوانان اصولگراست و سرلیست آنها محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد، و مجید حسینی از جمله مهم‌ترین چهره‌های فهرست آنهاست. این تشکل همچنین پیش از انتشار فهرست 30 نفره خود برنامه و راهبردی 100 صفحه‌‌ای از اهداف خود برای حضور در مجلس منتشر کرده است.

فهرست عدالتخواه

فهرست مداحان، مورد تاییدهای منصور ارضی

حاج منصور ارضی، مداح معروف، هم اگرچه خود برای شرکت در انتخابات حضور ندارد، فهرستی را آماده و به نام فهرست مورد تایید مداحان منتشر کرده است. او در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «با توجه به مراجعات مکرر در چند ماه اخیر و از آنجا که لیست‌های ارائه شده مدنظر طیف وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی نیست در فرصت باقی‌مانده لیستی از عناصر انقلابی و کارآمد با حمایت هیأت‌های مذهبی و عزیزان حزب‌اللهی و دردمند نظام ارائه خواهد شد.» ( بیشتر بخوانیم )

فهرست مداحان

فهرست متخصصین، مهر تایید مرکز پژوهشی‌ها

جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، هم در توییتر خود یک فهرست انتخاباتی بدون سرلیست منتشر کرده است. او در این توییت نوشت: «این فهرست بدون سرلیست، توسط جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و متخصصین بیرون مرکز تهیه شده است. افرادی که درباره این لیست نظر داده‌اند سال‌هاست در امر کارشناسی قوانین با مجلس کار کرده و شهادت می‌دهند که بسیاری از مشکلات مجلس به علت انتخاب سیاسی» [است].

البته این حرکت محبی بی‌پاسخ نماند و این فهرست یک روز بعد با بیانیه صریح مرکز پژوهش‌ها و تاکید بر حمایت نکردن از فهرست‌های انتخاباتی و اشخاص روبه‌رو شد. جلیل محبی البته گلایه‌مند در پاسخ این بیانیه نوشت: «بهتر بود بیانیه مرکز پژوهش‌ها به نحوی تنظیم گردد که در آن خلاف واقع نباشد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد فهرست به عنوان حقوقی مرکز پژوهش‌ها منتشر نشده و جمعی از کارشناسان مرکز اقدام به این امر کرده‌اند. لذا اولاً عبارت فرد یا افرادی از این مرکز خلاف واقع است، ثانیاً مرکز نهاد مستقلی است و نباید به فشار آقای لاریجانی اهمیت دهد. ارادتمند. محبی. عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس.» ( بیشتر بخوانیم )

فهرست متخصصین

ائتلاف یاس، بی‌هویت، مخالف قالیباف

ائتلاف «یاس» هم بدون انتخاب سرلیست، لیستی 30 نفره از چهره‌های اصولگرا را به عنوان فهرست مورد تایید خود منتشر کرده است. این ائتلاف در بیانیه اعلام موجودیت خود آورده است: «جمعی از خواص تاثیرگذار و دلسوزان نظام در جلسه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز با عنایت به اینکه فهرست منتشرشده توسط شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی نتوانسته است فهرستی اقناع‌کننده و در برگیرنده همه افراد توانمند و کارآمد جهت مجلس آتی را به ملت شریف ایران اسلامی ارائه نماید تصمیم به اعلام موجودیت و معرفی چهره‌های جدید، تحت عنوان یاران انقلابی، سلام (ائتلاف یاس) نمودند.»

فهرست یاس

فهرست‌های گوناگون، رونمایی‌های ادامه‌دار

آن‌طور که بعد از شکل نگرفتن شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به نظر می‌رسد اصولگرایان نه تنها به فهرست ائتلافی پایبند نبودند بلکه احساس وظیفه به آنها اجازه اظهار نظر نکردن هم نمی‌دهد. همه گروه‌های انقلابی خود را موظف به اعلام فهرست انتخاباتی و تایید چهره‌های مورد وثوق می‌دانند و تا پایان مهلت تبلیغات حامیان اصولگرایان باید منتظر انتشار فهرست‌های بیشتری باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها