کد خبر: 399604
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از پرونده فاطمه خویشوند:

سحر تبر در زندان به کرونا مبتلا شد؟/ نامه سرگشاده درفشان، وکیل پرونده به رئیس قوه قضائیه: نگذاریم تراژدی «دختر آبی» باز هم تکرار شود

هنجارشکنی، ترویج خشونت، توهین به مقدسات و حجاب، گسترش اباحه‌گری، تشویق جوانان به فساد و کسب درآمد نامشروع بخشی از اتهامات فاطمه خویشوند، معروف به سحر تبر، است؛ دختری که در زمانی که متهم شد هنوز به سن قانونی نرسیده بود و حالا ابتلای او به کرونا در زندان محل پرسش قرار گرفته است.

سحر تبر در زندان به کرونا مبتلا شد؟/ نامه سرگشاده درفشان، وکیل پرونده به رئیس قوه قضائیه: نگذاریم تراژدی «دختر آبی» باز هم تکرار شود
کد خبر: 399604
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فاطمه خویشوند متولد خردادماه سال 80 است. دختری با ظاهری عادی که پس از آشنایی با اینستاگرام، روند زندگی‌اش برای همیشه تغییر پیدا می‌کند. او با تغییر ظاهر خودش و شباهتی که بین او و یکی از شخصیت‌های کارتونی یعنی «عروس مردگان» بود طرفداران زیادی در فضای مجازی به دست آورد.

پس از مدتی اما تغییر چهره این دختر بیش از قبل شد. برخی گفتند می‌خواهد شبیه آنجلینا جولی، بازیگر هالیوودی، شود و برخی دیگر می‌گفتند این کارها را به خاطر جلب توجه انجام می‌دهد. اما چیزی که روشن بود اینکه او با این اقدامات طرفداران زیادی در اینستاگرام و از قبل رشد حساب کاربری‌اش، درآمد خوبی هم به دست آورد. اسم سحر تبر هم سبب می‌شد که او شخصیتی مرموز برای طرفدارانش به حساب بیاید. البته همه فالوئرهای اینستاگرامی او هم دوستانش نبودند. با نگاهی به صفحه‌اش درمی‌یابید که بخش زیادی از کامنت‌های پای پست‌های او جملات رکیک و فحاشی بوده است.

فاطمه خویشوند چگونه تبدیل به سحر تبر شد؟

ابتدا تصورات بر این بود که چهره او به خاطر جراحی‌های مداوم و متعدد به این شکل درآمده است، اما پس از دستگیری مشخص شد چهره‌ای که مخاطبانش می‌دیدند تمام حقیقت نبوده است.

حال مساله این است که به واسطه سابقه بستری شدن این دختر در بیمارستان روانی به خوبی نمی‌توان اهدفش را بررسی کرد؛ اینکه آیا هدفش شهرت و پول بوده است یا اینکه به خاطر بیماری روانی دست به این اقدامات زده یا به واسطه سن کمش چنین رفتاری از خود نشان داده هیچ‌کدام روشن نیست.

مهرماه سال 98 بود که این دختر از سوی دادسرای ارشاد متهم و بعد از بررسی با اتهاماتی همچون معاونت در افساد فی‌الارض، پرونده‌اش در دی‌ماه همان سال به دادگاه انقلاب ارسال شد (بیشتر بخوانیم) .

سحر تبر

قرار بازداشت، رأی قاضی مغیسه برای سحرتبر

پیام درفشان، وکیل فاطمه خویشوند، در همان جلسات نخست دادگاه درباره این پرونده گفته بود: «در جلسه دادگاه امکان رویت چهره حقیقی و وضعیت روحی موکلم توسط دادگاه میسر شد و نشان داده شد که تصاویر و کلیپ‌های منتشرشده توسط موکلم در اینستاگرام شباهتی با چهره حقیقی‌اش ندارد. در واقع سحر تبر مخلوق نرم‌افزار فتوشاپ، گریم و ابزار تدوین بوده است. همچنین اسناد مربوط به سوابق بیماری روانی موکل و بستری شدن وی در بیمارستان روانپزشکی نیز به دادگاه تقدیم شد. متهم در زمان ارتکاب فاقد سن قانونی اما در زمان دستگیری دارای سن 18 سال شده و رسیدگی به اتهام وی مطابق قانون در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان می‌تواند انجام شود.» (بیشتر بخوانیم)

اما پس از گذشت چندین ماه، در حالی که سایر متهمان این پرونده با قرار وثیقه و کفالت آزاد شدند، فاطمه کماکان با قرار بازداشت در زندان مانده است. از همین رو او نیز همچون بسیاری از زندانی‌های دیگر نتوانست بعد از شیوع کرونا در کشور از مرخصی استفاده کند، و حالا هم خبر رسیده که به این بیماری مبتلا شده است.

خبری که البته چند دقیقه بعد توسط رییس زندان زنان شهر ری ابتلای فاطمه خویشوند (سحرتبر) به بیماری کرونا را تکذیب شد. مهدی محمدی در این باره گفت: خبر منتشر شده توسط وکیل فاطمه خویشوند صحت ندارد و آن را تکذیب می کنم.

سحر تبر

سحر تبر در بخش بیماران کرونایی زندان قرنطینه شد؟

درفشان با اعلام این خبر گفت: «هر بخشنامه‌ای که ابلاغ شود در چارچوب قوانین کلی است که زندانیان می‌توانند طبق آن به مرخصی بروند. البته در این زمینه تمهیداتی از سوی رئیس قوه قضائیه مانند اینکه کمتر وثیقه‌ها را در نظر بگیرند دیده شده، اما طبق بخشنامه اخیر مرخصی به افرادی داده شده است که حکم قطعی برایشان صادر شده یا در حال سپری کردن محکومیت‌شان هستند. بنابراین اشخاصی که حکم‌شان صادر نشده نمی‌توانند به مرخصی بروند مگر اینکه قرار بازداشت موقت به وثیقه و کفالت تبدیل شود، این در حالی است که قبل از وضعیت کرونا رئیس قوه قضائیه در بازدیدی که از زندان شهرری داشت بر این مساله که در مورد وثایق سخت‌گیری نشود تاکید کرده بود.»

او ادامه داد: «در بحث کرونا مدیریت‌هایی در سطح زندان‌ها وجود داشته و حتی اشخاص مرتکب سرقت و جرائم امنیتی به مرخصی رفته‌اند، اما موکل بنده با شرایط روحی نامساعد هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد. روز گذشته مادر ایشان (فاطمه خویشوند) در تماس تلفنی به من اطلاع داد که سحر را به بخش قرنطینه منتقل کرده‌اند چون علائم کرونا داشته است.»

مشخص نیست که جریان ابتلای این دختر به بیماری چه بوده که حالا توسط رئیس سازمان زندان تکذیب شد.

سحر تبر

او راجع به سایر متهمان این پرونده عنوان کرد: «تمام متهمانی که در این پرونده حضور داشتند با قرار کفالت آزاد شده‌اند، اما قاضی مغیسه با تبدیل قرار وثیقه به جای قرار بازداشت برای موکل من موافقت نکردند. ما سال گذشته با تراژدی دردناک دختر آبی مواجه شدیم، اتفاقی که سبب شد خود رئیس قوه قضائیه هم برای خانواده آن دختر تسلیت بفرستند. چرا باید کاری کنیم که دوباره چنین حادثه‌ای تکرار شود؟ آن هم برای موکل من که یک دختر کم سن و سال است و سابقه بستری شدن در بیمارستان روانی را هم دارد.» (بیشتر بخوانیم)

نامه سرگشاده وکیل فاطمه خویشوند به رئیس قوه قضائیه

پیام درفشان همچنین با نوشتن نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، درخواست بررسی این پرونده را اعلام کرد. در متن این نامه آمده است:

««مَن لا یَرحَم لا یُرحَم»

حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و عرض ادب و تحیات

احتراماً پیرو مکتوب تقدیمی و همچنین انعکاس موارد مربوطه در رسانه‌های کشور جهت استحضار و امکان اقدامات مقتضی و مسئولانه برابر دستورالعمل های اصداری و قوانین موجود به وکالت از خانم فاطمه خویشوند با نام مستعار سحر تبر متولد 26/3/1380 و فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب اعمالی که منجر به تشکیل پرونده قضائی و در نتیجه صدور قرار بازداشت ایشان از مورخه مهرماه سال 97 تاکنون شده است مستدعی است موارد ذیل مورد امعان نظر واقع شوند:

1) بنا بر سوابق امر متعاقب گزارش و اقدام ضابطین در فضای مجازی اینستاگرام نسبت به شناسایی و دستگیری تعداد زیادی از افرادی که اصطلاحاً اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بوده اند و با دارا بودن پروفایل های پرمخاطب در این فضای مجازی به تبلیغ برای اموری که بنا بر گزارش ضابطین نامتعارف و نابهنجار محسوب شده اند مورد شناسایی و تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند که در همین راستا یکی از متهمین پرونده که فاطمه خویشوند با نام مستعار سحر تبر است نیز دستگیر و بازداشت می شود با این تفاوت که در برنامه تلویزیونی تحت عنوان "صریح درباره فرهنگ" در بخش خبری 20:30 مورخه سه شنبه شب 30/8/98 اعترافات نامبرده پخش و ضمن نشان دادن ابراز ندامت وی عنوان می شود ایشان به علت دارا نبودن سن قانونی مورد فریب واقع شده است که در ادامه همین برنامه پرمخاطب که بازخوردهای فراوانی نیز در شبکه های اجتماعی و افکار عمومی داشته با دعوت از یک روانپزشک متخصص ( سرکارخانم دکتر فردوسی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی) عنوان می شود رفتارهای این نوجوان نادم ناشی از اختلالهای روانی است و می بایست قبل از رسیدن به این وضعیت بحرانی مورد توجه و درمان قرار می گرفت.

در ادامه این برنامه تصاویر ساعد این شخص که زخم های مختلف ناشی از خودزنی و اقدام به خودکشی با تیغ انجام داده بود نشان داده می شود و در طول برنامه که به نمایش عمومی درآمده است نامبرده با ابراز ندامت و پشیمانی به اشتباه بودن اعمال خویش تصریح می نماید.

2) پرونده متشکله با شماره 9809982125001105 با این استدلال که پیش از این پرونده موصوف به "شاخ های اینستاگرامی" به شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است بنابراین به شعبه مذکور دادگاه ارجاع می شود و این پرونده دارای تعداد زیادی متهم است که همگی ایشان با صدور قرارهای کفالت و وثیقه آزاد می باشند اما در نهایت تعجب و برخلاف اذهان عمومی که قاعدتاً تصور میشد فاطمه خویشوند بعد از برنامه تلویزیونی مذکور و ابراز ندامت صریح و اذعان بر دارا بودن اختلال روانی بحرانی تحت مراقبت های درمانی قرار گرفته اما مورد تمدید قرار بازداشت در ندامتگاه شهر ری قرار می گیرد و این در حالی است که هیچکدام از شرایط مصرح قانونی ماده 238 قانون آیین دادرسی کیفری جهت تمدید قرار بازداشت موقت این نوجوان بیمار وجود نداشته و ندارد.

و بسیار جای شگفتی است در وضعیتی که تمامی متهمین دیگر پرونده با وجود عدم صغر در زمان ارتکاب و فقدان بیماری روانی اما همگی با قرارهای کفالت و وثیقه آزاد می باشند اما چرا دقیقا نوجوان بیماری که در صدا و سیما ابراز ندامت نموده و ساعدهای سراسر از زخم های ناشی از ارتکاب خودکشی که گواه افسردگی عمیق و بیماری وی می باشد و نیازمند مراقبت و حمایت است به انظار عمومی رسیده اما اینگونه مورد غضب و کیفر مازاد نسبت به سایر متهمین قرار گرفته است؟

3) در اولین جلسه دادگاه که مورخه 23/10/97 برگزار شد اقدام به ارائه مدرک صادرشده ازسوی بیمارستان روانپزشکی میمنت مبنی پذیرش و بستری موکل به خاطر مشکلات رفتاری و خودآزاری در تاریخ 24 خرداد سال 98 به دادگاه گردید و درخواست شد به پاسخ پزشکی قانونی به شماره 398243000687105 و مندرج در صفحه 924 جلد چهارم پرونده که با انجام معاینات بالینی به دادسرا پاسخ و اعلام کرده موکل دارای اختلال چندشخصیتی است، توجه شود و نکته جالب توجه این است که پزشکی قانونی با وجود عدم ارائه سوابق پزشکی و نسخه‌های مختلف دارویی و درمانی، بر وجود بیماری اختلال شخصیتی در خویشوند اذعان کرده و طبیعتاً در صورت امکان ارائه سوابق پرونده‌های متشکله درمانی و نسخ دارویی موجود به مرجع پزشکی‌قانونی، امکان ارائه نظریه تکمیلی برای آن مرجع مقدور است و همچنین به صورت کتبی و شفاهی تصریح گردید فاطمه خویشوند متولد 26 خرداد سال 1380 است و خرداد امسال به سن قانونی رسیده و اَعمال ارتکابی موکل مدت‌ها قبل از رسیدن به سن قانونی در اینستاگرام انجام پذیرفته که با توجه به وجود نسخه‌هایی دارویی متعدد و سابقه بستری شدن او در بیمارستان روانی دو روز قبل از ورود به سن قانونی، گویای وخامت حال روانی او در چند ماه قبل از تاریخ دستگیری است.

در نتیجه درخواست فک قرار بازداشت و امکان برخورداری متهم از مراقبت های درمانی تا زمان صدور حکم قطعی مطرح شد که متاسفانه مورد مخالفت قاضی شعبه قرار گرفت و استدلال قانونی نیز بابت رد درخواست بیان نشد و حتی با وجود آنکه با تشکیل جلسه دادرسی، امکان رؤیت چهره حقیقی و وضعیت روحی موکل توسط دادگاه میسر شد که نشان‌دهنده این است که تصاویر و کلیپ‌های منتشرشده توسط این نوجوان در اینستاگرام شباهتی با چهره حقیقی او ندارد. به عبارت بهتر «سحر تبر» مخلوق نرم‌افزار فتوشاپ، گریم و ابزار تدوین بوده و فاقد هرگونه شباهت به این مخلوق نرم‌افزاری است اما با درخواست معرفی وی به پزشکی قانونی جهت ارائه نظریه تکمیلی نیز موافقت نگردید و در وضعیت بازداشت باقی ماند.

4) با توجه به دستور آن مقام محترم در مورد اعطای مرخصی و پذیرش وثایق زندانیان و متعاقب عید نوروز مجدد به شعبه دادگاه مراجعه شد و مکرراً تقاضا گردید با توجه به وضعیت جسمی و روحی موکل و سوابق بیماری روانی وی که اسناد و مدارک آن نیز موجود است، دادگاه حداقل با تبدیل قرار بازداشت موکل و اعطای مرخصی در روزهای منتهی به سال جدید موافقت نماید که اما این مساله نیز بدون بیان استدلال قانونی متاسفانه مورد موافقت قرار نگرفت و موکل در تمامی ایام عید نوروز نیز در زندان باقی ماند.

5) امروز متعاقب تماس تلفنی مادر موکل و اعلام این مساله که ایشان به علت بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا همراه چند نفر دیگر از زندانیان به بخش قرنطینه زندان شهر ری زنان اعزام شده است در نتیجه موجب ایجاد نگرانی و حزن عمیق گردید که مگر این نوجوان نادم و بیمار چه کرده است که اینگونه مورد غضب و کیفر و عذاب باید واقع بشود که حتی از امکان مرخصی مانند هزاران زندانی که تعداد زیادی از آنها مرتکب جرایم جدی نیز شده بودند اما در شیوه مدیریت مناسب به سبب شیوع بیماری کرونا امکان فراقت از حبس برای ایشان مهیا شده است اما این دختر نوجوان چرا نمی تواند برخوردار شود؟

در پایان تصریح می‌شود هیچکدام از شروط قانونی تمدید وضعیت بازداشت فاطمه خویشوند وجود نداشته و همچنین کلیه دستورالعمل های اصداری درخصوص تسهیل پذیرش وثایق و امکان اعطا مرخصی درخصوص این نوجوان بیمار و نادم متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته و استدعا می شود اینک که سختی تلخ بیماری نیز به ایشان وارد شده است بنابراین امکان برخورداری از امکان آزادی جهت مراقبت و درمان تا زمان صدور حکم قطعی در خصوص ایشان مورد امعان نظر واقع شود.»

سحر تبر

برای سحر تبر قرار وثیقه صادر می‌شود؟

این دختر مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «مردمی که او را نمی‌شناسند با دیدن یک عکس درباره‌اش قضاوت می‌کنند و فحش می‌دهند. این برایش عجیب است چراکه عکس‌ها از نظر خودش ساده و معمولی است و نیازی به فحش و ناسزا نیست. دنبال حاشیه نیستم و این سبک زندگی را انتخاب کردم، چون دوستش دارم.»

پرواضح است که عشق به چنین سبک زندگی‌ای برای این دختر 18ساله گران تمام شده است. پرونده سنگینی دارد و حالا هم اخبار ضد و نقیضی از ابتلای او به بیماری شینده می‌شود. باید منتظر شنیدن خبر قرار وثیقه برای او باشیم؟ این تصمیمی است که قاضی باید بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها