کد خبر: 400445
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۰:۴۲:۳۳
| |

پامپئو:

چین باید به معاهدات آتی کنترل تسلیحات هسته‌ای وارد شود

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پامپئو خطاب به سرگئی لاوروف در یک گفتگوی تلفنی تصریح کرده هرگونه مذاکرات آینده بر سر مساله کنترل تسلیحات هسته‌ای باید پیگیر پیشنهاد آمریکا برای یک توافق جدیدی که روسیه و چین را با هم در بر بگیرد، باشد.

چین باید به معاهدات آتی کنترل تسلیحات هسته‌ای وارد شود
کد خبر: 400445
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۰:۴۲:۳۳

اعتمادآنلاین| مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور در گفتگوی تلفنی خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید داشته، هرگونه مذاکرات آینده بر سر مساله کنترل تسلیحات باید بر پایه رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به یک توافق کنترل تسلیحات سه جانبه‌ای که روسیه و چین را در بر بگیرد، انجام شود.


برآورد شده که چین یک زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای متشکل از 300 عدد از این سلاح‌ها را در اختیار دارد اما این زرادخانه خیلی کوچکتر از زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکا محسوب می‌شود و چین تاکنون هر گونه شرکتش در چنین مذاکراتی را رد کرده است. اورتاگوس خاطرنشان کرد، این اظهارنظرهای پامپئو در جریان بحث او با لاوروف درباره گام‌های بعدی در به اصطلاح گفتگوی دوجانبه امنیت راهبردی همراه با در نظر گرفتن بحران شیوع ویروس کووید 19 مطرح شدند.


سال گذشته میلادی ترامپ پیشنهاد داده بود که آمریکا، روسیه و چین بر سر یک معاهده جدید جایگزین برای به اصطلاح معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید سال 2010 که منجر به کاهش میزان کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه و همچنین موشک‌های حامل این کلاهک‌ها به پایین‌ترین حد خود در چند دهه گذشته شد، مذاکره کنند. معاهده استارت جدید ماه فوریه آتی منقضی خواهد شد مگر آن که طرف‌های این معاهده بر سر تمدید آن برای مدت 5 سال دیگر توافق کنند.

روسیه از تمایلش برای تمدید این توافق خبر داده است اما دولت ترامپ هنوز از مطرح کردن موضعش در این مورد خودداری کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، لاوروف در گفتگویش با پامپئو، بر پیشنهاد مسکو برای تمدید معاهده استارت که قرار است در فوریه 2021 منقضی شود تاکید کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود درباره این گفتگو عنوان کرد: در این گفتگوی تلفنی تاکید شد که روسیه آماده همکاری در زمینه توافق‌های احتمالی جدید مربوط به کنترل تسلیحات هسته‌ای هست اما مهم است که معاهده استارت در ضمن تداوم تدارک‌ها حفظ شود.


مقام‌های دولت آمریکا استدلال می‌کنند باید چین نیز به سبب تهدید فزاینده مربوط به زرادخانه هسته‌ای‌اش به هر گونه معاهده کنترل تسلیحاتی جدید وارد شود.

با این حال کارشناسان کنترل تسلیحات طرح پیشنهادی ترامپ برای ورود چین به مذاکرات و معاهده جدید کنترل تسلیحات را یک به اصطلاح «راهبرد قرص سمی» به منظور کشتن معاهده استارت جدید و پایان دادن به محدودیت‌ها علیه استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا تلقی کرده‌اند. اورتاگوس عنوان کرد، پامپئو همچنین با لاوروف درباره مسائل دوجانبه از جمله بازداشت شهروندان آمریکایی نیز بحث داشته است. البته او توضیح بیشتری درباره تعداد یا هویت این آمریکایی‌های بازداشت شده در روسیه نداد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها