کد خبر: 403389
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آغاز فعالیت شبکه‌های اجتماعی بابک زنجانی/ آیا تحولاتی در پرونده‌ بابک زنجانی به وجود آمده است؟ + ویدئو + عکس

برخی از شبکه‌های اجتماعی وابسته به بابک زنجانی چراغ‌خاموش فعال شده‌اند. صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک او که در مدت بازداشتش کمترین فعالیت ممکن را داشتند، از 16 دی‌ماه به صورت جدی‌تری مشغول فعالیت شده‌اند.

آغاز فعالیت شبکه‌های اجتماعی بابک زنجانی/ آیا تحولاتی در پرونده‌ بابک زنجانی به وجود آمده است؟ + ویدئو + عکس
کد خبر: 403389
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- فعالیت شبکه‌های اجتماعی بابک زنجانی بار دیگر آغاز شده است. صفحه رسمی فن‌پیج بابک زنجانی در اینستاگرام که با نام «این صفحه، فن‌ گروه سورینت آقای بابک زنجانی است» از 16 دی‌ماه آغاز به کار کرده و تاکنون حدود 625 پست به صورت مداوم منتشر کرده است. بابک زنجانی ، متهم بزرگ نفتی، 9 دی‌ماه سال 92، با آغاز به کار دولت یازدهم با شکایت وزارت نفت و به دستور دادستانی کل کشور بازداشت شد. اتهام او بدهی بیش از 2 و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت است. علاوه بر این اخلال در نظام اقتصادی اتهامی است که زنجانی به واسطه آن به اعدام محکوم شد.

در صفحات مجازی بابک زنجانی چه خبر است؟

بابک رنجانی

اما این روزها در کنار همه جنجال‌هایی که در کشور به پا شده و هر کسی مشغله‌ای دارد، برخی شبکه‌های اجتماعی وابسته به بابک زنجانی چراغ‌خاموش فعال شده‌اند. صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک او که در مدت بازداشتش کمترین فعالیت ممکن را داشتند، از 16 دی‌ماه به صورت جدی‌تری مشغول فعالیت شده‌اند؛ تا جایی که صفحه فن‌پیج زنجانی که در صفحه اصلی منتسب به زنجانی برای دنبال کردن فعالیت‌هایش معرفی شده از 16 دی سال 98 تاکنون به صورت مداوم حدود 625 پست منتشر کرده است، حال آنکه تعداد این پست‌ها گاهی در روز به حدود 40 عدد هم می‌رسد. صفحه مزبور تا زمان تنظیم این مطلب بیش از هزار و 250 فالوئر دارد و آخرین پست آن مربوط به سورینت کوه نور کیش بوده که بیش از 350 لایک دریافت کرده است.

این روند در صفحه فیس‌بوک زنجانی هم جاری است. برخی از پست‌هایی که در اینستاگرام فن‌پیج گروه سورینت منتشر می‌شود در صفحه فیس‌بوک منتسب به زنجانی هم که تا پیش از زندان رفتنش متعلق به او بود به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در صفحه فیس بوک او ویدئوهای تبلیغی هم به چشم می خورد. در یکی از این ویدئوها با عنوان «روایت یک غار» علاوه بر تعریف و تمجیدهایی که از بریده‌های ویدئوها و صحبت‌های مختلف مسئولان در نشست‌های مختلف از عملکرد زنجانی جمع‌آوری شده، انتقادات تند و تیزی هم نسبت به بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت فعلی و فردی که به واسطه شکایت او زنجانی بازداشت شد، دیده می‌شود.

پست‌ها با تعداد محدود کپشن همراه است و اکثر قریب ‌به اتفاق آنها زنجانی را در دوران فعالیتش قبل از بازداشت نشان می‌‌دهد، برخی هم صرفاً بنگاه‌های اقتصادی او را نمایش می‌دهد؛ زنجانی تر و تمیز و کت‌وشلوار به تن که در بازدید از فعالیت‌های اقتصادی خود به سر می‌برد. از حضور در تاجیکستان، مالزی و ترکیه گرفته تا هتل‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، سرمایه‌گذاری در فیلم‌ها و... در این پست‌ها البته تصاویری از خوشگذرانی‌ها و دیدار با سلبریتی‌ها هم دیده می‌شود. او در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که حدود 64 شرکت داخلی و خارجی دارد.

اما اینکه چرا صفحات اجتماعی وابسته به او بعد از چند سال بار دیگر فعال شده‌اند سوالی است که احتمالاً باید پاسخ روشنی داشته باشد؛ منتها پیگیری‌های خبرنگار اعتمادآنلاین از رسول کوهپایه‌زاده وکیل او، برخی منابع در قوه قضاییه، برخی منابع در وزارت نفت و کسانی که پیش از این در جریان پرونده او حضور داشتند، بی‌ثمر بوده است. قوه قضائیه همچنان تمایلی ندارد که درباره وضعیت پرونده او به روشنی صحبت کند. منابع دیگر در وزارت نفت و وزارت خارجه و... هم به همین منوال. گویا تلاش‌ها همچنان برای وصول بدهی زنجانی ادامه دارد، اما از نحوه پاسخگویی مسئولان قوه قضائیه چنین تلقی می‌شود که تحولاتی در جریان این پرونده رقم خورده است. البته ممکن است این صرفاً برداشت خبرنگار بوده و اشتباه باشد. به هر روی ایجاد تحول در جریان پرونده زنجانی با توجه به فعال شدن شبکه‌های اجتماعی وابسته به او دور از ذهن نیست.

گفتنی است پیش از این اخباری مبنی بر آزادی زنجانی در رسانه‌ها منتشر شده بود که تکذیب شد. 28 آذر سال 98 با انتشار این خبر کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی تاکید کرد: «خروج موکل من از زندان شایعه بوده و صحت ندارد.»

البته این موضوع هم قابل ذکر است که او همواره بر احتمال عفو موکل خود تاکید کرده است. او 27 آذر 98 پس از شایعه آزادی زنجانی درباره بازگشت اموال و تجدید نظر در رأی زنجانی گفت: «این عین رأیی است که از سوی مرجع قضایی یعنی شعبه 38 دیوان عالی کشور صادر شده و در ذیل رأی آمده که چنانچه محکوم علیه- بابک زنجانی- موفق به استرداد وجوه و بازگشت بدهی شود، استحقاق بهره‌مندی از ماده 114 قانون مجازات اسلامی که همان عفو و بخشش است را دارد.»

چرا زنجانی پول نفت مردم را نمی‌دهد؟

بابک زنجانی

زنجانی پیش از این مدعی شده بود پول نفتی که وزارت نفت از آن صحبت می‌کند در حساب‌هایی است که به واسطه تحریم‌‌ها بسته شده است. وقتی تلاش‌‌های یکی 2ساله بعد از بازداشت زنجانی برای بازگرداندن سرمایه کشور محقق نشد، زنجانی در دادگاه محاکمه شد.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، روز یکشنبه 16 اسفند 1394 اعلام کرد که دادگاه بدوی بابک زنجانی را به همراه 2 متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم کرده‌ است. همچنین این سه متهم به رد مال مربوط به شاکی (که همان شرکت ملی نفت ایران است) و جزای نقدی معادل یک‌چهارم پولشویی نیز محکوم شده‌اند. پس از آن هم، روز دوشنبه 16 فروردین 1395، حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد.

دلیل اعدام نشدن زنجانی چیست؟

بابک زنجانی

برگزاری دادگاه و ابلاغ حکم اعدام شاید راهکاری بود که قوه قضائیه و دیگر مراجع ذی‌صلاح از آن به عنوان حربه‌‌ای برای ترساندن زنجانی و راغب کردن هرچه بیشتر او به همکاری استفاده کردند؛ به این ترتیب که ترس از اعدام موجب شود تا او از هر راه ممکنی برای بازگشت پول نفت به کشور تلاش کند. حتی احتمالاتی به میان آمده مبنی بر اینکه اگر بدهی زنجانی وصول شود، ممکن است قوه قضائیه در حکم او تخفیف قائل شود و از اعدامش صرف ‌نظر کنند.

بسیاری از دولتمردان جمهوری اسلامی بر این موضوع اصرار دارند که زنده بودن بابک زنجانی پول نفت کشور را بازمی‌‌گرداند و اگر او اعدام شود، دیگر دست کشور به جایی بند نیست و این سرمایه از دست رفته به حساب خواهد آمد.

به هر صورت از سال 95 تا به حال حکم اعدام زنجانی اجرایی نشده و مسئولان قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که زمان اجرای حکم را خودشان تشخیص می‌دهند. در این مدت البته حاکمیت هم بیکار ننشسته و کمیته‌ای برای وصول بدهی‌های زنجانی در کشور تشکیل شده که راه‌های احتمالی را بررسی می‌کند و گویا بر اساس آن اقداماتی هم انجام شده است، اما هنوز نه از وصول بدهی‌ها خبری هست و نه از زمان اعدام زنجانی.

ضمن اینکه در این سال‌ها مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه اطلاعات درباره عملکرد این کمیته، اعضای آن و راه‌هایی که برای تحقق بدهی‌های زنجانی در پیش می‌گیرند کمتر باشد، کارکرد کمیته بهتر خواهد بود. از همین روست که حدود یک سالی می‌شود هیچ خبری از کمیته وصول بدهی‌های بابک زنجانی به بیرون درز نمی‌کند و هرچه خبرنگاران از وکیل زنجانی یا برخی مسئولان وزارت نفت و قوه قضائیه جویای روند کار آنها می‌شوند، چیزی جز حر‌ف‌های تکراری نصیب‌شان نمی‌شود.

روند فعالیت شبکه‌های مجازی بابک زنجانی


صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک بابک زنجانی از 16 دی‌ماه به صورت جدی‌تری مشغول فعالیت شده‌اند.

صفحه فن‌پیج زنجانی از 16 دی سال 98 تاکنون به صورت مداوم حدود 625 پست منتشر کرده است.

بعضی روزها حدود 40 پست هم منتشر شده است.

صفحه فن‌پیج زنجانی بیش از 1250 فالوئر دارد.

آخرین پست فن‌پیج زنجانی که مربوط به سورینت کوه نور کیش است بیش از 350 لایک دریافت کرده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها