کد خبر: 412070
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۴:۱۰:۰۳
| |

محمدرضا  منجذب در یادداشتی نوشت:

چهار واحد درسی اقتصاد برای همه مسوولان

تجربه سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران تجربه‌ای سخت و پیچیده است. مدیریت اقتصادی که پارامترهای غیر اقتصادی (عمدتا اقتصاد سیاست‌زده) بر آن حاکم و تعیین‌کننده هست،

چهار واحد درسی اقتصاد برای همه مسوولان
کد خبر: 412070
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۴:۱۰:۰۳

اعتمادآنلاین| تجربه سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران تجربه‌ای سخت و پیچیده است. مدیریت اقتصادی که پارامترهای غیر اقتصادی (عمدتا اقتصاد سیاست‌زده) بر آن حاکم و تعیین‌کننده هست، مشکلات زیادی را با خود عجین کرده است. به‌نظر می‌رسد اگر چند مفهوم ساده اقتصادی در این راستا مورد نظر باشد و مانیفست سیاست‌گذار باشد، مقدمه‌ای بر حل اساسی مشکلات اقتصادی ایران خواهد بود:

واحد اول: هر کالایی عرضه و تقاضایی دارد. این قوای عرضه و تقاضا (و عوامل موثر بر آن) تعیین‌کننده بازار و قیمت است. برای هدایت قیمت به‌سمت مطلوب باید قوای مربوط به عرضه و تقاضا را تقویت و مدیریت بهینه کرد. اجرای سیاست تعیین قیمت (دستوری) و تعزیراتی در کوتاه‌مدت کمبود کالا و در درازمدت افزایش قیمت، رانت و ناکارآمدی را به‌بار می‌آورد. باید بلندمدتی فکر کرد و تصمیم گرفت، تفکر و تصمیم احساسی و کوتاه‌مدت را باید کنار گذاشت . (یک واحد اقتصاد خرد)

واحد دوم: سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و درآمدی هماهنگ باید اعمال شوند. این سیاست‌ها در مسیر تنظیم رشد نقدینگی همگام با رشد تولید باید اعمال شوند. در این صورت تورم قابل کنترل خواهد بود و ارزش پول ملی حفظ می‌شود. دیگر نیازی به حذف صفر از پول نخواهد بود و توزیع درآمدها به‌هم نمی‌خورد. باید تفکری بلندمدت داشت. (یک واحد اقتصاد کلان)

واحد سوم: برای طی مسیر توسعه اقتصادی باید با تعاملات اقتصادی بین‌الملل بتوان مراحل ورود تکنولوژی، هضم تکنولوژی، تغییر در تکنولوژی و ایجاد تکنولوژی را در زنجیری افقی و عمودی در تولیدات صنعتی و شبه صنعتی طی نمود. واحد اول و واحد دوم در این راستا تعریف و پیاده می‌شوند. تنها سیاست تنش زدایی می‌تواند در این مسیر کمک نماید. (یک واحد اقتصاد توسعه)

واحد چهارم: نخبگان جامعه باید در اتاق‌های فکر (واحدهای اول تا سوم) اقتصاد را بصورت مانیتورینگ و در راستای منافع ملی کوتاه‌مدت و بلندمدت هدایت راهبردی کنند. در این راستا تصمیمات احساسی نخواهد بود. برای جامعه تبیین گردد که در طولانی مدت فداکاری ملی لازم هست تا به توسعه اقتصادی دست یابیم. شفافیت و قانون باید حاکم باشد. (یک واحد اقتصاد مدیریت کلان نگر)

واحد پنجم: اگر چهار واحد بالا را خوب پاس کنیم، دیگر نیاز به واحد بعدی نداریم

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها