کد خبر: 412477
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

علیرضا صدرا، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند

علیرضا صدرا گفت: سرمایه‌های اصلی هر کشوری مردم هستند، به طوری که حتی وقتی فرعون هم در مقابل موسی احساس خطر می‌کند مردم را جمع می‌کند تا راه نجاتی بیابد. حتی حکومت‌های مستبد هم مردم را دارایی اصلی خود به حساب می‌آورند.

رابطه مردم و حاکمیت| مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند
کد خبر: 412477
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رابطه مردم با حاکمیت اصلی اصولی است که بی‌‌شک بی‌توجهی به این مهم می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای در پی داشته باشد. حال سوال این است: آیا پایین آمدن مشارکت در انتخابات و افزایش نگرانی‌ها را می‌توان نشانه‌ تضعیف رابطه مردم با حاکمیت قلمداد کرد و در صورتی که مشخص شود رابطه مردم با حاکمیت مخدوش شده است، توجه به چه الزام‌هایی فضا را ترمیم می‌کند؟

علیرضا صدرا، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: مردم صاحبان اصلی حکومت هستند و به همین دلیل باید رابطه‌‌ای تعاملی بین مردم و حکومت برقرار شود. درباره این رابطه می‌توان به 2 نکته اشاره کرد. این تحلیل درستی نیست که گروهی مشارکت پایین مردم در انتخابات را نشانه‌ای از فاصله جامعه با نظام تصمیم‌گیری به شمار می‌آورند. مردم زمانی رأی می‌دهند که احساس خطر ‌کنند؛‌ یعنی وقتی احساس کنند همه چیز روی روال است و حضور یا عدم حضورشان را خیلی مهم نمی‌بینند.

عضو هیات‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به تاثیر دادگاه علنی مفسدان اقتصادی توضیح داد: این‌طور نیست که چنین مشکلی فقط در ایران پیش بیاید. چینی‌ها در طول سال بالغ بر سه هزار تن از مدیران متخلف را اعدام می‌کنند و در ژاپن هم هرچند وقت یک بار خبر خودکشی یکی از مسئولان بازتاب پیدا می‌کند. پس نمی‌توانیم بگوییم،‌ تعدد دادگاه‌های مربوط به اختلاس و رانت، اعتماد عمومی را سلب خواهد کرد.

او ادامه داد: البته بیشتر مشکلات ریشه در تهدید و تحدیدهای اقتصادی دارد؛ یعنی مشکل اقتصاد باعث ترویج بی‌بندوباری، فساد و در نتیجه سلب آرامش می‌شود. اما باز هم نمی‌توانیم بگوییم تخلف مدیران مردم را از سیستم ناامید می‌کند. در واقع تخلف همان بیشتر شدن تصادف به دلیل افزایش تعداد سفرهاست؛ مثلاً این روزها مردم نگران افزایش تعداد مبتلایان کرونا هستند حال آنکه دلیل سیر صعودی آمار این است که تعداد آزمایش‌ها بیشتر شده و طبیعی است آمار بیماران هم به همان میزان بالا برود.

صدرا افزود: واقعیت این است که سرمایه‌های اصلی هر کشوری مردم هستند، به طوری که حتی وقتی فرعون هم در مقابل موسی احساس خطر می‌کند مردم را جمع می‌کند تا راه نجاتی بیابد. حتی حکومت‌های مستبد هم مردم را دارایی اصلی خود به حساب می‌آورند؛ پس تکلیف نظام اسلامی ما که بر اساس مردم‌مداری تشکیل شده، روشن است. حتی امام خمینی بارها تاکید کرده‌ بودند که اگر ایشان یک قدم کج برداشتند، مردم با ایشان هم برخورد می کنند. این حرف مشخص می کند مردم در جمهوری اسلامی از چه جایگاهی برخوردارند.

او تاکید کرد: اگر نظامی از بالاترین توان نظامی هم بهره‌مند باشد، بدون مردم نه تنها نمی‌توانند هد‌ف‌هایشان را محقق کنند بلکه خیلی زود محکوم به شکست و ناکامی خواهند شد.

علیرضا صدرا در پایان گفت: مردم پدر و مادر حکومت‌ها هستند.

چکیده گفت‌وگو با علیرضا صدرا

-سرمایه‌های اصلی هر کشوری مردم هستند

-مردم پدر و مادر حکومت‌ها هستند

-حکومت‌های مستبد هم مردم را دارایی اصلی خود به حساب می‌آورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها