نماینده ایران در آژانس:

ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام مقتضی و مناسب خواهد داشت

نماینده ایران در آژانس به دنبال تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد.

ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام مقتضی و مناسب خواهد داشت
کد خبر: 413196
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ۱۴:۲۹:۵۰

اعتمادآنلاین| نماینده ایران در آژانس به دنبال تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد.

متن این بیانیه که توسط کاظم غریب آبادی قرائت شد به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از 33 دسترسی تکمیلی از ایران انجام می شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفتگوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاش ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است. از این رو، تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاری های موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است. این قطعنامه چیزی جز زیاده طلبی و فزون خواهی نیست و ایران زیاده طلبی را از جانب هر کشور و سازمانی که باشد، کاملاً رد می کند. این قطعنامه هیچ ارتباطی با واقعیت های فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفه ای است.

از شورای حکام انتظار می رفت که این همکاری ها را مورد شناسایی قرار داده تا زمینه برای تداوم همکاری های نمونه ایران و آژانس، همچنان حفظ شود. ما باید در برابر کسانی که می خواهند این همکاری ها و دستاوردها را به خاطر امتیازات سیاسی کوته بینانه نابود کنند، متحد بایستیم. مسئولیت همکاری نمی تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه دار شود، همه بایستی تأثیرات منفی آن را تحمل کنند.

مایه تأسف جدی است که این قطعنامه از سوی کشورهایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هسته ای هستند و یا اینکه میزبانی چنین سلاح های مخرب و کشنده ای را برعهده دارند. آیا این به سخره گرفتن تمامی هنجارها و قواعد بین المللی نیست که چنین کشورهایی نگرانی پادمانی دارند؟! از سوی دیگر، همین سه کشور تاکنون گام های ملموس و عملی برای اجرای تعهدات خود تحت برجام بر نداشته اند و این بی عملی آن ها، در کنار اقدامات مخرب و غیرقانونی و یکجانبه رژیم آمریکا، موجب شده است تا آینده برجام در هاله ای از ابهام قرار گیرد. چنانچه نمی توانید گامی برای نجات برجام بردارید، حداقل شرایط را پیچیده تر و دشوار تر نکنید!! بی عملی شما در اینجا نیاز است که ظاهرا از همین هم ناتوان هستید.

باید به این نکته مهم اشاره کنم که ما وضعیت موجود را دامی آمریکائی- اسرائیلی نیز تلقی می کنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فرو گذار نکردند، بلکه از انواع فشارها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعاهای واهی و بی اساس، استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاری ها را منحرف کرده و توجهات را از عدم پایبندی به تعهدات بین المللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بین المللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، تغییر جهت دهند.

این که اظهار شود این قطعنامه برای حمایت از نظام پادمانی و راستی آزمایی آژانس است، خود یکی از تناقضات مهم در رفتار و عمل هم آژانس و هم بانیان این قطعنامه است. اگر می خواهید رژیم پادمان و راستی آزمائی حفظ شود و به مخاطره نیفتد، به شما توصیه اکید می کنیم که یک رهیافت حرفه ای و بی طرفانه اتخاذ کنید. این که از یک سو، گزارش اجرای پادمان 2019 مدیرکل و همچنین گزارش وی در مورد اجرای پادمان در شرایط کووید 19 حاکی از وجود مشکلات عدیده پادمانی در تعدادی از کشورها یا عدم ارائه مناسب همکاری است، و از سوی دیگر، دبیرخانه آژانس و نهادهای سیاستگذار آژانس، بویژه شورای حکام، در مورد وضعیت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که هیچ بازرسی را نمی پذیرند در وضعیت بی اقدامی به سر می برند، حاکی از یک استاندارد دوگانه و رهیافت تبعیض آمیز دارد.

مایلم همچنین تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت بر اساس تعهد سیاسی خود ذیل برجام اجراء می کند، و از آنجایی که به تصویب آن نرسیده است، به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمی گیرد.

این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می شود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه ای خواهد بود.

چند نصیحت جدی هم برای دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی دارم: به حدود اختیارات خود پایبند باشید؛ قدردان همکاری های ایران و آژانس باشید؛ مأموریت خود را به صورت حرفه ای و مستقلانه و بی طرفانه اجراء کنید؛ با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکنید؛ به شیوه ای عمل کنید که متهم به فروپاشی آخرین سنگر چندجانبه گرائی در وین و نابودی برجام نشوید.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها