کد خبر: 413878
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۰۹:۴۲:۱۹
| |

گودال‌ها، محل زندگی جدید زنان سرپرست خانوار بعد از افزایش قیمت مسکن

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: همزمانی شیوع بیماری کرونا و تحریم ها با وقوع بحران های مالی و معیشتی باعث افزایش قیمت زمین و مسکن شده است. در این شرایط افراد کم توان و آسیب پذیرتری که امکان تامین هزینه های خط فقر و سبدمعیشتی زندگی خود را ندارند به حاشیه شهرها رانده شده اند.

گودال‌ها، محل زندگی جدید زنان سرپرست خانوار بعد از افزایش قیمت مسکن
کد خبر: 413878
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۰۹:۴۲:۱۹

اعتمادآنلاین| شیوع ویروس کرونا اما ضربه نهایی را به ریشه برخی خانواده ها زد تا از شهرها کوچ کنند و در حاشیه ها جا بگیرند. از سوی دیگر حاشیه نشینان را روستا نشین کرد.


روزمزدها، کارگران فصلی و ساختمانی، دستفروشان، بخش خدمات و بسیاری دیگر با شیوع کرونا و یک ماه بیکاری از خط فقر فاصله گرفتند و به خط فلاکت نزدیک شدند.


محمد رضا محبوب فر، کارشناس آسیب های اجتماعی تاکید کرد: آمار حاشیه نشینی همزمان با وقوع تحریم ها و رکود و تورم ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده است. رکود، تورم و کرونا افراد جامعه را آسیب پذیرتر کرده است و یکی از این آسیب ها بحث حاشیه نشینی است.


وی با اشاره به تبعات تحریم ها و کرونا افزود: همزمانی شیوع بیماری کرونا و تحریم ها با وقوع بحران های مالی و معیشتی باعث افزایش قیمت زمین و مسکن شده است. در تهران و بسیاری از کلانشهرها قیمت زمین و مسکن تا 500درصد (5برابر) افزایش یافته است. در این شرایط افراد کم توان و آسیب پذیرتری که امکان تامین هزینه های خط فقر و سبدمعیشتی زندگی خود را ندارند به حاشیه شهرها رانده شده اند.


محمدرضا محبوب فر گفت: در گذشته گفته می شد که میزان و آمار حاشیه نشینی حدود 25میلیون نفر است اما امروز براساس بررسی ها و مطالعاتی که در کشور صورت گرفته است تعداد حاشیه نشینان کشور که حاصل فقر و آسیب پذیری تحریم ها و شیوع کرونا بوده است به 38میلیون نفر افزایش یافته است. حتی به جرات می توانیم بگوییم که حاشیه نشینی در تهران تا 60درصد افزایش یافته است. در شهر تهران مشاهده می کنید که جمعیت بسیاری حاشیه نشین هستند و تردد مسافرین در متروی تهران به حاشیه شهر این موضوع را تایید می کند.

کاهش 70تا80درصد درآمدحاشیه نشینان


این کارشناس آسیب افزود: حقوق ماهیانه بخش اعظم حاشیه نشینان کارگران روزمزد، کارگران فصلی، دستفروشان و... قبل از وقوع شیوع کرونا برای جبران خط فقر 8میلیون تومان بود. اما امروز بسیاری از این افراد 70تا80درصد حقوق خود را از دست داده اند و طبیعی است که این افراد برای تامین مسکن خود و سرپناه خود از مرکز شهرها به حاشیه می روند. بخشی از حاشیه شهرها زاغه نشینی، بخش دیگر چادرنشینی و بخشی نیز خانه های نامناسب و غیراستاندارد تشکیل شده است و این حاشیه نشین ها بد مسکن هستند.


محمدرضا محبوب فر با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی و کوچ آنها به روستاها، تاکید کرد: نکته مهم این است که هزینه اجاره یا خرید مسکن به مراتب نسبت به مناطقی از شهر کمتر است. آنقدر افزایش هزینه های مسکن و اجاره بالا رفته که امروز حتی ساکنان در مناطق حاشیه نشین کلانشهرها نیز با مشکل روبرو شدند و افراد حتی براساس آخرین گزارش ها حاشیه نشینان خانواده های خود را رهسپار شهرهای کوچک و روستا کرده اند و خودشان برای امرار معاش و تامین هزینه های خانواده در کلانشهرها مانند تهران باقی مانند. خانواده ها دو بخش شده اند و سرپرست خانوار در کلانشهرها باقی مانده اند. افراد طی یک مهاجرت معکوس به روستاها کوچ می کنند اما به دلیل نبود بازساخت و عدم توزیع امکانات در روستاها خانواده حاشیه نشینان با مشکلاتی روبرو شده اند.


این کارشناس آسیب با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار نیز در کشور افزایش یافته و این افراد در سایه حاشیه نشینی ها و تورم، معیشت زندگی به ویژه مسکن با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. بخشی از این زنان که مجبور به اتراق در حاشیه شهرها هستند، آسیب هایی مانند خشونت علیه زنان، اعتیاد، فروش نوزاد و راه های غیراخلاقی آنها را به شدت تهدید می کند. برخی از این زنان به دلیل آن که بدون سرپناه هستند اکثرا در خرابه ها، ساختمان های مخروبه، گودال ها و کانال ها زندگی می کنند و بخشی از آنها در بخشی که زاغه یا چادر نشین هستند، اسکان نامناسبی دارند. آنها از حمایت های اجتماعی از سوی نهادهای دولت محروم هستند. بخشی از زنان سرپرست خانوار که مشغول به یک کار آبرومند هستند اما زیر خط فقر و محروم از استانداردهای حداقلی در زندگی هستند.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار بیشتر در حاشیه، جنوب شرق و جنوب غرب تهران و اطراف گورستان ها، در اسلامشهر، پاکدشت، ورامین و... زندگی می کنند. حاشیه نشینان شهرک های فوق العاده غیراستاندارد و غیربهداشتی را ساخته اند که مولد جرم و جنایت است.

منبع: رکنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها