کد خبر: 414817
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

علیرضا عامری مقدم، سرپرست و رهبر ارکستر زهی کاشان (ماهور)، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نوازندگی زنان| نوازندگان زن در اجرای اخیر آنلاین‌ گروه بالاجبار در ردیف عقب نشستند

علیرضا عامری مقدم گفت: نوازندگان زن هم مثل مردان هستند و باید بتوانند به روی صحنه بیایند و کارشان دیده شود. چرا در شهرهای دیگر مانند شیراز، تهران، اراک و... اتفاقی نمی‌افتد و نوازندگان زن می‌توانند کار کنند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، اما متاسفانه از سر تعصب یا غیرت اشتباه نوعی سوءتفاهم در استان اصفهان به وجود آمده است.

نوازندگی زنان| نوازندگان زن در اجرای اخیر آنلاین‌ گروه بالاجبار در ردیف عقب نشستند
کد خبر: 414817
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سحر آزاد- نوازندگی زنان روی صحنه یکی از مسائلی است که طی دوره‌هایی در برخی استان‌ها همچون اصفهان با ممانعت و محدودیت روبه‌رو بوده است. همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی این مساله پررنگ‌تر هم شد و بیشتر به محلی برای جدال‌های سیاسی تبدیل شد. نه تنها نوازندگی زنان و نوازندگان زن ساکن اصفهان با ممنوعیت مواجه می‌شدند بلکه گروه‌هایی که از شهرهای دیگر همچون تهران برای اجرای کنسرت به این شهر می‌رفتند از حضور نوازندگان زن گروه‌شان روی صحنه منع می‌شدند و همین مساله باعث شد حضور نوازندگان زن و نوازندگی زنان روی صحنه در اصفهان به یک موضوع خبرساز تبدیل شود.

به نظر می‌رسد کمابیش این مساله وجود دارد، همچنان که علیرضا عامری مقدم، سرپرست و رهبر ارکستر زهی کاشان (ماهور)، می‌گوید در اجرای اخیری که در هتل عامری‌های کاشان در دوره شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار کرده‌اند نوازندگان زن مجبور شده‌اند در ردیف عقب قرار بگیرند تا کمتر دیده شوند. با عامری مقدم درباره وضعیت نوازندگان زن در کاشان و استان اصفهان صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

***

*یکی از مشکلات گروه‌های موسیقی در اصفهان به روی صحنه رفتن زنان بود. آیا هنوز این مشکل وجود دارد؟

در اصفهان سختگیری‌هایی در این زمینه می‌شود. به اعتقاد ما نوازندگان زن هم مانند مردان هستند و باید بتوانند به روی صحنه بیایند و کارشان دیده شود. چرا در شهرهای دیگر مانند شیراز، تهران، اراک و... اتفاقی نمی‌افتد و نوازندگان زن می‌توانند کار کنند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید و گروه موسیقی با رضایت از کنسرت خارج می‌شود، اما متاسفانه از سر تعصب یا غیرت اشتباه نوعی سوءتفاهم در استان ما به وجود آمده است.

در حالی که ذات هنر این است که زیبایی را نشان دهد و فرقی نمی‌کند زن یا مرد نشان‌دهنده این زیبایی باشند. ما هم به کمک استاد خلیق که بسیار کمک کردند حرکت‌هایی انجام دادیم مثل تشکیل ارکستر زهی کاشان (ماهور) و ارکستر موسیقی کاشان که در کنار هم فعالیت می‌کنند. اخیراً نیز اجرای آنلاینی برگزار کردیم که متاسفانه بار دیگر یکسری مسائلی پیش آمد که اصلاً نمی‌دانیم ریشه قانونی دارند یا نه اما به هر حال کار به نتیجه رسید و توانستیم اجرا را به روی صحنه ببریم. ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور باز هم اجرای آنلاینی را با پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌کنیم.

به اعتقاد ما نوازندگان زن هم مانند مردان هستند و باید بتوانند به روی صحنه بیایند و کارشان دیده شود. چرا در شهرهای دیگر مانند شیراز، تهران، اراک و... اتفاقی نمی‌افتد و نوازندگان زن می‌توانند کار کنند

*این اجرای آنلاین در کجا برگزار شد؟ گروه روی سن رفت و تصویر آن به صورت آنلاین پخش شد؟

بله. اجرا در هتل عامری‌ها برگزار شد. گروه روی سن رفت و تصویر آن به صورت زنده پخش شد. گاهی یکسری مسائل خواسته یا ناخواسته پیش می‌آید و در این اجرا هم بالاجبار خانم‌ها در ردیف عقب نشستند چون گفتند خانم‌ها کمتر دیده شوند....

*پس همچنان روی اجرای نوازندگان زن حساسیت وجود دارد؟

بله متاسفانه. البته باز هم جای شکرش باقی است که توانستیم این اجرا را انجام دهیم و دیگران هم دیدند که وقتی نوازندگان زن روی سن می‌روند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

*در مورد حضور زنان در کنسرت‌ها، مشکل از سوی کدام نهاد است؟ آیا وزارت ارشاد مجوز صادر می‌کند و هنگام اجرا از حضور زنان ممانعت به عمل می‌آید یا اینکه از ابتدا وزارت ارشاد با صدور مجوز کنسرتی که در آن نوازندگان زن حضور دارند مشکل دارد؟

خوشبختانه الان در کاشان شرایط مناسب‌تر است...

*از چه زمانی فضا بهتر شده است؟

تقریباً حدود یکی 2 سالی هست که شرایط بهتر شده است. مشکلی که برای مجوز داریم این است که وقتی می‌خواهیم مجوز بگیریم ارشاد کاشان همکاری می‌کند، اما وقتی قرار باشد در اجرایی میزان تماشاچی‌ها بیشتر از 500 نفر باشد، مجوز باید از سوی اصفهان صادر شود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آقای نظافتی که معاون ارشاد کاشان هستند همکاری زیادی می‌کنند...

*پس می‌توان این‌طور گفت که اگر در گروه‌ها نوازنده زن حضور داشته باشد، ارشاد مجوز را می‌دهد، اما هنگامی که می‌خواهند برای اجرا روی صحنه بروند مشکل پیش می‌آید؟

بله دقیقاً. شرایط از نظر فرهنگی رو به بهبود است، اما گاهی نیز کم‌کاری از سوی اهالی هنر صورت می‌گیرد. در صورتی که همچنان راه باز است و می‌شود یک اتفاق قشنگ را رقم زد تا همکاری‌های بهتری حاصل شود. به هر حال ما همچنان ایستادیم و از زنان هنرمند حمایت خواهیم کرد.

چکیده گفت‌وگو با علیرضا عامری مقدم

-نوازندگان زن هم مانند مردان باید بتوانند به روی صحنه بیایند

-یکی 2 سالی است که شرایط برای حضور زنان در گروه‌های موسیقی بهتر شده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها