کد خبر: 425169
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انفجار بیروت | چگونه سارقان بیروت را از فاجعه‌ای بزرگ‌تر نجات دادند؟

تحقیقات اولیه یک کارشناس نشان می‌دهد قدرت انفجار به‌وقوع‌پیوسته با حجم اعلام‌شده از ماده انبارشده همخوانی ندارد و اگر واقعاً 2750 تن نیترات آمونیوم منفجر شده بود، حجم ویرانی حداقل 10 برابر آن چیزی بود که امروز شاهد هستیم.

انفجار بیروت | چگونه سارقان بیروت را از فاجعه‌ای بزرگ‌تر نجات دادند؟
کد خبر: 425169
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک کارشناس روس از بعد جدیدی در انفجار مهیب بیروت پرده برداشت و گفت اگر سارقان نبودند اکنون اثری از بیروت وجود نداشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عربی به نقل از ویکتور موراخوفسکی کارشناس روس خبر دادند، مسئولان لبنانی چنان مساله نیترات آمونیوم را در بندر بیروت دست‌کم گرفته بودند که غیرقابل باور است.

به اعتقاد این کارشناس، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد قدرت انفجار به‌وقوع‌پیوسته با حجم اعلام‌شده از ماده انبارشده همخوانی ندارد و اگر واقعاً 2750 تن نیترات آمونیوم منفجر شده بود، حجم ویرانی حداقل 10 برابر آن چیزی بود که امروز شاهد هستیم.

به اعتقاد این کارشناس، احتمالاً حجم قابل توجهی از نیترات آمونیوم قابل انفجار مدت‌ها قبل به تدریج به سرقت رفته بود و شاید بتوان گفت، حجم بیشتر این ماده نصیب سارقان شده است.

او درباره سناریوی انفجار نیز توضیح می‌دهد: ظاهراً صحبت مسئولان در رابطه با انفجار مواد آتش‌بازی درست بوده باشد، زیرا ابتدا آنچه که بین 20 تا 30 دقیقه سوخت گرچه هنوز به طور کامل مشخص نیست اما چیزی شبیه به آتش گرفتن وسایل آتش‌بازی بود.

در این میان کارشناسان آمریکایی و فرانسوی که از محل وقوع انفجار دیدن کرده‌اند اطلاعاتی در مورد آثار این انفجار به دست داده‌اند.

به گزارش فرانس پرس، شماری از کارشناسان فرانسوی بعد از بازدید از محل وقوع انفجار اطلاع دادند این انفجار حفره‌ای به عمق 43 متر ایجاد کرده است.

از سویی موسسه ژئوفیزیک آمریکا که مقر آن در ایالت ویرجینیای آمریکاست قدرت این انفجار را 3.3 ریشتر اعلام کرد، این در حالی است که پیش از این موسسه زلزله‌نگاری اردن از ثبت زلزله‌ای به قدرت 4.5 ریشتر خبر داده بود.

همچنین کارشناسان طی مقایسه این حفره با انفجارهای بزرگ دریافتند که به عنوان مثال انفجار 104 کیلو تنی که سال 1962 در آزمایش هسته‌ای آمریکا در نوادا رخ داد حفره‌ای به عمق 100 متر به وجود آورد و همچنین انفجاری که سال 2005 منجر به قتل رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان شد حفره‌ای به عمق 10 متر در زمین ایجاد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها