اعتراضات بلاروس| اعتراض علبه آخرین دیکتاتور اروپا

تجمع های اعتراضی در سراسر بلاروس به نتایج اعلام شده انتخابات هفته گذشته این کشور همچنان ادامه دارد. روز جمعه هزاران نفر از زنان سفیدپوش معترض با تشکیل یک زنجیره انسانی در شهر مینسک نسبت به خشونت علیه معترضان و کشته شدن تعدادی از کسانی که در خیابان ها به نتیجه انتخابات اعتراض کرده بودند، تجمع کردند.

اعتراضات بلاروس| اعتراض علبه آخرین دیکتاتور اروپا
کد خبر: 426535
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۵:۵۷

اعتمادآنلاین| معترضان با شاخه های گل سراغ پلیس سیاه پوش ضد شورش بلاروس رفتند که در طول یک هفته گذشته به خشونت شدید علیه معترضان متهم شده است. الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس می داند که در صورت واگذار کردن صحنه به معترضان و مخالفان، آخرین باری خواهد بود که بعد از 24 سال اقتدار مطلق در این کشور، طعم ریاست جمهوری را می چشد. او که در ماه های گذشته در مقابل شیوع ویروس کرونا، شهروندان کشورش را به نوشیدن ودکا و تراکتور سواری دعوت کرده بود حالا با حجم بی سابقه ای از مخالفت های داخلی مواجه شده است. دوران یک ساله نگاه او به غرب و دوری گزیدن از مسکو هم باعث نشده تا پس از این انتخابات جنجالی، دولت های غربی مشروعیت چندانی برای ریاست جمهوری مادام العمر او قائل شوند.

ظهر شنبه به وقت محلی، هزاران نفر از مردم مینسک با تجمع در میدان پوشکینسکایا در مرکز این شهر یاد و خاطره کشته شدگان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات در بلاروس را بزرگ داشتند. بر اساس گزارش رسانه ها، معترضان با هدیه دادن شاخه گل به پلیس و نیروهای امنیتی آنها را به اجتناب از خشونت علیه معترضان دعوت کردند. اعتراضات در بلاروس یک هفته بعد از آن ادامه پیدا کرده که دولت این کشور با اعلام نتایج انتخابات یک شنبه گذشته در این کشور، الکساندر لوکاشنکو را با 80 درصد برای ششمین بار از سال 1994 تاکنون برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. بر اساس گزارش رسانه ها تاکنون دست کم 2 نفر از معترضان به نتایج انتخابات بلاروس توسط نیروهای امنیتی کشته و صدها نفر دیگر هم مجروح شده اند. همچنین رسانه ها از بازداشت بیش از 6700 معترض خبر می دهند. تلویزیون دولتی بلاروس طی روزهای گذشته تصاویری از بازداشت شدگان مجروح نشان می دهد که جلوی دوربین های تلویزیونی زیر فشار پلیس نسبت به حضور خودشان در اعتراضات ابراز پشیمانی می کنند.

در واکنش به اعلام نتایج انتخابات و خشونت علیه معترضان به این نتایج، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مقام های بلاروس را تحریم خواهد کرد. حمایت کشورهای اروپایی از معترضان باعث شده که الکساندر لوکاشنکو بعد از یک سال رویکرد خصمانه نسبت به روسیه با آزاد کردن اتباع روس که با اتهام بر هم زدن امنیت بازداشت شده بودند دوباره به همسایه شرقی پناه برد و طی تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مورد اوضاع بلاروس بعد از انتخابات رایزنی کند. نامزد رقیب لوکاشنکو، اسوتلانا تیخانووسکایا، که بعد از اعلام نتایج انتخابات به لیتوانی پناه برده است، در پیامی ویدیویی خواستار اعتراضات بدون خشونت به نتایج انتخابات شد. تیخانووسکایا قبل از برگزاری انتخابات گفته بود که در صورت اعلام شکستش درخواست اعتراضات خیابانی نخواهد کرد ولی ممکن است در آنها شرکت کند. اما یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات، بعد از آنکه اعضای ارشد ستاد انتخاباتی او بازداشت شدند، خاک بلاروس را ترک کرد و به لیتوانی رفت. او بعد از 5 روز با انتشار یک پیام ویدیویی از لیتوانی از مردم خواسته است که روز های شنبه و یک شنبه اعترضات عمومی بدون خشونت برگزار کنند. همزمان به نوشته رسانه ها کارکنان بسیاری از کارخانه های دولتی بلاروس روز جمعه دست به اعتصاب عمومی زدند. در حالی که از اولین دور ریاست جمهوری لوکاشنکو در بلاروس 26 سال می گذرد و این کشور از زمان استقلالش تاکنون رییس جمهور منتخب دیگری نداشته است اما اعتراضات اخیر بزرگ ترین تجمع های اعتراضی علیه این رهبر قدیمی بلاروس است، فردی که رییس جمهوری پیشین امریکا، جورج دبلیو بوش از او با عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» نام برده بود.

تحریم های اتحادیه اروپا


وزرای خارجه اروپایی جمعه شب اعلام کردند که روند طراحی تحریم های جدید علیه مقام های بلاروس را به اتهام نقض حقوق بشر و جعل نتایج انتخابات آغاز کرده اند. روز جمعه بعد از برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی این اتحادیه از آغاز روند تحریم مقام های بلاروس که به گفته او «در خشونت و جعل نتایج انتخابات» نقش داشته اند، خبر داد. به گفته بورل «اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را نمی پذیرد.» اورسلا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپایی هم جمعه در توییتی نوشت:«ضروری است که تحریم های مضاعفی علیه کسانی که ارزش های دموکراتیک را در بلاروس زیر پا گذاشته اند و حقوق بشر را نقض کرده اند، تصویب شود.»

دولت ایالات متحده امریکا هنوز موضع روشنی در مورد دولت لوکاشنکو نگرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که در تور دیپلماتیک اروپایی به کشورهای شرق اروپا سفر کرده بود در گفت وگو با رادیو دولتی آزاد اروپا متعلق به دولت ایالات متحده امریکا گفته است:«ما می خواهیم به یک نتیجه مناسب برای مردم بلاروس برسیم و اقداماتی انجام خواهیم داد که با این هدف منطبق باشد.» او مستقیما دولت لوکاشنکو را خطاب قرار نداد اما از «خشونت های بعد از انتخابات» انتقاد کرد. روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز جمعه خود نسبت به واکنش دولتمردان غربی نسبت به اعتراضات در اوکراین انتقاد کرد و نوشت:«بلاروسی ها نیازی به بیانیه های پرحرارت از سوی دولت های غربی ندارند. آنها لازم دارند که غرب به آنها بپیوندد و نتایج انتخابات را باطل اعلام کند و خواستار آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان شده و خواستار برگزاری یک انتخابات تازه شود.»

لوکاشنکو: باید با پوتین حرف بزنم


الکساندر لوکاشنکو در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، روسیه قصد دخالت در انتخابات این کشور و براندازی او را دارد اما حالا می گوید که باید در اولین فرصت با رییس جمهور روسیه مذاکره کند چراکه اعتراضات در کشور او «فقط خطری برای بلاروس نیست بلکه خطری علیه همه کشورهای منطقه است.» عصر روز شنبه، بعد از انتشار این اظهارات، خبرگزاری رسمی بلاروس از گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و بلاروس با موضوع «بررسی مسائل جاری بلاروس» خبر داد. پیش از این تماس مقام های بلاروس 33 شهروند روسیه را که به اتهام تلاش برای بر هم زدن امنیت در بلاروس بازداشت کرده بودند از زندان آزاد کردند. مقام های بلاروس ادعا کرده بودند که این اتباع روسیه با هدف «آشوب در بلاروس و براندازی دولت» به این کشور آمده اند و در واقع از مزدوران شبه نظامی پیمانکاری وگنر در روسیه هستند. مسکو این ادعاها را قویا رد کرد. لوکاشنکو در یک سال گذشته تلاش زیادی کرده بود تا مسیر خود را از مسکو جدا کند. حدود یک سال پیش لوکاشنکو دستور اخراج سفیر روسیه در بلاروس را اعلام، از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه انتقاد کرد و با دعوت از وزیر خارجه امریکا برای سفر به مینسک، وعده داد که به جای روسیه از امریکا نفت خام و گاز مایع وارد کند. اما حالا با گسترش اعتراضات در مینسک و حمایت دولت های غربی از مخالفان، لوکاشنکو بار دیگر دنبال جلب حمایت روسیه است. اما هفته گذشته بعد از اعلام نتایج انتخابات جنجالی که برای ششمین بار متوالی لوکاشنکو را به مقام ریاست جمهوری رساند، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به رغم همه این نامهربانی ها، انتخاب مجدد لوکاشنکو به ریاست جمهوری را به او تبریک گفت. حالا یک هفته بعد از برگزاری انتخابات در بلاروس و اعلام انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو که به اعتراضات گسترده در این کشور منجر شد، لوکاشنکو از ضرورت گفت وگوی فوری با رییس جمهور روسیه می گوید. به گزارش خبرگزاری بلتا، خبرگزاری رسمی بلاروس، الکساندر لوکاشنکو شنبه گفت:«ضروری است که با پوتین تماس بگیرم و باید با او حرف بزنم چون این فقط یک تهدید علیه بلاروس نیست.» رییس جمهور بلاروس تاکید کرد:«دفاع از بلاروس به معنای دفاع از محیط اطراف ما، دولت های متحد ما و الگویی برای دولت های دیگر است. آنها که در خیابان ها می تازند، بسیاری از آنها از این موضوع آگاه نیستند.»

تشکیل شورای هماهنگی اپوزیسیون


اسوتلانا تیخانووسکایا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که بعد از اعلام نتایج انتخابات مجبور به ترک خاک این کشور شد حالا رسما اعلام کرده که خواستار اعتراضات مسالمت آمیز علیه دولت لوکاشنکو است و یک شورای هماهنگی در خاک بلاروس برای هماهنگی اعتراضات و گفت وگو با دولت لوکاشنکو ایجاد می کند. او با معرفی دو نماینده اش در مینسک از فعالان سیاسی و مدنی خواسته است تا برای مشارکت در شورای مشورتی اپوزیسیون دولت مشارکت کنند. تیخانووسکایا از دولت خواسته است که برای گفت وگو با مردم گام های عملی بردارد و تاکید کرد:«دولت می تواند آمادگی خود را برای گفت وگو با آزاد کردن همه بازداشت شدگان راهپیمایی های اعتراضی و اعلام جرم علیه کسانی که به مردم شلیک کرده اند، نشان دهد.»

بر اساس نتایجی که دولت لوکاشنکو از نتیجه انتخابات یک شنبه هفته گذشته اعلام کرد، الکساندر لوکاشنکو در این انتخابات 80 درصد از آرا را به دست آورده است در حالی که فقط 10 درصد از آرا به نام رقیب او اسوتلانا تیخانووسکایا اعلام شد. تیخانووسکایا در آستانه انتخابات و بعد از بازداشت همسرش که به عنوان نامزد اصلی اپوزیسیون در انتخابات شرکت کرده بود به عنوان نامزد موقت اپوزیسیون برای تشکیل یک دولت انتقالی در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس کاندیدا شد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها