قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

10 هزار واحد مسکن مهر معطل همراهی بانک‌ها!

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تکمیل 92 درصد واحدهای مسکن مهر کشور تاکنون خبر داد و گفت: تکمیل 10 هزار واحد نیز به دلیل همراهی نکردن بانک‌ها، معطل مانده است.

10 هزار واحد مسکن مهر معطل همراهی بانک‌ها!
کد خبر: 427154
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۴:۴۴:۳۷

اعتمادآنلاین| احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به تشریح آخرین وضعیت این طرح در کشور پرداخت و با بیان اینکه، مجموع واحدهای مسکن مهر کشور دو میلیون و 200 هزار واحد است، گفت: 550 هزار واحد از این تعداد، در قالب تفاهمنامه سه‌جانبه و 540 هزار واحد نیز توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده و یا در حال تکمیل است. همچنین 260 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و 850 هزار واحد نیز تحت‌عنوان طرح خودمالکی ساخته شده است.

تکمیل دو میلیون و 40 هزار واحد مسکن مهر تاکنون

او افزود: از مجموع دو میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر کشور، تاکنون دو میلیون و 40 هزار واحد تکمیل شده است؛ حدود 110 هزار واحد دارای معارض و در مراجع قضایی دارای پرونده است؛ تعدادی از واحدها نیز فاقد متقاضی است که بخشی از آن‌ها به دیگر طرح‌های مسکن انتقال داده می‌شوند. در این بخش با توجه به محدودیت منابع مالی مسکن مهر، از فرصت استفاده کرده‌ایم و با انتقال این واحدها به طرح اقدام ملی مسکن، از منابع این طرح برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده استفاده می‌کنیم.

خارج کردن واحدهای راکد از طرح مسکن مهر

مهرآبادی ادامه داد: بخشی از واحدها نیز راکد هستند و پیشرفت کمتر از 30 درصد دارند؛ این واحدها را از طرح مسکن مهر خارج کرده‌ایم و از سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید خواسته‌ایم از منابع داخلی خود برای تکمیل این واحدها استفاده کنند یا عرصه و اعیان آن‌ها را بفروشند؛ بخشی اندکی از واحدهای باقی‌مانده نیز مربوط به واحدهایی است که به‌صورت خودمالک ساخته می‌شوند و در صورت نیاز این واحدها به تسهیلات دولتی از آنها حمایت خواهیم کرد.

مجموع واحدهای باقی‌مانده، 55000 واحد

او مجموع واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در کشور را حدود 55 هزار واحد خواند و گفت: یکی از مشکلات عمده در تکمیل این واحدها، این است که جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار موظف به پرداخت تسهیلات برای تکمیل واحدها بوده‌اند، همراهی نمی‌کنند. بانک‌های ملی، ملت، رفاه کارگران، تجارت و صادرات از جمله بانک‌هایی هستند که وام متمم 30 به 40 میلیون تومان را پرداخت نمی‌کنند؛ درصورتی‌که شورای پول و اعتبار، این موضوع را تصویب و بانک‌ها را مکلف به پرداخت این تسهیلات کرده است.

10 هزار واحد نیمه‌تمام به دلیل عدم همراهی بانک‌ها

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر عنوان کرد: اکنون حدود 10 هزار واحد مسکن مهر به‌دلیل همراهی نکردن بانک‌های یادشده، نیمه‌تمام هستند؛ التبه پیگیری‌های لازم را از طریق بانک مرکزی انجام داده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم. یک مشکل دیگر که در این واحدها با آن روبروییم موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های غیرمستقیم است که 15 هزار واحد مسکن مهر را درگیر کرده است. در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و خواستار اعطای سه تا 6 ماه زمان برای تکمیل این واحدها هستیم. بدون احتساب این واحدها، حدود 50 هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در کشور داریم که میانگین پیشرفتشان 80 درصد است؛ تاکنون پرونده مسکن مهر در 12 استان و 10 شهر جدید کشور بسته شده است. بیشتر واحدهای نیمه‌تمام در استان‌های تهران(پردیس و پرند)، البرز(هشتگرد)، خوزستان، فارس و خراسان رضوی است. در سایر استان‌ها تعداد واحدهای باقی‌مانده ناچیز است. قطعا امسال واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر تکمیل می‌شود. بخش عمده این واحدها تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد اما تحویل آن‌ها، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو است. باید توجه داشت که ساخت واحد یک بخش از کار است و اصل موضوع تحویل واحد به مردم و مالکان است که نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف در تکمیل خدمات لازم است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها