کد خبر: 428363
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از روایت آزار در فضای مجازی:

روایت‌های آزار از سوی زنان، راهی به قانون خواهد یافت؟

انتشار یک نام در فضای مجازی و اتهام آزار جنسی به او سبب شد تا موجی از روایت‌های مبتنی بر آزار و حتی تجاوز در شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد. موجی که اگرچه ابتدا با انتشار اسامی ناآشنا آغاز شد، اما حالا به نام‌های سرشناسی رسیده که برخی از آنها از مطرح‌ترین چهره‌های حوزه‌های کاری خود هستند. اما آیا این روایت‌ها تاثیری بر قانون و روند قضایی در حوزه آزار جنسی خواهد گذاشت؟

روایت‌های آزار از سوی زنان، راهی به قانون خواهد یافت؟
کد خبر: 428363
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتشار یک نام در فضای مجازی و اتهام آزار جنسی به او سبب شد تا موجی از روایت‌های مبتنی بر آزار و حتی تجاوز در شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد. موجی که اگرچه ابتدا با انتشار اسامی ناآشنا آغاز شد، اما حالا به نام‌های سرشناسی رسیده که برخی از آنها از مطرح‌ترین چهره‌های حوزه‌های کاری خود هستند. اما آیا این روایت‌ها تاثیری بر قانون و روند قضایی در حوزه آزار جنسی خواهد گذاشت؟

یک روز از آغاز توییت‌ها نگذشته بود که عده‌ای از پیگیری حقوقی این موضوع حرف زدند، آن هم به کمک دانشگاه.

در ویکی‌پدیای این متجاوز سریالی (ک.ا) نوشته شده که شیوه کارش به این صورت بوده که دختران را به خانه‌اش دعوت می‌کرده، به آنها شراب آغشته به مواد بیهوشی می‌داده و سپس به آنها تجاوز می‌کرده است.

دخترانی که توسط این متجاوز مورد تعرض قرار گرفته‌اند می‌گویند، چون با رضایت خودشان به منزل یک پسر رفته‌اند و در منزل او مشروب خورده‌اند، جرات پیدا نکرده‌اند به نهاد‌های قانونی مراجعه کنند.

پس از طرح حدود 20 تا 30 مورد مشابه تجاوز توسط «ک.ا»، مسئولان دانشگاه تهران نوشتند او سال 89 فارغ‌التحصیل شده، اما قول پیگیری و بررسی اتفاقات رخ‌داده و انتقال موضوع به قوه قضائیه را دادند.

در تصاویری که بعضی افراد از چت‌های او با خودشان در تلگرام و اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند، نوع مهندسی اجتماعی این فرد در جذب نظر دختران قربانی به نمایش گذاشته شده است. برخی از قربانیان با انتشار تصاویر چت‌ها و توییت‌های مشترک با او گفته‌اند که او اغفال‌شان می‌کرده و پس از مدتی که به هوش می‌آمدند متوجه می‌شدند کار از کار گذشته است.

برخی هم نوشته‌اند به دلیل جثه ریزنقش او توانسته‌اند از دستش فرار کنند. «ک.ا» بر اساس روایت‌هایی که دختران دانشجوی دانشگاه تهران به اشتراک گذاشته‌اند، متهم شده که تاکنون به ده‌ها دختر تجاوز کرده است.

شکایت زنان معترض در دانشگاه تهران به کجا کشیده می‌شود؟

حالا اما خبرهایی از پیگیری‌های قضایی درباره این پرونده از سوی دانشگاه تهران هم شنیده می‌شود. رحمت امینی رئیس دپارتمان نمایش دانشکده هنرهای زیبا با تایید این موضوع می‌گوید: «یکی از دانشجویان تماس گرفت و مرا از موضوع مطلع کرد. به عنوان مدیرگروه گفتم بگویید بیایند و پیگیری کنیم. به حراست دانشگاه تهران هم اطلاع دادیم و گفتند به طور جدی مساله را پیگیری خواهند کرد. بنابراین دانشجویان با مستنداتی که دارند می‌توانند مراجعه کنند.»

امینی معتقد است حراست به طور مشخص در این زمینه وظیفه دارد و پیشتر هم مواردی بوده که آنها را سفت‌وسخت پیگیری کرده‌اند.

از سوی دیگر، در همین روزها برخی از کاربران توییتر که گویا وکیل دادگستری هستند از قربانیان درخواست کرده‌اند که همگی از متجاوز شکایت کنند تا پرونده‌ای علیه او طرح شود. یکی از افرادی که پیگیر این پرونده است شماره‌ای در فضای مجازی منتشر کرده تا شاکیان او به صورت منسجم این شکایت را پیگیری کنند. او گفته تا ظهر یکشنبه 40 نفر از «ک.ا» شکایت کرده‌اند و این عدد احتمالاً افزایش خواهد یافت.

هرچند در قانون ایران برای متجاوز جنسی مجازات اعدام در نظر گرفته شده، ولی در حقیقت این نوع مجازات و تعریف حدود تجاوز جنسی موجب شده در عمل صرفاً مرتکب‌های تجاوز‌های گروهی و سازمان‌یافته به مجازات محکوم شوند.

«شیما قوشه» حقوقدان و فعال حقوق زنان هم با گفتن اینکه «قربانی‌های تجاوز در چنین مواردی برای مراجعه در اسرع وقت به پلیس از هر اقدامی که آثار جرم را از بین می‌برد، باید خودداری کنند» نقدی به عملکرد پلیس و پزشک قانونی به عنوان ضابط قضایی وارد می‌کند: «متاسفانه گاهی پلیس و پزشکی قانونی در این باره خوب آموزش ندیده‌اند و زنانی که با این موضوع به این مراکز مراجع می‌کنند گاهی با رفتارهای نامناسب از قبیل نگاه سرزنش‌کننده و قضاوت‌محور روبه‌رو می‌شوند، خیلی از زن‌ها به همین دلایل است که پیگیری نمی‌کنند.»

اگر رابطه جنسی به آن صورت که دختران مطرح کرده‌اند واقعی باشد، طبق قوانین ایران، این اقدام مصداق تجاوز است و ممکن است منجر به اعدام متجاوز شود. در اصلاحات صورت‌گرفته با توجه به تبصره دوم ماده 225، دایره تعریف تجاوز جنسی تا حدودی گسترش یافته است. در این ماده آمده است: «هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود، نیز حکم فوق جاری است.»

نکته مهم دیگر اما اینکه در میان آمدن نام این متجاوز سریالی باعث شده کاربران توییتر فارسی که تنها حدود 2 و نیم میلیون جمعیت دارند به انتشار روایت‌های گسترده دیگری هم بپردازند. در این روایت‌ها از نام چهره سرشناس عرصه هنر و نقاشی دیده می‌شود تا عکاس بزرگ و آقای سوپراستار. حتی از شب گذشته برخی مردان هم شروع کرده‌ و از آزارهای متعدد جنسی در زندگی خود نقل کرده‌اند.

از همین روست که برخی از فعالان این عرصه و همچنین حقوقدانان به قانونمندی هرچه بیشتر در این زمینه امیدوار شده‌اند. قانونی که از این پس به محض مواجهه با گزارش آزار یا تجاوز، انگشت اتهام را از بازمانده بردارد و به سمت فرد آزارگر ببرد. قانونی که بتواند در آینده با توان بالای بازدارندگی، از بروز آسیب‌های شدید اجتماعی در این زمینه جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها