آیا فرماندهان نظامی هم «رجل سیاسی» محسوب می‌شوند؟

مجلس یازدهم به دنبال آن است که تا هنوز استارت رسمی انتخابات 1400 زده نشده است، تغییراتی را در قانون انتخابات ریاست جمهوری اعمال کند، تلاشی که واکنش های منفی چپ و راست را به دنبال داشته است.

آیا فرماندهان نظامی هم «رجل سیاسی» محسوب می‌شوند؟
کد خبر: 433496
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۱۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| با شروع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری صدها نفر شناسنامه در دست پشت در وزارت کشور صف می‌بندد. قریب به اتفاق این صدها نفر نه تنها یک روز سابقه فعالیت سیاسی نداشته، بلکه بسیاری از آنها حتی کارمندی دولت را هم تجربه نکرده بودند؛ کار و حجره را رها می‌کردند تا به رویای شخصی خود که رئیس جمهور شدن است در حد ثبت نام در انتخابات برسند عموما این افراد تحصیلات دانشگاهی هم نداشته و نهایتا تا دیپلم درس خوانده اند.

انتشار تصاویر کسانی که پشت درهای وزارت کشور صف بسته بودند و گاهی هم حرکات نمایشی انجام می‌دادند بازخورد مثبتی در جامعه نداشت. مثل روز روشن بوده که این افراد با وجود آنکه می‌توانند وارد سالن وزارت کشور شوند در نهایت با رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان رو به رو می‌شوند. اما از جهتی وزارت کشور چاره ای جز راه دادن و ثبت نام متقاضیان نداشته است چرا که طبق قانون، سواد خواندن و نوشتن برای نامزدهای ریاست جمهوری کفایت می‌کند.

ناظران و تحلیلگران سیاسی صف های طولانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را طنز انتخابات می‌دانستند و می‌گفتند این صف ها در واقع بازتاب ضعف ساختار حزبی و قانون انتخابات در کشور است. حالا نمایندگان مجلس به بهانه آنکه دوباره شاهد این تصاویر نباشیم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار داده اند و می‌گویند که می‌خواهند انتخابات 1400 را با اصلاحات برگزار کنند.

نامزدهای ریاست جمهوری رزومه دار می‌شوند


طرحی که کمیسیون شوراهای مجلس پیش روی خود گذاشته در ظاهر این هدف را دنبال می‌کند که صدها نامزد همیشگی ریاست جمهوری پیش از آنکه ردصلاحیت شوند تکلیف شان مشخص باشد چرا که شرایط سنی، تحصیلی و ... از همان ابتدای امر مانع ورود این افراد به وزارت کشور می‌شود.

در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برای نامزدها شرط سنی 40 تا 70 ساله تعیین شده است. مدرک تحصیلی ثبت نام کنندگان هم باید حداقل فوق لیسانس باشد. همچنین ثبت نام کنندگان باید رزومه دار باشند. امیر قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس یازدهم می‌گوید: بر اساس این طرح، هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و باید جزء مقامات سیاسی باشد؛ مثلا در سابقه خود استاندار باشد.

نظامی‌ها رجل سیاسی می شوند؟


این روزها بیشتر از هر زمان دیگری درباره ظهور و بروز یک رئیس جمهور نظامی در سپهر سیاست ایران زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که از سه سال پیش شروع شد و افرادی مانند محمدعلی پورمختار از نمایندگان مجلس با سابقه سپاهی و الله کرم عامل فتح‌باب این حرف و حدیث‌ها شدند. چه آن زمان که مدعی شدند نجات کشور در دست یک نظامی است و چه زمانی که نظامی‌های استراتژیک شایسته‌تر از سیاسیون دانستند و چه حالا که قرار است مجلس تمام اصولگرا پا به میدان تقنین بگذارد و بعد از چندین سال که تعریف «رجل سیاسی» روی میز قانونگذاری خاک می‌خورد و درست وقتی که هنوز زنان سیاستمدار در این دایره قرار نگرفته‌اند بهارستانی‌ها تصمیم گرفتند تا حضور نظامی‌ها را قانونی کنند و آنها نیز در قانون جدید انتخابات «رجل سیاسی» محسوب شوند.

براساس اصلاحیه جدید علاوه بر افرادی که در سطوح بالای سیاسی ایفای نقش کرده اند و رجل سیاسی تعریف می شوند، نظامی‌ها نیز جزو رجل سیاسی به شمار می‌روند، البته مقامات ارشد دستگاه های نظامی.

محمدحسن آصفری، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به بازتعریف رجل سیاسی در طرح پیش روی مجلس می‌گوید: در این طرح کسی رجل سیاسی است که از شانیت و جایگاه اجتماعی برخوردار بوده و از مدیران ارشد لشکری، کشوری یا نمایندگان مجلس باشد. در واقع معنی رجل سیاسی در طرح جدید نسبت به قانون قبلی گستره وسیع‌تری دارد.

آصفری ادامه می‌دهد: روسای جمهور سابق، وزرا، معاونین آنها، شخصی که حداقل دو دوره نمایندگی مجلس را تجربه کرده باشد، فرماندهان کل سابق و کنونی نیروهای مسلح و افرادی که از طرف احزاب سیاسی معرفی شده باشند، در زمره رجال سیاسی محسوب می‌شوند. همچنین دبیران کل احزاب به شرطی به عنوان رجل سیاسی شناسایی می‌شوند که دارای سابقه اجرایی در سطح بالا باشند.

منبع:‌خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها