رزم‌حسینی: تفکر و نگاهم اقتصاد مقاومتی است

رزم‌حسینی، وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه این وزراتخانه تخصصی است و بنگاه سیاسی نیست، گفت: مبارزه با فساد، رانت‌خواری و ویژه‌خواری در اولویت قرار خواهد گرفت و امضاهای طلایی و بروکراسی محض اداری را حذف خواهیم کرد.

رزم‌حسینی: تفکر و نگاهم اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 435301
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۲۰:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشنهادی صمت با حضور در نشست مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح برنامه‌های خود، گفت: با توجه به شرایط خاص کشور و درگیری با ویروس کرونا و تحریم‌ها برنامه‌ای را به مجلس ارائه کردیم که حاوی اسناد بالادستی، سند چشم انداز، برنامه ششم، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صمت است که به دلیل شرایط خاص کشور شاید تحقق آنها غیرممکن باشد، اما تلاش خواهیم کرد برنامه در شرایط خاص و عادی عملیاتی شود.

باید اقتدار به وزرات صمت بازگردد

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت بی‌ثبات‌ترین دوران تاریخی خود را می‌گذراند، افزود: اولین گام ما تمرکز بر رفع مشکلات داخلی وزارتخانه است و باید اقتدار به آن بازگردد زیرا در حال حاضر اقتدار مناسب را ندارد و هرکس تکالیفی را به وزارتخانه می دهد که بار سنگینی بر آن تحمیل شده است.

وزارت صمت تخصصی است / بنگاه سیاسی نیست

رزم‌حسینی یادآور شد: طی دو روز گذشته نشستی را با سرپرست و معاونان وزارتخانه برگزار کردیم و در جریان امور و مشکلات قرار گرفتیم؛ این وزارتخانه تخصصی است و بنگاه سیاسی نیست بنابراین به شدت تدبیر خواهیم کرد سیاسی‌کاری و جناح‌ بازی مدیریت شود و باید وزارت تولید، اشتغال، صادرات، افزایش درآمد و رضایتمندی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، رانت‌خواری و ویژه‌خواری در اولویت قرار خواهد گرفت، گفت: این وزارتخانه زمینه کار دارد و به طور قطع امضاهای طلایی، بروکراسی محض اداری و قوانین مزاحم را کنترل خواهیم کرد همچنین ماهانه به کمیسیون های تخصصی گزارش میدانی ارائه خواهیم کرد و در سیاست‌های کاری باید انسجام کاملی میان وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی به وجود آید و وحدت رویه ایجاد شود و همچنین در حوزه انسجام بخشی این دستگاه ها باید کار کنیم.

وزیر پیشهادی صمت تصریح کرد: این وزارتخانه بی سامان‌ترین وزارتخانه در شرایط فعلی تحریم و کرونا بوده و دارای شرایط ویژه‌ای است بنابراین انتظار داریم پشتیبانی حداکثری مجلس را داشته باشیم و کار کارشناسی و خرد جمعی مبتنی بر کارشناسان دولت، کمیسیون های تخصصی مجلس و اتحادیه ها، اصناف، تشکل ها و اتاق های بازرگانی است، زیرا تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند.

دنبال مدیریت بازار هستیم و نه مداخله در آن/ سیاست‌های پولی و مالی عامل گرانی‌ها

وی افزود: باید برای توسعه و آبادانی کشور نگاه مشترک داشته باشیم و از نمایندگان انتظار داریم با ما همراهی و تعامل لازم را داشته باشند. دنبال مدیریت بازار هستیم و نه مداخله در آن؛ نمی توانیم به شکل دستوری قیمت ها را پیش بینی کنیم زیرا باعث رانت و فساد می شود البته وزارت صمت به تنهایی مقصر گرانی ها نیست، بلکه سیاست‌های پولی و مالی کشور و همچنین هدایت نقدینگی عاملی برای گرانی هاست.

رزم حسینی بیان کرد: وزرای اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی و همچنین بانک مرکزی تیم اقتصادی دولت هستند و باید میان آنها انسجام فکری و دولتی به وجود آید همچنین باید به فراوانی کالاها توجه کرد و تولید داخلی را افزایش داد به بخش لوازم خانگی هم توجه ویژه ای خواهیم کرد، زیرا در حال حاضر به دلیل خروج نمایندگی سامسونگ و ال جی از کشور، قیمت لوازم خانگی افزایش یافته، بنابراین باید دامنه میان کارخانه و بازار را با تامین مالی توسط شرکت های بزرگ دولتی که تولیدکننده مواد اولیه هستند، را تحقق بخشید.

تنظیم بازار و تامین و توزیع نهاده های دامی باید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود

وی در مورد قیمت نهاده‌های دامی گفت: تنظیم بازار و تامین و توزیع نهاده های دامی باید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود، باید هر اندازه که می توانیم وظایف وزارت صمت را کاهش دهیم تا به وظایف اصلی خود بپردازد و انحصار را تا جایی که امکان دارد باید بشکنیم افرادی درخصوص برخی کالاها انحصاری عمل می کنند، بنابراین باید با آنها رقابتی برخورد کرد و با ابزار رقابت، قیمت ها را بشکنیم و کاهش دهیم.

این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: در حوزه قیمت ها اولین گام این است که ظرفیت خالص واحدهای موجود را تکمیل کرد. همچنین توجه به واحدهای راکد و تعطیل شده و مدیریت واحد را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به راهکارهای حل مشکلات هپکو یادآور شد: سازمان هیدرو باید واردکنندگان ماشین آلات را به تولیدکنندگان ماشین آلات در هپکو تبدیل کند همچنین سعی خواهیم کرد در بخش بازار، شناسه کالا را برای جلوگیری از قاچاق و انبارگردانی، راه اندازی کنیم؛ در حوزه صنعت در سال 98 در حدود 980 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها ارائه شد، اما 90 درصد آن به 10 درصد افراد داده شد، یعنی منابع بانکی که می توانست توازن ایجاد کند را به 10 درصد جامعه متمرکز کردیم.

شاهد حبس معادن توسط عده‌ای هستیم

رزم حسینی تاکید کرد: در حوزه معدن، بی عدالتی و حبس معادن را توسط عده‌ای شاهدیم و متاسفانه عده‌ای چندین سال است که معادن را حبس می‌کنند و حتی برخی مجوز معادن را می فروشند و ما برای مدیریت این موضوع برنامه داریم و در این راستا طی 3 ماه آینده تعدادی از معادن آزاد می شود و همچنین زنجیره ارزش معادن را تکمیل تر خواهیم کرد.

تفکر و نگاهم اقتصاد مقاومتی است

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تجارت خارجی، اقتصاد مرزها را باید تقویت کرد زیرا کمتر به آن توجه شده است، گفت: ما بر این مهم متمرکز خواهیم شد، در حوزه مربوط به فضای کسب و کار وضعیت مطلوب نیست، اکنون در هیچ شرکتی سهامدار نیستم؛ اهل مشورت هستم و اختیارم را به هیچکس نمی دهم، به سیستم اتوبوسی اعتقادی ندارم و تلاش خواهم کرد افراد پاکدست و متخصص را به کار گیرم. به اقتصاد درون زا ایمان و اعتقاد دارم و تفکر و نگاه من اقتصاد مقاومتی است.

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه پیوست‌های زیست محیطی را در صنعت رعایت خواهیم کرد، گفت: تلاش خواهیم کرد با اقتدار و تلاش مضاعف کارها را پیش ببریم./

خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها