شعیب بهمن، کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

تاثیر شرایط کرونایی در رویارویی ارمنستان و آذربایجان چیست؟

شعیب بهمن گفت: در شرایط روز با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع همه‌گیر ویروس کرونا،‌ تصمیم‌گیران ارمنی و آذری با این هدف با هم به مقابله می‌پردازند تا شرایط‌شان در مواجهه با مردم در این روزهای دشوار و پرمانع تغییر کند و به نوعی بتوانند با مطرح کردن درگیری‌ فراری رو به جلو داشته باشند.

تاثیر شرایط کرونایی در رویارویی ارمنستان و آذربایجان چیست؟
کد خبر: 435744
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ارمنستان و آذربایجان در حالی بار دیگر بنا را بر رویارویی با یکدیگر گذاشتند که این‌بار به دلیل شرایط کرونایی، دلایل متفاوتی برای پررنگ شدن فضای مجادله بین دو کشور مطرح می‌شود.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: شعله‌ورشدن فضای اختلاف و درگیری بین ارمنستان و آذربایجان به نوعی در امتداد همان چالش قدیمی این دو کشور به شمار می‌رود. درگیری‌های بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ناشی از علل و انگیزه‌های داخلی این کشورها و همچنین مسایل مربوط به منطقه است. یکی از مسایلی که در دوره‌‌های مختلف فضای فی‌مابین ارمنستان و آذربایجان را به فضای مجادله نزدیک می‌کرد، نیاز داخلی رهبران دو کشور بود. به این معنا که آنها از طریق رویارویی با یکدیگر به دنبال پوشش کاستی و ضعف‌ها در داخل بودند تا از این مناقشه برای انحراف افکار عمومی بهره برند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در شرایط امروز با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ تصمیم‌گیران ارمنی و آذری با این هدف با هم به مقابله می‌پردازند تا شرایط‌شان در مواجهه با مردم در این روزهای دشوار و پرمانع تغییر کند و به نوعی بتوانند با مطرح کردن درگیری،‌ فراری رو به جلو داشته باشند.

او همچنین تصریح کرد: البته این را نباید فراموش کرد که اراده‌های منطقه‌ای هم در به وجود آمدن چنین فضایی بی‌تاثیر نیستند. به عنوان مثال می‌توان به انگیزه‌های ترکیه اشاره کرد و همچنین درباره منفعت اسرائیل از این رویارویی سخن گفت. رژیم صهیونیستی درگیری ارمنستان و آذربایجان را بهانه‌ای می‌داند که می‌تواند تمرکز ایران و روسیه را از خاورمیانه دور کند،‌ آن هم در روزهایی که اسرائیل با هدایت آمریکا تلاش‌هایی جدی برای برقراری رابطه رسمی دیپلماتیک با کشورهای عربی منطقه دارد.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز در ادامه افزود: ترکیه و به طور مشخص رجب طیب اردوغان هم در این مناقشه نقش پررنگی دارد. به هر حال ترکیه بعد از درگیری چند ماه پیش،‌ به برگزاری رزمایش مشترک با آذربایجان اقدام کرد و نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج نکرد. همین مساله باعث تحریک ارمنستان و شعله‌ور شدن آتش اختلاف شد. چون ارمنی‌ها این کارها را حمایت آشکار ترکیه از آذربایجان می‌دانند.

شعیب بهمن در پایان گفت: نکته مشخص این است که بازیگران متعدد و با دلایل مختلف به این مناقشه ربط پیدا می‌کنند. اما به نظر می‌رسد شرایط به نوعی مدیریت خواهد شد که درگیری بیشتر از چند روز طول نکشد. با این حال، اختلاف ارمنستان و آذربایجان همچون آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند.

چکیده گفت‌وگو با شعیب بهمن

-رهبران ارمنستان و آذربایجان از این مناقشه برای انحراف افکار عمومی بهره می‌برند

-اراده‌های منطقه‌ای در دعوای ارمنستان و آذربایجان تاثیرگذار است

-اختلاف ارمنستان و آذربایجان همچون آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها